@article { author = {أنور, فاطمة}, title = {الممارسة المهنية لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {11-38}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110106}, abstract = {ملخص بحث الممارسة المهنية لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية تعد عملية التسجيل أحدى العمليات الأساسية فى الخدمة الاجتماعية التى ترتبط ارتباطاً وثيقاً بجميع العمليات الأخرى کالدراسة والتشخيص والعلاج، ويعتمد نجاح التدخل المهنى للاخصائى الاجتماعى وعمله بدرجة کبيرة على معرفته بطرق وأساليب التسجيل المستخدمة فى الخدمة الاجتماعية، هذا بالاضافة إلى قدرته ومهارته فى تسجيل وتدوين العمليات المهنية التى يقوم بها، والممارس المهنى لطريقة خدمة الفرد فى سبيل اتمام عملية المساعدة يعتمد على القيام بعض العمليات المهنية ومنها التسجيل، والذى يعد اثبات للمقابلات والخطوات المهنية التى يقوم بها الاخصائى فى العمل المستمر مع العميل، وتلعب المهارات الکتابية دوراً مهاً فى حياتنا المعاصرة، ويعتبر القصور فى هذه المهارة معوقاً خطيراً من معوقات الممارسة الفعالة فى خدمة الفرد، فلا يوجد موقف اشکالى لا تتضمن خطة التدخل الخاصه به العديد من الاتصالات الکتابية، وإن الرسائل والتقارير والسجلات ومعظم المتطلبات البيروقراطية عندما تستخدم بشکل فعال فإنها تصبح أدوات نافعة فى تحقيق أهداف خدمة الفرد، ويعد تقييم الأداء المهنى نظاماً يهتم بتحديد کيفية قيام الاخصائى الاجتماعى بأعماله على فترة محددة، فتقييم الأداء المهنى صمم لقياس إلى أى مدى وصل الاخصائى إلى تحقيق متطلبات وظيفته، ويجب أن يعتمد على واقع محدد يرتبط بالممارسة المهنية فى إطار المؤسسة، ومن أهم أساليب تقييم الأداء المهنى الرجوع إلى الملفات والسجلات وفقد تحددت القضية الرئيسية للبحث فى الوقوف على واقع الممارسة المهنية لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية. يهدف البحث إلى: 1-  الوقوف على معارف الممارس المهنى المرتبطة بمهارة التسجيل مع الحالات الفردية. 2-  تحديد تطبيقات الممارس المهنى المرتبطة بمهارة التسجيل مع الحالات الفردية. 3-  الوقوف على معوقات تطبيق الممارس المهنى المرتبطة بمهارة التسجيل مع الحالات الفردية. 4-   وضع مقترحات لتفعيل الممارسة المهنية المرتبطة بمهارة التسجيل مع الحالات الفردية. يسعى البحث للاجابة على التساؤلات الآتية: 1-  ما معارف الممارس المهنى المرتبطة بمهارة التسجيل مع الحالات الفردية؟ 2-  ما تطبيقات الممارس المهنى لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية؟ 3-   ما معوقات تطبيق الممارس المهنى لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية؟ 4-   ما مقترحات تفعيل دور الممارس المهنى لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية؟ 5-   ما مستوى التباين بين الممارسين المهنيين فى تطبيق مهارة التسجيل مع الحالات الفردية وفقاً ل(النوع – السن – المستوى التعليمي – الخبرة – الدورات التدريبية – مجال الممارسة)؟ اعتمد البحث على مفهوم مهارة التسجيل، والحالة الفردية، وينتمي هذه البحث إلى نمط الدراسات الوصفية بهدف الوقوف على الممارسة المهنية لمهارة التسجيل مع الحالات الفردية فى مجالات الممارسة المهنية، اعتمادا على المنهج الوصفى. وقد اعتمدت الباحثة في البحث الميدانى على مقياس مهارة التسحيل مع الحالات الفردية، وقد تم تطبيق البحث على جميع الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمجالات الممارسة المهنية الثلاث بمدينة الفيوم(مدرسى، وطبى، ورعاية اجتماعية) وعددهم (171) مفردة فقط،؛ وذلک في الفترة من 12/1/ 2020م – 19/2/2020م، وقد توصل البحث الإجابة على تساؤلاته ووضع دليل استرشادى لکيفية تسجيل الحالات الفردية.   Summary Professional practice of recording skill with individual cases            The recording process is one of the basic processes in the social work that is closely related to all other processes such as study, diagnosis and treatment, and the success of the professional intervention of the social worker and his work depends largely on his knowledge of the methods and methods of registration used in the social work, in addition to his ability and skill in recording and recording the professional operations that It does, and the professional practitioner of the case work method in order to complete the assistance process depends on performing some professional operations, including registration, which is proof of the interviews and professional steps that the specialist performs in continuous work with the client, Written skills play an important role in our contemporary life, and the deficiency in this skill is considered a serious obstacle to effective practice in case work, there is no problematic situation in which his intervention plan does not include many written communications, and that messages, reports, records and most bureaucratic requirements when used effectively They become useful tools in achieving the goals of case work method, The professional performance assessment is a system that is concerned with determining how the social worker performs his work over a specific period. The professional performance evaluation is designed to measure the extent to which the specialist has achieved the requirements of his job, and it must be based on a specific reality related to professional practice within the framework of the institution, and one of the most important methods of professional performance evaluation Refer to files and records, and this has been identified as the main issue for research in finding out the reality of the professional practice of recording skill with individual cases. The research aims to: 1- Knowing the professional practitioner's knowledge related to the skill of recording with individual cases. 2- Defining the professional practitioner applications related to the skill of recording with individual cases. 3- Determine the obstacles to applying the professional practitioner associated with the skill of recording with individual cases. 4- Setting proposals to activate the professional practice related to the skill of recording with individual cases. The research seeks to answer the following questions: 1- What is the professional practitioner's knowledge related to the skill of recording with individual cases? 2- What are the applications of the practitioner of recording skill with individual cases? 3- What are the obstacles in applying the professional practitioner of recording skill with individual cases? 4- What are the proposals to activate the role of the professional practitioner of the skill of recording with individual cases? 5- What is the level of contrast between the professional practitioners in applying the skill of recording with individual cases according to (gender - age - educational level - experience - training courses - field of practice)          The research relied on the concept of recording skill and the individual case, and This research is considered from the pattern of descriptive research with the aim of standing on the professional practice of recording skill with individual cases in the areas of professional practice, depending on the descriptive approach. The researcher has adopted in the field research on the scale of the skill of referral with individual cases, and the research has been applied to all social workers working in the three areas of professional practice in the city of Fayoum (teacher, medical, and social care) and they are (171) single only, and that is in the period from 12/1/2020 - 19/2/2020, and the research reached to answer his questions and set a guide for how to record individual cases.    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110106.html}, eprint = {} } @article { author = {عبد الجواد, علا جمال احمد}, title = {نحو بناء نموذج تخطيطي للعمل المجتمعي التضامني بالعشوائيات}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {93-122}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110384}, abstract = {ملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التوصل إلى محددات بناء نموذج تخطيطى للعمل المجتمعي التضامني بالعشوائيات , وتفرع من هذا الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية تتمثل في :‑ 1-   قياس قدرة سکان العشوائيات علي بناء المعرفة المحلية. 2-   قياس قدرة سکان العشوائيات علي صنع واتخاذ القرارات ذات صلة بمجتمعاتهم. 3-   قياس قدرة سکان العشوائيات علي ممارسة المحاسبية المجتمعية. ومن أجل تحقيق هذه الأهداف تم بناء مقياس العمل المجتمعي التضامني وزع على عينة عشوائية من سکان منطقة الساحة بمحافظة الفيوم والبالغ عددها (258) , وقد تم استخدام مجموعة من  الاختبارات الإحصائية( معامل بيرسون- -الانحراف المعياري-الوزن المرجح – القوة النسبية) لاختبار الفرضيات وتحليل البيانات. وتوصلت الدراسة الى اهمية تحسين الخدمات المقدمة لسکان منطقة الساحة بما يضمن حقهم في التنمية , الى ان مشارکة سکان منطقة الساحة في تنمية منطقتهم يعد متغيراً حاکماً في نجاح عمليات التنمية والتخطيط لحدوثها, ايضا اهمية تکريس جهوداً ومصادراً مختلقة لمواجهة الفقر والعشوائية داخل المنطقة , واهمية ادراک حق الطفل کحق اساسي في الحياة , واهمية دمج حقوق الانسان في سياسات تمکين المناطق العشوائية , ايضا هناک ضرورة للاشتراک في الجمعيات والمنظمات المجتمعية المختلفة يعزز تمکين السکان من حقهم في التنمية. الکلمات الدالة: "العمل المجتمعي التضامني- العشوائيات- المحاسبية المجتمعية-بناء المعرفة المحلية".                           