@article { author = {G