Abstract The aim of this study was to reach the parameters of a schematic model for community-based solidarity work in slum areas, this main aim is divided into several sub-goals : - To measure the ability of slum dwellers to build local knowledge. - To measure the ability of slum-dwellers to make decisions relevant to their communities. -To measure the ability of slum dwellers to practice social accounting. In order to achieve these objectives, a community solidarity action barometer was constructed, which was distributed to a random sample of about 258 persons of the population of the fayoum district of " AL Saha ". The study concluded that the importance of improving the services provided to the residents of AL Saha area in order to guarantee their right to development, The importance of the participation of the residents of Al Saha area in the development of their region is a decisive variable in the success of development planning processes, as well as the importance of devoting creative efforts and resources to combat poverty, Also, it is imperative to participate in various societies.  Keywords: "community solidarity work - slums - community accounting - building local knowledge.  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110384.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110384_9ce1e1d76e858ac79a285ef7558fd4b8.pdf} } @article { author = {أحمد, أحمد حمدان محمد}, title = {إسهامات برنامج کرامة في تحسين نوعية الحياة للمسنين}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {39-62}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110385}, abstract = {ملخص البحث باللغة العربية : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على إسهامات برنامج کرامة في تحسين نوعية الحياة ذاتياً وموضوعياً للمسنين، تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، توصلت الدراسة إلى ان إسهامات برنامج کرامة في تحسين نوعية الحياة ذاتياً للمسنين مستوى ضعيف بينما إسهامات برنامج کرامة في تحسين نوعية الحياة موضوعياً للمسنين مستوى متوسط وظهر ذلک من خلال استجابات المسنين المستفيدين من برنامج کرامة. الکلمات المفتاحية: کرامة – الحياة – المسنين ملخص البحث باللغة الانجليزية :   The contributions of the Karama program to improve the quality of life for the elderly   Abstract:                                                                                       The current study aimed to identify the contributions of the Karama program to improving the quality of life subjectively and objectively for the elderly, this study belongs to descriptive studies, the study concluded that the contributions of the Karama program in improving the quality of life subjectively for the elderly are weak level while the contributions of the Karama program in improving the quality of life objectively for the elderly Intermediate level and this was shown by the responses of the elderly who benefited from the Karama program. Key words: Karama program - life - the elderly}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110385.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110385_931e7722b64077e3d133d1e628644a17.pdf} } @article { author = {عبد العال, ايمان}, title = {المشارکة المجتمعية وتفعيل ممارسة الإجراءات الاحترازية للحد من انتشار جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19)}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {63-92}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110386}, abstract = {الملخص أصبحت مهنة الخدمة الاجتماعية ومنها طريقة تنظيم المجتمع لها دور واضح فى الوقوف غلى المشکلات الاجتماعية المستجدة ومنها جائحة فيروس کورونا (کوفيد-19) والتى تحاول من خلال البحث الراهن للوقوف على معرفة الأسباب التي تتطلب تفعيل المشارکة المجتمعية لممارسة الإجراءات الاحترازية للحد من انتشار فيروس کورونا-19. وأيضا معرفة دور المشارکة المجتمعة بالجهد والرأى والمال لتفعيل ممارسة الإجراءات الاحترازية للحد من انتشار الفيروس ومحاولة معرفة الاجراءات الوقائية المطلوبة. وقد صاغت الباحثة مجموعة تساؤلات من خلال أهداف الدراسة. واُستخدم منهج المسح الاجتماعى وطبقت الدراسة في مدينة أسيوط على عينة عمدية حجمها ( 500) مبحوث. وانتهت الى مجموعة من النتائج منها أن المشارکة الاجتماعية بالرأى والجهد أکثر فاعلية من المشارکة بالمال للحد من انتشار الفيروس وأن هناک علاقات ارتباطية بين خصائص العينة ومحاور المشارکة الاجتماعية، وأوصت من حيث برامج الحماية الاجتماعية: مراعاة توفير احتياجات العمالة غير منتظمة والفئات الفقيرة وکبار السن وذوي الاحتياجات الخاصة بالإضافة الي حاجات النظافة والتطهير، التعاون والتنسيق مع القيادات الشعبية من (عمد ومشايخ ونواب) في برامج الحماية الاجتماعية. الکلمات المفتاحية:  المشارکة المجتمعية – الاجراءات الاحترازية- فيروس کورونا المستجد (کوفيد-19)                                                         Summary Community participation and activation of the practice of precautionary procedures to limit the spread of the Corona Virus pandemic (Covid-19) The profession of social work, including the method of community organization, has become a clear role in standing up to emerging social problems, including the Corona Virus Pandemic (Covid-19), which, through current research, attempts to find out the reasons that require activating community participation to practice precautionary measures to limit the spread of the Corona virus - 19. And also knowing the role of combined participation with effort, opinion and money to activate the practice of precautionary procedures to limit the spread of the virus and try to know the required preventive measures. The researcher formulated a set of questions through the objectives of the study. The social survey method was used, and the study in Assiut city was applied to a non random sample of (500) subjects. It concluded with a set of results, including that social participation in opinion and effort is more effective than sharing money to reduce the spread of the virus and that there are correlations between the characteristics of the sample and the axes of social participation. Keywords: community participation – corona virus (Covid-19).}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110386.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110386_e517ba12cba144cb36fe0a3def3d653f.pdf} } @article { author = {عبد الجواد, حمادة احمد السيد}, title = {الضغوط الاجتماعية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى أعضاء هيئة التدريس وتصور مقترح للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للتخفيف منها}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {123-162}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110497}, abstract = {الملخص هدف هذه الدراسة إلى "تحديد العلاقة بين الضغوط الاجتماعية ودافعية الإنجاز لدى أعضاء هيئة التدريس" وذلک من خلال تحديد العلاقة بين الضغوط الاجتماعية المرتبطة بطبيعة العمل ودافعية الإنجاز، تحديد العلاقة بين الضغوط الاجتماعية المرتبطة بالعلاقة بين الزملاء ودافعية الإنجاز، تحديد العلاقة بين الضغوط الاجتماعية المرتبطة بالحالة المادية ودافعية الإنجاز، تحديد العلاقة بين الضغوط الاجتماعية المرتبطة بالحالة الصحية ودافعية الإنجاز، حيث تحاول الدراسة اختبار الفرض التالي "من المتوقع وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الضغوط الاجتماعية لأعضاء هيئة التدريس ومتوسط درجات دافعيتهم للإنجاز"، حيث شمل مجتمع البحث جميع أعضاء هيئة التدريس العاملين بجامعة أسوان، حيث تم اختيار عينة تمثل 10% من أجمالي عدد أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان، حيث بلغت عينة الدراسة (112) عضو هيئة تدريس، وقد قام الباحث بإعداد مقياس الضغوط الاجتماعية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى أعضاء هيئة التدريس، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الضغوط الاجتماعية لأعضاء هيئة التدريس ومتوسط درجات دافعيتهم للإنجاز، وفي النهاية تم التوصل إلى تصور مقترح لدور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية في التخفيف من الضغوط الاجتماعية لدى أعضاء هيئة التدريس والمؤثرة على دافعية الإنجاز لديهم}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110497.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110497_0762ea9188453c7f4983ecb387433df5.pdf} } @article { author = {حامد, فَضْل محمد أحمد}, title = {التَّدريب الميداني في الخدمة الاجتماعيَّة ودوره في تفعيل المشارکة المجتمعيَّة لدى الطلاب وفقًا لرؤية مصر 2030}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {163-190}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110498}, abstract = {مُلَخَّص بحث       يسعى البحثُ الراهن إلى تحقيق هدفٍ رئيس يتمثَّل في "التعرف على دور التدريبِ الميدانيِّ للخدمة الاجتماعيَّة في تفعيل المشارکةِ المجتمعيَّة لدى الطلابِ في ضوء رُؤْية مصر 2030". وکان التساؤل الرئيس: "ما دور التدريب الميداني للخدمة الاجتماعيَّة في تنمية المشارکة المجتمعيَّة لدى الطلاب في ضوء رؤية مصر 2030؟". ويعتبر البحث من البحوث الوصفية / التحليلية ، وتم الاسترشاد بمنهج المسح الاجتماعي للتعرف علي آراء عينة غير عشوائية ( عمدية ) حجمها 119 من طلابِ الفرقة الرابعة بکلية الخدمة الاجتماعيَّة التنمويَّة بجامعة بني سويف. ولقد توصَّلتِ الدِّراسة لتصوُّر مُقْتَرَح لتفعيل دور التدريب الميداني  للخدمة الاجتماعيَّة في المشارکة المجتمعية لدى الطلاب في ضوءِ رؤية مصر 2030". الکلمات المفتاحية : رؤية مصر 2030 ، التدريب الميداني ، المشارکة المجتمعيَّة.           The current research aims to identify the role of the field training in social work in activating societal participation among students in the light of the Egypt's vision 2030. The main research question was what is the role of the field training in social work in developing societal participation among students in the light of the Egypt's vision of 2030? The research is considered a descriptive / analytical research. Also, the research adopted the social survey method, taking a non random sample from students of the fourth year of the Faculty of Developmental Social Work, Beni Suef University (119 students).           One of the main research findings was presenting a suggested imagination to activate the role of the field training in social work in activating societal participation among students in the light of the Egypt's vision 2030. Key words: the Egypt's vision 2030 , field training , societal participation.    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110498.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110498_697683907c11d4e2c605be3ea2505fe2.pdf} } @article { author = {عثمــــان, عليـــاء عفـــان}, title = {متطلبات تفعيل دور الخبير الاجتماعي مع حالات قضايا رؤية الصغير في محکمة الأسرة}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {191-216}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110499}, abstract = {الملخص باللغة العربية أولاً مشکلة الدراسة: يتسبب التفکک الأسري في نزاعات حول رؤية الطفل، ويقوم الخبير الاجتماعي بأدوار متعددة في محکمة الأسرة في قضايا کثيرة، ولکن هناک قضايا تحتاج إلى متطلبات لتفعيل دوره فيها ومنها قضايا رؤية الصغير. ثانياً أهداف الدراسة: الهدف الرئيسي: التوصل إلى متطلبات تفعيل دور الخبير الاجتماعي مع حالات قضايا رؤية الصغير في محکمة الأسرة. الأهداف الفرعية: 1-التوصل إلى المتطلبات الإدارية لتفعيل دور الخبير الاجتماعي مع حالات رؤية الصغير. 2-التوصل إلى المتطلبات المهنية لتفعيل دور الخبير الاجتماعي مع حالات رؤية الصغير. 3-التوصل إلى المتطلبات المهارية لتفعيل دور الخبير الاجتماعي مع حالات رؤية الصغير.     4-التوصل إلى دور مقترح للخبير الاجتماعي مع حالات قضايا رؤية  الصغير. ثالثاً الإجراءات المنهجية للدراسة: 1-نوع الدراسة: وصفية تحليلية 2-المنهج المستخدم : المسج الاجتماعي للخبراء الاجتماعيين في محاکم الأسرة بالفيوم- بني سويف- المنيا. 3-أدوات الدراسة: مقياس متطلبات تفعيل دور الخبير الاجتماعي في محکمة الأسرة . 4-مجالات الدراسة: أ-المجال البشري: الخبراء الاجتماعيين بمحاکم الأسرة بالفيوم -  بني سويف - المنيا وبلغ عددهم 100 خبير. ب-المجال المکاني: محاکم الأسرة بالفيوم ، بني سويف ، المنيا. ج-المجال الزمني: فترة إجراء الدراسة بشقيها النظري والعملي. رابعاً نتائج الدراسة: تم التوصل إلى متطلبات إدارية مثل وجود فريق اداري يعاون الخبير في عمله بمحکمة الأسرة، والتوصل إلى متطلبات مهنية مثلوجود خبرات ميدانية سابقة عند الخبير الاجتماعي، والتوصل إلى متطلبات مهارية مثل أن يکون لدى الخبير الاجتماعي المهارة في الاتصال.       Summary   Setting the problem of the study: The disintegration of   family causes disputes about the child seeing .The social expert plays several roles in family court in diverse issues, but there are issues need to requirements to activation his role for example child seeing issues.         Amis of study:   The main aim: Reaching requirement to activating the role of social expert with child seeing issues cases in family court.   Sub aims: Reaching administrative requirements to activating the role of social expert with child seeing cases. Reaching professional requirements to activating the role of social expert with child seeing cases. Reaching skill requirements to activating the role of social expert with child seeing cases.   Methodology: -         Type of study: descriptive -         The study method: social survey of social experts in family courts in El-Fayoum, Beni Swef  and Minya. -         Tools of study: a scale of requirements activating the role of social expert in family court.    Fields of study: -         The human field:  the social expert in family courts in El-Fayoum, Beni Swef  and Minya, they numbered 100 social expert. -         Family courts: in El-Fayoum, Beni Swef  and Minya -         Time field: this refers to the period taken by the researcher to complete the field study, both theoretical and practical.   Results of study: The study results indicates that reveals there are administrative requirements such as administrative team help the social expert in his work in family court, and professional requirements such as empirical experiences of the social expert and skill requirements such as he must have the communications skill.  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110499.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110499_9fe26c557bb366ecc3a0dfa16fe49f1e.pdf} } @article { author = {صبره, صابرين عربي سعد}, title = {آليات تفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية کمدخل لتحقيق التنمية المستدامة}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {217-258}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110500}, abstract = {ملخص تتمثل مشکلة الدراسة في تحديد آليات تفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الاهلية کمدخل لتحقيق التنمية المستدامة, وتهدف الدراسة الحالية الي تحديد مستوي برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية وتحديد مستوى آليات تفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية وتحديد الصعوبات التي تواجه برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية ووضع بعض المقترحات لتفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية. وتعتبر الدراسة الحالية من الدراسات الوصفية والتي اعتمدت علي منهج المسح الاجتماعي الشامل للمسئوليين (197 مفردة ) بالجمعيات الاهلية التي تنفذ برامج التوعية الصحية بمحافظة اسيوط وعددهم (13جمعية) , وتمثلت ادوات الدراسة وجمع البيانات في استمارة استبيان للمسئوليين حول برامج التوعية الصحية , وآليات تفعيل هذه البرامج بالجمعيات الاهلية , الي جانب اهم المعوقات التي تواجه عمل هذه الجمعيات ومقترحات تفعيل عمل هذه البرامج بالجمعيات الاهلية . اهم نتائج الدراسة: ‌أ-       قبول الفرض الأول للدراسة والذي مؤداه " من المتوقع أن يکون مستوى برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية متوسطاً ". ‌ب-     قبول الفرض الثاني للدراسة والذي مؤداه " من المتوقع أن يکون مستوى آليات تفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية متوسطاً ". ‌ج-     قبول الفرض الثالث للدراسة والذي مؤداه " توجد علاقة دالة إحصائياً بين بعض المتغيرات الديموجرافية للمسئولين وتحديدهم لمستوى برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية ". ‌د-      قبول الفرض الرابع للدراسة والذي مؤداه " توجد علاقة دالة إحصائياً بين بعض المتغيرات الديموجرافية للمسئولين وتحديدهم لمستوى آليات تفعيل آليات تفعيل برامج التوعية الصحية بالجمعيات الأهلية ". کلمات مفتاحية :آليات , التوعية الصحية , الجمعيات الاهلية , التنمية المستدامة Summary This is a problem in the study in determining the mechanisms for activating health awareness programs for NGOs as an approach for achieving sustainable development, and the current study aims to determine the level of health awareness programs and NGOs, determining the level of mechanisms for activating health awareness programs and NGOs, and identifying difficulties facing health care programs, NGOs, and some to activate Health awareness programs in NGOs.   The current study is being conducted from descriptive studies, which are based on the comprehensive social survey approach for officials (197 individuals) in private societies that implement health awareness programs for the portfolio, and they are (13 associations). , In addition to the most important obstacles facing the work of these societies and proposals to activate the work of these programs in NGOs.   The most important results of the study: A- Acceptance the first hypothesis of the study, according to which "the level of health awareness programs in NGOs is expected to be average."   B- Acceptance the second hypothesis of the study, according to which "the level of mechanisms for activating health awareness programs for NGOs is expected to be average."   C- Acceptance the third hypothesis of the study, which leads to "there is a statistically significant relationship between some demographic variables for officials and their determination of the level of health awareness programs in NGOs."   D- Acceptance the fourth hypothesis of the study, which leads to "there is a statistically significant relationship between some demographic variables for officials and their identification of the level of mechanisms for activating the mechanisms of activating health awareness programs in NGOs." Keywords: Mechanisms, health awareness, NGOs, sustainable development}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110500.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110500_471f614f4396403e2f7dc2c9a64b2ceb.pdf} } @article { author = {خليفة, هويدا محمد عبد المنعم}, title = {التخطيط التشارکي لتحقيق الاستدامة للمشروع القومي للتنمية البشرية و المجتمعية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {259-312}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110501}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110501.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110501_a74f6c8bb0e5ae4e3d77e47e27b1653a.pdf} } @article { author = {أحمد, محمد عبد الرحمن حسن}, title = {الحوکمة الرشيدة کمتغير فى تحقيق الامن الاجتماعى على المستوى المحلى}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {313-354}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.110504}, abstract = {الملخص:  للحوکمة الرشيدة دوراً اساسياً  فى تحقيق الامن الاجتماعى على المستوى المحلى ومن ثم محاولة التوجيه والتدخل المهنى بتفعيل الحوکمة الرشيدة  ووضع البرامج التدريبية التى تحدث مثل هذا التغيير المستهدف مما يؤثر إيجابياً فى تحقيق الامن الاجتماعى على المستوى ومن ثم واقعية الخطة وفعاليتها وتحقيق أهداف سياسات الرعايه الاجتماعية, ومن ثم  دفع عجلة التنمية فى البلاد.واستنباطاً مماسبق تتحدد القضية الرئيسية للدراسة فى , هل تؤدي الحوکمة الرشيدة فى تحقيق الامن الاجتماعى على المستوى المحلى؟ وهدفت  الدراسة, تحديد مستوى أبعاد الحوکمة الرشيدة  کمتغير فى تحقيق الامن الاجتماعى على المستوى المحلى ,تحديد مستوى أبعاد الامن الاجتماعى على المستوى المحلى, محاولة وضع تصور تخطيطي مقترح لتحقيق الامن الاجتماعى على المستوى المحلى في إطار أبعاد الحوکمة الرشيدة. نوع الدراسة ومنهحها:تعد هذة الدراسة من الدراسات الوصفيه التحليلية, مستخدمه منهج دراسة الحالة, والحالة هنا المجلس المحلى علي مستوى المحافظة المراکز والمدن والاحياء والقرى لمحافظة أسيوط. أدوات الدراسة: استمارة إستبيان: للمسئولين على المستوى المحلى بمحافظة أسيوط وبلغ عددهم (72) عضوا,أوضحت نتائج الدراسة صحة الفروض کاملة. الکلمات المفتاحية :الحوکمة الرشيدة، الأمن الاجتماعى ،المستوى المحلى. Abstract:  Good governance plays an essential role in achieving social security at the local level and then trying to guide and professional intervention by activating good governance and developing training programs that occur such a targeted change, which positively affects social security at the level and thus the realism and effectiveness of the plan and the achievement of the goals of social welfare policies, and from Then he pushed the development wheel in the country. From the foregoing, the main issue to be decided is to study in. Does good governance lead to achieving social security at the local level? The study aimed at determining the level of good governance dimensions as a variable in achieving social security at the local level, determining the level of social security dimensions at the local level, trying to develop a proposed planning concept for achieving social security at the local level within the framework of the dimensions of good governance. The type and study of the study: This study is considered descriptive analytical studies, using the case study method, and the case here is the local council at the governorate level, centers, cities, neighborhoods and villages of Asyut Governorate. Study tools: a questionnaire form: for the officials at the local level in the governorate of Assiut, and they numbered (72) members. Key words: good governance, social security, local level  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110504.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_110504_43e76d69af76394c9b95d08eab7a8bb3.pdf} } @article { author = {محمد, محمد عبد اللطيف and خليفة, هويدا محمد عبد المنعم}, title = {تقدير الاحتياجات التدريبية للأخصائيين الإجتماعيين بالعاملين المراکز الصحية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {355-382}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.111307}, abstract = {ملخص البحث تتحدد مشکلة الدراسة الحالية في تقدير الاحتياجات التدريبية للأخصائيين الاجتماعيين بالمراکز الصحية ، وذلک للخروج  ببعض المؤشرات التخطيطية التي يمکن أن تساهم في رفع مستوي کفاءة الاداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين في المجال الصحي. وتمثلت أهداف الدراسة في : 1-   تحديد أولويات الاحتياجات  التدريبية  للأخصائيين الاجتماعيين العاملين  في المراکز الصحية. 2-   تحديد المعارف والمهارات والاتجاهات التي يجب ان تحتوي عليها البرامج التدريبية المقدمة للأخصائيين  الاجتماعيين بالمراکز الصحية. 3-   الخروج ببعض المؤشرات التخطيطية التي يمکن أن تساهم في وضع خطة متکاملة ومن ثم  رفع  الاداء المهني  للأخصائيين الاجتماعيين العاملين في المراکز الصحية. وتعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية باستخدام منهج المسح الاجتماعي الشامل للأخصائيين الاجتماعيين وعددهم 120 أخصائي بمنطقة 15 مايو  الطبية  بمحافظة القاهرة. تم جمع البيانات منهم بواسطة استبيان تم توزيعه عليهم وجمعه باليد. ولقد تمت الإجابة عن جميع تساؤلات الدراسة ، والتحقق من صدق أو عدم صدق فروض الدراسة. الکلمات المفتاحية : التدريب ، الاحتياجات التدريبية ، تقدير الاحتياجات التدريبية ، الأساليب التدريبية الحديثة.                 Abstract Estimating the Training Needs of Social Workers in Health Centers BY Dr. Mohamed Abdel-Latif Mohamed Assistant Professor of Social Planning, Faculty of Social Work, Helwan University Dr. HowaidaMohamed Abdel Moneim Khalefa Assistant Professor of Social Planning, Faculty of Social Work, Helwan University   The current study problem is determined in estimating the training needs of social workers working in health centers in order to produce planning indicators that may contribute to raise the level of professional performance efficiency for social workers working in the health field. The objectives of the study were: 1- Determining the priorities of training needs for social workers working in health centers. 2- Determining the knowledge, skills, and attitudes that the training programs provided for social workers at health centers must contain. 3-Presenting some planning indicators that can contribute to setting an integrated plan and then raise the professional performance of social workers working in health centers. This study is considered descriptive by using the comprehensive social survey method for 120 social workers working in the 15th of May Medical District in Cairo Governorate. Data were collected from them by a questionnaire distributed to them and collected by hand. All the questions of the study were answered, and the validity of study hypotheses was tested. key words : Training, training needs, training needs assessment, modern training methods.}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111307.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111307_30be32e336dae86748efbcc1b7a60a84.pdf} } @article { author = {الطنبولي, عزة محمد محمود}, title = {"معنى الحياة وعلاقته بقلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية"}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {383-430}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.111372}, abstract = {(ملخص البحث) "معنى الحياة وعلاقته بقلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية" إعداد دکتورة /  عزة محمد محمود الطنبولى - مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية بالمعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالمنصورة.     تهدف الدراسة إلى تحديد العلاقة بين معنى الحياة وقلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم، وتمثلت فروض الدراسة في: توجد علاقة عکسية دالة إحصائيًا بين معنى الحياة وقلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم، وانتهجت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت المسح الاجتماعي بالعينة لمرضى سرطان الدم، وکونت عينة الدراسة من (119) حاله، وتراوحت أعمارهن من (18-30) سنة، وطبقت الأدوات الآتية (مقياس معنى الحياة من إعداد محمد حسن الأبيض، مقياس قلق المستقبل من إعداد الباحثة). وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة عکسية دالة إحصائيًا بين معنى الحياة وقلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم، وقد يرجع ذلک إلى وجود ارتباط عکسي بين هذه الأبعاد، وأنها جاءت معبرة عن  ما تهدف الدراسة إلى تحقيقه، وتوصلت الدراسة لبرنامج مقترح للتخفيف من قلق المستقبل لدى مرضى سرطان الدم. الکلمات الدالة: معنى الحياة – قلق المستقبل – مرضى السرطان                                 (Research Summary) "The meaning of life and its relationship to future anxiety in leukemia patients from the perspective of general practice in social work" Issues / Dr. Azza Mohamed Mahmoud El-Tanbouly - Lecturer, Department of Social Work Areas, Higher Institute of Social Service in Mansoura     The study aims to determine the relationship between the meaning of life and future anxiety in patients with leukemia, and the study hypotheses were: There is a statistically significant inverse relationship between the meaning of life and future anxiety in patients with leukemia, the study adopted the descriptive approach, and the social survey was used by the sample for leukemia patients, and a sample was formed The study was from (119) cases, and their ages ranged from (18-30) years, and the following tools were applied (the meaning of life scale by Muhammad Hassan Al Abyad, the measure of future anxiety by the researcher). The results of the study concluded that there is a statistically significant inverse relationship between the meaning of life and future anxiety in patients with leukemia, and this may be due to an inverse correlation between these dimensions, and that it came expressive of what the study aims to achieve, and the study reached a proposed program to reduce future anxiety in patients' blood cancer. Key words: meaning of life - future anxiety - cancer patients}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111372.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111372_fcc8ee58f0e5936ddf9d6113054711a7.pdf} } @article { author = {محمد, رشا عبد التواب عبد الفتاح}, title = {استراتيجية مقترحة للتعلم الإلکتروني بالاکتشاف مع جماعات التدريب الميداني من منظور طريقة العمل مع الجماعات}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {431-476}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.111374}, abstract = {ملخص في الآونة الأخيرة وما اقتضته التطورات العالمية الأخيرة  اتجهت الجامعات والکليات  تفعيل نظام التعليم الإلکتروني ولا سيما کليات الخدمة الاجتماعية ولکنها واجهت مشکلات في تفعيل النظام مع التدريب الميداني نظرا لطبيعته الميدانية والتي تتطلب تدريب الطلاب على مهارات وخبرات لا يکتسبها الطالب إلا من خلال الممارسة الميدانية ، لذا اتجهت الباحثة للبحث عن إيجاد حل لتلک المشکلة من خلال إجراء الدراسة الحالية والتي هدفت في الأساس إلى التوصل لاستراتيجية مقترحة بالتعلم الإلکتروني بالاکتشاف مع جماعات التدريب الميداني والتي درست من خلالها متطلبات تفعيل الاستراتيجية ومدى ملائمتها لطبيعة التدريب الميداني والتعرف على ناتج التعلم المتوقع من تفعيل تلک الاستراتيجية ، وبناء عليه وبعد ان حددت الباحثة المتطلبات ( المعرفية – المهارية- التدريبية- الفنية ) وبعد ان حددت الباحثة نواتج التعلم ( المعرفة والفهم – المهارات المهنية – المهارات الذهنية – المهارات العامة ) وأيضا بعد التعرف على المعوقات التي تواجه تفعيل استراتيجية  توصلت الباحثة إلى اقتراح لاستراتيجية بالتعلم الإلکتروني بالاکتشاف مع جماعات التدريب الميداني  لها أهداف وأساليب وأدوات وآلية للتنفيذ ومؤشرات قياس وخطوات تقييم وتقويم في النهاية . In recent applications and the recent global developments required, universities and colleges have moved towards implementing the e-learning system, especially social work, and faced problems in implementing the system with field training for its field nature, which requires training students on skills and experiences that the student can only acquire through field practice, so the researcher went to search for Finding a solution to this problem through conducting the current study, which basically aimed to reach a proposed e-learning strategy by discovering with field training group , which is supposed to require activating the strategy and its suitability to the nature of field training and learning about the expected learning outcome from activating that strategy, and accordingly and after that The researcher has determined the requirements (cognitive - skill - training - technical) and after the researcher has determined the learning outcomes (knowledge and understanding - professional skills - mental skills - general skills) you have after identifying the obstacles that face the activation of a strategy the researcher reached a proposal for an e-learning strategy by discovering with groups Field training has goals, methods, tools and a mechanism for denial Y, measurement indicators, evaluation steps, and evaluation at the end}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111374.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_111374_b00c3c94330d674e6b0221eec7b0b25a.pdf} } @article { author = {قنديل, محمد محمد بسيوني}, title = {مشکلات جودة الإشراف علي الرسائل العلمية لطلاب الدراسات العليا بقسم العمل مع الجماعات}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {643-677}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.121554}, abstract = {الملخص :           تهدف الدراسة الحالية الي تحديد مشکلات جودة الاشراف علي الرسائل العلمية لطلاب الدراسات العليا بقسم العمل مع الجماعات، وذلک بالاعتماد علي منهج المسح الاجتماعي الشامل لأعضاء هيئة التدريس المشرفين علي طلاب الدراسات العليا بقسم العمل مع الجماعات بکلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان وعددهم (25)، والمسح الاجتماعي الشامل لطلاب الدراسات العليا علي مستوي الماجستير والدکتوراه بقسم العمل مع الجماعات بکلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان وعددهم (50)، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المقترحات لتحقيق جودة الاشراف علي الرسائل العلمية لطلاب الدراسات العليا بقسم العمل مع الجماعات. الکلمات المفتاحية : المشکلات- الجودة- الاشراف- الرسائل العلمية.   Abstract :      The Present Study Aims To Determine Supervising Quality Problems Of Scientific Messages For Postgraduate Students In Social Group Work Department, Through The Use Of Social Survey Method Of University Faculty Members supervising Postgraduate Students In Social Group Work Department At The Faculty Of Social Work Of Helwan University, And Their Number (25), And The Social Survey Of Postgraduate Students At Masters And Doctorate Levels In Social Group Work Department At The Faculty Of Social Work Of Helwan University, And Their Number (50),), And The Study Reached A Set Of Suggestions To Achieve The supervising Quality Of Scientific Messages Of Postgraduate Students In Social Group Work Department. Key words : Problems, Quality, Supervising,  scientific Messages}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_121554.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_121554_d80a38512a46832ec9d4f579737b8f04.pdf} } @article { author = {ممدوح مصطفى الهرميل, نها}, title = {دور الجمعيات الأهلية لتنمية الوعى الصحى بالمجتمعات الريفية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {824-863}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.126721}, abstract = {الملخص تناولت الدراسة أهم أدوار الجمعيات الأهلية لتنمية الوعى الصحى بالمجتمعات الريفية وأهمية التنسيق بين الجهود الحکومية والأهلية لتحقيق التنمية وتحسين نوعية الحياة وهدفت الدراسة إلى التعرف على الحاجات الاقتصادى والاجتماعى والبيئى والسياسى لتنمية الوعى الصحى بالمجتمعات الريفية ، وطبقت الدراسة على (11) من أعضاء مجلس الإدارة والأخصائيين الاجتماعيين ، (120) من المستفيدين من خدمات الجمعية بجمعية تنمية المجتمع بکوم على بالغربية ، وتوصلت نتائجها إلى أن التنسيق بين الجمعيات الأهلية يحقق التنمية والتعاون بين الجهود الحکومية والأهلية والمشارکة المجتمعية تساهم فى تنمية المجتمع وتقدمه وتنمية الوعى الصحى . وأوصت الدراسة بضرورة التدريب لزيادة المهارات والخبرات للأخصائيين الاجتماعيين ومع استخدام التکنولوجيا لتطوير الأنشطة والخدمات الصحية المقدمة لتحسين نوعية الحياة فى المجتمع. الکلمات الدالة: الجمعيات الأهلية ، تنمية الوعى الصحى ، المجتمعات الريفية  Abstract The study examined the most important roles of NGOs in developing health awareness in rural societies and the importance of coordination between governmental and private efforts to achieve development and improving the quality of life. The study aimed to identify the economic, social, environmental and political needs of developing health awareness in rural societies, and the study was applied to (11) members of the Board of Directors and social workers  (120) of the beneficiaries of the association's services in the Society Development Society in Kom Ali in Gharbia, the results of which concluded that coordination between civil societies achieves development and cooperation between governmental and private efforts and community participation contributes to community development and progress and the development of health awareness.  The study recommended the necessity of training to increase the skills and expertise of social workers and with the use of technology to develop health activities and services provided to improve the quality of life in society. Keywords: Civil associations -}, keywords = {الجمعيات الأهلية,تنمية الوعى الصحى,المجتمعات الريفية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_126721.html}, eprint = {} } @article { author = {محمد معوض, مصطفى}, title = {دور ريادة الأعمـــــال في دعم المشروعات الصغيرة للمرأة الريفية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {864-907}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.126722}, abstract = {        دور ريادة الأعمـــــال في دعم المشروعات الصغيرة للمرأة الريفية الملخص: تشکل المرأة الريفية قطاع کبير ومهم من السکان في مصر، لذا يجب استثمار  ودعم قدراتها وتمکينها من حقوقها الإنسانية باعتبارها شريکًا في عملية التنمية وبکونها عنصرًا منتجًا يساهم في الارتقاء بدخل الأسرة، وتمثل المشروعات الصغيرة منفذ بالغ الأهمية لروح المبادرة التنموية للمرأة الريفية، فضلاً عن دورها فى ايجاد فرص العمل، کما أنها تساهم في زيادة المدخرات والاستثمارات المحلية للأسرة الريفية، والمشروعات الصغيرة لا يمکن أن تزدهر إلا فى مجتمع تتوفر فيه روح الريادة وحب العمل الحر، لما لها من دور هام وبارز فى تطوير أفکار هذه المشاريع وقدراتها بحيث تصبح مشاريع أعمال ناجحة وتأخذ أبعاد وقدرات بحيث يکون لها الاستمرارية والتطور، فريادة الاعمال تستدعي الابتکار والتغيير الذي قد يأخذ اشکالا مختلفة، فتعتبر ريادة الاعمال من محرکات التنمية الاجتماعية والاقتصادية، لذلک هدفت الدراسة الى تحديد طبيعة العلاقة بين دور ريادة الاعمال و دعم المشروعات الصغيرة لدي المرأة الريفية، وقد انتمت هذه الدراسة الى نمط الدراسات الوصفية واستخدمت منهج المسح الاجتماعي الشامل للمسئولين وعددهم (87) مفردة والمسح الاجتماعي بالعينة للمرأة الريفية وعددهم (231) مفردة، واستخدمت استمارة استبيان للمسئولين والاستبار للمرأة الريفية، وقد اجابت الدراسة على فروضها. الکلمات المفتاحية: ريادة الاعمال، المشروعات الصغيرة ، المرأة الريفية.                     Abstract: Rural women constitute a large and important sector of the population in Egypt, so they must invest and support their capabilities and enable them to fulfill their human rights as a partner in the development process and as a productive element that contributes to raising family income. Small enterprises represent a very important outlet for the spirit of development initiative for rural women, in addition to their role in Creating job opportunities, as it contributes to increasing local savings and investments for the rural family, and small enterprises can only thrive in a society in which the spirit of entrepreneurship and the love of free work are available, because of their important and prominent role in developing the ideas and capabilities of these projects so that they become successful business projects and take Dimensions and capabilities to have continuity and development. Entrepreneurship calls for innovation and change that may take different forms. Entrepreneurship is considered one of the engines of social and economic development. Therefore, the study aimed to determine the nature of the relationship between the role of entrepreneurship and supporting small enterprises in rural women. The study was based on the type of descriptive studies and used the comprehensive social survey methodology for officials who are (87) single and the social sample survey for women And they used a questionnaire for officials and inquiries for rural women, and they numbered (231). The study answered her hypotheses. Key words: entrepreneurship, small enterprises, rural women.}, keywords = {ريادة الاعمال,المشروعات الصغيرة,المرأة الريفية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_126722.html}, eprint = {} } @article { author = {ناصر عبدالمحسن المقنن, أيمن}, title = {مؤشرات تخطيطية لتحسين نوعية حياة الأقزام}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {911-951}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.126723}, abstract = {الملخص:       سعت هذه الدراسة الحالية لتحقيق هدف رئيسى هو تحديد مؤشرات تخطيطية لتحسين نوعية حياة الأقزام  ويتحقق هذا الهف من خلال مجموعة من الأهداف الفرعية التالية المؤشرات التخطيطية التى تساهم فى تنمية العلاقات الاجتماعية للأقزام، والمؤشرات التخطيطية التى تساهم فى تقديم الرعاية الصحية لهم، والمؤشرات التخطيطية التى تزيد من المشارکة المجتمعية للأقزام، والمؤشرات التخطيطية التى تساهم فى زيادة رضا الأقزام عن حياتهم، ولتحقيق هذه الأهداف أستخدم الباحث منهج المسح الاجتماعى الشامل لعينة من الأقزام وعددهم (116) قزم، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها ضرورة دمج فئة الأقزام فى الحياة العامة بالمجتمع، وأيضا تغيير النظرة السلبية من أفراد المجتمع تجاة الأقزام، وتحسين الأحوال الأقتصادية لهم.   الکلمات الدالة: المؤشرات التخطيطية – تحسين نوعية الحياة - الأقزام                     Abstract:        The current study sought to achieve a major goal، which is to define planning indicators to improve the quality of life for dwarves، and this goal is achieved through a set of the following sub-goals: planning indicators that contribute to the development of social relations for dwarves، planning indicators that contribute to providing health care to them، and planning indicators that increase participation In order to achieve these goals، the researcher used a comprehensive social survey method for a sample of dwarves، numbering (116) dwarfs، and this study A reached set of results، the most important of which is the need to integrate the dwarf category into public life in society، and also changing the negative perception of community members towards the dwarves، and improving their economic conditions.   Key words: planning indicators - improving the quality of life - dwarves  }, keywords = {المؤشرات التخطيطية,تحسين نوعية الحياة - الأقزام}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_126723.html}, eprint = {} } @article { author = {مرسي, أحمد زکي محمد}, title = {تصور مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق الدعم الاجتماعي للمتعافين من فيروس کورونا المستجد (کوفيد -19)}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {637-679}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.139756}, abstract = {ملخص البحث هدفت الدراسة الحالية البحث عن تحديد أشکال وأسس الدعم الاجتماعي من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية المقدم للمتعافين من فيروس کورونا المستجد (کوفيد-19) وأسرهم، والأسس والمؤشرات التي يعتمد عليها عند تقديم الدعم الاجتماعي للفئات الأکثر احتياجاً في ظل أزمة فيروس کورونا، والتوصل لتصور مقترح من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الدعم الاجتماعي للمتعافين من هذا الفيروس. وتمثلت تساؤلات الدراسة: 1-   في ما أشکال الدعم الاجتماعي من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية المقدم من الأخصائيين الاجتماعيين للمتعافين من أزمة فيروس کورونا المستجد کوفيد -19 وأسرهم؟ ، 2-   ما الفئات الأکثر احتياجاً للدعم الاجتماعي من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية؟ 3-   ما مؤشرات وأسس الدعم الاجتماعي المقدم للمتعافين من فيروس کورونا المستجد کوفيد-19 وأسرهم؟ وتمثلت منهجية الدراسة في کون نوع الدراسة من الدراسات الوصفية / التحليلية، وباستخدام منهج المسح الاجتماعي للتعرف على آراء ووجهة نظر عينة عمدية قوامها (48) من الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في المجال الطبي. ولقد تم تجميع البيانات عن طريق استبيان الکتروني من اعداد الباحث وذلک نظراً للظروف الاستثنائية لأزمة فيروس کورونا المستجد کوفيد-19. الکلمات المفتاحية: فيروس کورونا المستجد کوفيد-19، الدعم الاجتماعي، الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية.                         ABSTRACT   A suggested vision from the perspective of generalist practice in social work To achieve social support for those recovering from the emerging corona virus (Covid-19)  The  current study aimed to determine the forms and foundations of social support from the perspective of the generalist practice of social work  provided to those recovering from the emerging corona virus ( Covid – 19 ) and their families and the foundations and indicators that depend on them when providing social support to the most needy groups in light of the Corona virus crisis and to reach a suggested vision from the perspective of generalist practice in social work for thos  recovering from injury. The study questions were: 1-     In what forms of social support from the perspective of the generalist practice of social work provided by social workers for those recovering from the emerging crisis of the Corona Virus ( Covid-19 ) and their families? 2-     What are the groups most in need of social support from the perspective of generalist practice in social work? 3-     What are the indicators and foundations of social support for those recovering from the emerging corona virus (Covid-19), and their families? The methodology of the study was a descriptive / analytical study, and using the social survey method to identify the opinions and point of view of an non- random sample of (48) social workers working in the medical field. The data was  collected through an electronic questionnaire prepared by the researcher, due to the exceptional circumstances of the emerging crisis of the Corona Virus (Covid-19). Key words: Corona Virus Covid-19, Social Support, the Generalist Practice in Social Work.    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_139756.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_139756_a3167b32d615c274d42482dc529c8dac.pdf} } @article { author = {فتحى الصياد, حلمي}, title = {فعالية التدخل المهنى باستخدام النموذج التنموى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية لتنمية مهارات الأمهات للتعامل مع مشکلات أطفالهن ذوى الهمم (المکفوفين)}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {1024-1086}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.166646}, abstract = {ملخص باللغة العربية: أولاً مشکلة البحث: إن الاهتمام بقضايا المعاقين ومشکلاتهم ليس بجديد على الأخصائى الاجتماعى کممارس عام ولکن هذا الاهتمام کما أوضحت الدراسات والبحوث السابقة کان مرکز على مشکلات المعاقين واحتياجاتهم ودمجهم فى المجتمع والاهتمام بتنمية مهاراتهم ورفع کفائتهم، ولکن قضايا الاهتمام بتنمية مهارات امهات الأطفال المعاقين وخاصة المکفوفين نلاحظ أن هناک ندرة فى الدراسات التى تناولت هذا الموضوع کما أکدت على ذلک الدراسات السابقة ، وبالرغم من أنه لکى نتمکن من تنمية مهارات الأطفال المکفوفين لابد من تنمية مهارات أمهاتهم أولاً ،الا أن معظم الدراسات لم تهتم بتمنية مهارات أمهات الأطفال المکفوفين ، لذلک تسعى هذه الدراسة الى التدخل المهنى باستخدام النموذج التنموى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية لتنمية مهارات الأمهات للتعامل مع مشکلات أطفالهن المکفوفين. أهمية البحث: تتمثل أهمية البحث الراهن فى بيان مدى أهمية الحاجة الى تنمية مهارات الأمهات للتعامل مع مشکلات أطفالهن المکفوفين من خلال استخدام النموذج التنموى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية والذى سيؤدى الى تنمية مهارات التواصل والتفاعل ومهارات حل المشکلة ومهارات متابعة السلوک والتى سينتج عن تنميتها حل المشکلات التى تواجه الأطفال ذوى الهمم بصفة عامة والأطفال المکفوفين بصفة خاصة. أهداف الدراسة :  Objectives of the study تنطلق الدراسة من هدف رئيسى مؤداه (اختبار فاعلية استخدام النموذج التنموى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية لتنمية مهارات الامهات للتعامل مع مشکلات اطفالهن المکفوفين  . فروض الدراسة:-  Study assignments يتحدد الفرض الرئيسى لهذه الدراسة فى أنه توجد علاقة ايجابية ذات دلالة احصائية بين استخدام النموذج التنموى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية وتنمية مهارات الأمهات للتعامل مع مشکلات أطفالهن المکفوفين. مفاهيم الدراسة 1-    مفهوم الفعالية    2-  مفهوم النموذج التنموى  3-  مفهوم الممارسة العامة    2-    4- مفهوم المهارة    5-  مفهوم المکفوفين الإجراءات المنهجية للدراسة: نوع الدراسة:   دراسة تجريبية منهج الدراسة: المنهج التجريبى أدوات الدراسة: مقياس تنمية المهارات  مجالات الدراسة: المجال المکانى جمعية النور والأمل للمکفوفين ببورسعيد المجال البشرى عينة قوامها (17) من امهات المکفوفين نتائج البحث : أثبتت نتائج البحث صحة فروض البحث   Summary in English First, the search problem: Attention to the issues of the disabled and their problems is not new especially socially as a general practitioner, but this interest, as previous studies and research has shown, was focused on the problems of the disabled and their needs and integration into society and interest in developing their skills and raising their efficiency, but issues of interest in developing the skills of mothers of disabled children, especially the blind, we note that there is a dearth of studies on this subject as confirmed by previous studies, although in order to be able to develop the skills of blind children, it is necessary to develop the skills of their mothers first, but most of the studies on this subject, although in order to be able to develop the skills of blind children, we must develop the skills of their mothers first. The studies did not care about wishing the skills of mothers of blind children, so this study seeks professional intervention using the development model from the perspective of general practice in social service to develop the skills of mothers to deal with the problems of their blind children The importance of research: The importance of the current research is to demonstrate the importance of the need to develop the skills of mothers to deal with the problems of their blind children through the use of the development model from the perspective of general practice in social service, which will lead to the development of communication and interaction skills and problem-solving skills and follow-up behavior skills, which will result in their development solving the problems facing children of concern in general and blind children in particular. Study objectives of the study: The study is based on the main objective of "testing the effectiveness of the use of the development model from the perspective of general practice in social service to develop the skills of mothers to deal with the problems of their blind children Study assignments: The main hypothesis of this study is that there is a positive statistically significant relationship between the use of the development model from the perspective of general practice in social service and the development of mothers' skills to deal with the problems of their blind children. Concepts of study: - The concept of effectiveness  - the concept of development model  - the concept of general practice    The concept of skill - the concept of the blind Methodological procedures of the study: Type of study: Experimental study Curriculum: Experimental Curriculum Study Tools: Skills Development Measure  Areas of study: The Spatial Field Association of Light and Hope for the Blind in Port Said The human field is a sample of 17 mothers of the blind Results: The search results proved the validity of the search assignments}, keywords = {1,مفهوم الفعالية 2,مفهوم النموذج التنموى 3,مفهوم الممارسة العامة 2,4,مفهوم المهارة 5,مفهوم المکفوفين}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_166646.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_166646_0c23740156f43f66ec153de2cdf61772.pdf} } @article { author = {مصطفى محمد شاهين, محمد}, title = {The Reality of Distance Social Work Education in the Arab World during Coronavirus (COVID-19) Pandemic واقع تعليم الخدمة الاجتماعية عن بعد في العالم العربي في ظل جائحة کورونا (کوفيد -19)}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {1087-1124}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.166655}, abstract = {The Reality of Distance Social Work Education in the Arab World during Coronavirus (COVID-19) Pandemic Abstract           This study sought to describe and analyze the reality of Distance Social Work Education in the Arab World during COVID-19 Pandemic through identifying social work faculty members' attitudes towards this system, their perceptions on the degree of its achievement of Social Work Education objectives, the most important obstacles it faces in addition to investigating the relationship between each variable and some demographic characteristics of the study sample. So, this study is a descriptive, analytical one and it used the social survey approach. The sample consisted of 248 of social work faculty members in Egypt, Saudi Arabia and Jordan. It used an electronic questionnaire form as a primary tool for collection data from the sample individuals.           The study results indicated faculty members has negative attitudes towards Distance Social Work Education and this educational system cannot achieve almost all Social Work Education objectives both wholly and partially. Also the results determined the obstacles faced by it and limit its competence to reach the hoped outcomes by Social Work Education in general. Also the statistical analysis indicated there are statistically significant differences between each variable and variables of age and experience (yrs) among study sample.            According to these results the study concluded the current Distance Social Work System is not consistent with the interactive human nature of Social Work Profession which in turn makes the educational process at risk in case COVID -19 Pandemic continues and we are forced to adopt it the years ahead. Keywords: Faculty members' attitudes – Social Work Education – Distance Education – COVID  19 Pandemic.     واقع تعليم الخدمة الاجتماعية عند بعد في العالم العربي في ظل جائحة کورونا (کوفيد -19) ملخص الدراسة         سعت هذه الدراسة إلى رصد وتحليل واقع نظام تعليم الخدمة الاجتماعية عن بعد في العالم العربي في ظل جائحة کورونا (کوفيد -19) وذلک من خلال التعرف على کل من اتجاهات أعضاء هيئة تدريس الخدمة الاجتماعية نحو هذا النظام التعليمي ، وتصوراتهم نحو درجة تحقيقه لأهداف تعليم الخدمة الاجتماعية ، وأهم المعوقات التي يواجهها ، بجانب الوقوف على طبيعة العلاقة بين کل متغير من تلک المتغيرات وبعض الخصائص الديموغرافية لعينة الدراسة ، وعليه فقد اندرجت الدراسة ضمن أنماط الدراسات الوصفية التحليلية واعتمدت على منهج المسج الاجتماعي بالعينة والتي بلغت قوامها (248) عضو هيئة تدريس من العاملين في کليات ومعاهد وبرامج الخمة الاجتماعية في کل من مصر والسعودية والأردن ، واعتمدت على استمارة استبيان الکترونية کأداة رئيسية لجمع البيانات من مفردات العينة .       وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود اتجاهات سلبية لدى أعضاء هيئة التدريس نحو نظام تعليم الخدمة الاجتماعية عن بعد، وعدم تمکن هذا النظام التعليمي من تحقيق غالبية أهداف تعليم الخدمة الاجتماعية سواء بصورة کلية أو جزئية، کما حددت النتائج نوعية المعوقات العديدة التي يواجهها والتي تحد من کفاءته في الوصول للنتائج المأمولة من تعليم الخدمة الاجتماعية بوجه عام، ومن أبرز النتائج أيضاً التي اظهرها التحيل الإحصائي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين کل متغير من المتغيرات السابقة ومتغيري السن وعدد وسنوات الخبرة لدى عينة الدراسة       وبناء على تلک النتائج فقد خلصت الدراسة بشکل عام إلى أن نظام التعليم عن بعد بصورته الحالية لا يتوافق مع الطبيعة الإنسانية التفاعلية لمهنة الخدمة الاجتماعية، وهو الامر الذي يجعل العملية التعليمية في خطر وتهديد حقيقي في حال استمرار جائحة کورونا ا(کوفيد-19) والاضطرار إلى الاخذ بهذا النظام في السنوات القادمة الکلمات المفتاحية: اتجاهات أعضاء هيئة التدريس - تعليم الخدمة الاجتماعية – التعليم عن بعد -  جائحة کورونا (کوفيد -19)}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_166655.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_166655_2398e295f4cabcc610596c5eca8f646f.pdf} } @article { author = {حمادة محمد, عايدة}, title = {إدمان الأطفال لألعاب التسلية الإلکترونية وعلاقته بالعزلة الإجتماعية لديهم دراسة من منظور الممارسة العامة}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {1088-118}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.180657}, abstract = {ملخص البحث:        تعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التحليلية والتي تستهدف تحديد مستوي ممارسة العاب التسلية الإلکترونية وعلاقتها بالعزلة الإجتماعية لدي الأطفال مدمني ألعاب التسلية الإلکترونية، وتحديد مستوي ممارسة العاب التسلية الإلکترونية لدي الأطفال مدمني الألعاب الإلکترونية، وتحديد مستوي العزلة الإجتماعية لدي الأطفال مدمني الألعاب الإلکترونية، وتحديد الفروق الجوهرية بين متوسطات درجات العزلة الإجتماعية لدي الأطفال مدمني ألعاب التسلية الإلکترونية وترجع لمتغيري (الجنس- عدد ساعات لعب الأطفال بألعاب التسلية الإلکترونية)، وتحديد العلاقة الإرتباطية بين مستوي ممارسة ألعاب التسلية الإلکترونية والعزلة الإجتماعية للأطفال، والتوصل إلى برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية لوقاية الأطفال من إدمان العاب التسلية الالکترونية، وقد توصلت نتائج الدراسة إلي الإجابة علي کافة فروضها، وتوصلت إلي برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية لوقاية الأطفال من إدمان العاب التسلية الالکترونية وذلک من خلال وقاية هؤلاء الأطفال من إدمان ألعاب التسلية الإلکترونية، وکذلک وقايتهم من مشکلة العزلة الإجتماعية، وتوعية هؤلاء الأطفال بالمخاطر والآثار الاجتماعية والنفسية للعزلة الإجتماعية الناتجة عن استخدام ألعاب التسلية الإلکترونية، وکذلک توعية الأباء والأمهات بخطورة الألعاب الإلکترونية علي الأطفال والتأثيرات التي من الممکن أن تحدثها في عقول أبنائهم. الکلمات المفتاحية: إدمان الأطفال، ألعاب التسلية الإلکترونية، العزلة الإجتماعية. Abstract:       This study is one of the descriptive analytical studies, which aims to determine the level of playing electronic entertainment games and its relationship to social isolation among children who are addicted to electronic entertainment games, and to determine the level of practicing electronic entertainment games among children who are addicted to electronic games, and to determine the level of social isolation among children who are addicted to electronic games, and to determine the essential differences Between the average degrees of social isolation among children who are addicted to electronic entertainment games and due to the two variables (gender - number of hours of children playing electronic entertainment games), determining the correlation between the level of playing electronic entertainment games and social isolation for children, and arriving at a proposed program from the perspective of general practice in social work to prevent Children from addiction to electronic entertainment games, and the results of the study reached an answer to all its assumptions, and reached a proposed program from the perspective of general practice in social work to prevent children from addiction to electronic entertainment games, by protecting these children from addiction to electronic entertainment games, as well as protecting them from addiction to electronic entertainment games. Isolation problem awareness of the dangers and social and psychological effects of social isolation resulting from the use of electronic entertainment games, as well as educating parents about the dangers of electronic games on children and the effects that they can have on the minds of their children. Keywords: Child addiction, electronic entertainment games, social isolation.}, keywords = {إدمان الأطفال,ألعاب التسلية الإلکترونية,العزلة الإجتماعية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_180657.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_180657_adca26f6cd19d58ae3cd4800b8cc3852.pdf} } @article { author = {محمد حسين السيد, حسين}, title = {متطلبات أستخدام التعليم عن بعد بمنظومة التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {20}, number = {العدد 20 الجزء الاول}, pages = {477-511}, year = {2020}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2020.319898}, abstract = {ملخص البحث : مهنة الخدمة الاجتماعية يقع على عاتقها العديد من المسؤليات تجاه المجتمع بشكل عام والمؤسسات المهنية التي تعمل فيها بشكل خاص ، في الآونة الأخيرة وما اقتضته التطورات التكنولوجية والظروف العالمية اتجهت الجامعات والكليات  إلي تفعيل نظام التعليم عن بعد ولا سيما كليات الخدمة الاجتماعية ولكنها واجهت مشكلات في تفعيل ذلك النظام مع التدريب الميداني نظرا لطبيعته الميدانية والتي تتطلب تدريب الطلاب على مهارات وقيم وخبرات لا يكتسبها الطالب إلا من خلال الممارسة الميدانية ، لذا اتجه الباحث نحو إيجاد حل لتلك القضية من خلال إجراء الدراسة الوصفية الحالية والتي هدفت في الأساس إلى تحديد متطلبات أستخدام التعليم عن بعد بمنظومة التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية ، وتحديد معوقات أستخدام التعليم عن بعد بمنظومة التدريب الميداني  في الخدمة الاجتماعية بإستخدام منهج المسح الاجماعي وذلك بتطبيق(أستمارة أستبيان إلكترونية) علي عينة من مشرفي التدريب الميداني بكلية الخدمة الاجتماعية جامعة حلوان قوامها (92) مشرف ،وتوصلت الدراسة إلي أن متطلبات أستخدام التعليم عن بعد بمنظومة التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية جاءت بمستوي مرتفع بنسبة ( 92 % ) وجاءت باقي المتطلبات كالآتي : متطلبات بؤسسات التدريب الميداني(الأكاديمية)بمستوي مرتفع بنسبة(93.67 %) ، متطلبات طالب التدريب الميداني بمستوي مرتفع بنسبة (93.33 %) ،متطلبات مشرف التدريب الميداني بمستوي مرتفع بنسبة (92.67 %)،متطلبات مؤسسة التدريب الميداني (المهنية) بمستوي مرتفع بنسبة ( 89 %) ، وجاءت المعوقات بمستوي مرتفع بنسبة (88.33 %)،ومن ثم تم التوصل إلي تصور مقترح لمتطلبات أستخدام التعليم عن بعد بمنظومة التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية.   الكلمات الدالة : التعليم عن بعد ، التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية. Abstract: The social work profession has many responsibilities towards society in general and the professional institutions in which it works in particular. Recently, as required by technological developments and global circumstances, universities and colleges have tended to activate the distance education system, especially social work colleges, but they have faced problems in activating this. The system works with field training due to its field nature, which requires training students on skills, values, and experiences that the student only acquires through field practice. Therefore, the researcher moved towards finding a solution to that issue by conducting the current descriptive study, which primarily aimed to determine the requirements for using distance education in the system. Field training in social work, and identifying obstacles to the use of distance education in the field training system in social work, using a collective survey approach, by applying (an electronic questionnaire form) to a sample of field training supervisors at the Faculty of Social work, Helwan University, consisting of (92) supervisors. The study concluded that: The requirements for using distance education in the field training system in social work were at a high level (92%), and the rest of the requirements were as follows: requirements for field training institutions (academic) at a high level (93.67%), requirements for field training students at a high level (93.33%) The requirements of the field training supervisor were at a high level (92.67%), the requirements of the (professional) field training institution were at a high level (89%), and the obstacles were at a high level (88.33%), and then a proposed vision for the requirements for using distance education was reached. The system of field training in social work from the perspective of general practice in social service. Keywords: Distance Learning, Field training in social work.  }, keywords = {التعليم عن بعد,التدريب الميداني في الخدمة الاجتماعية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_319898.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_319898_efd381eabcc6c1583cee097743097ca0.pdf} }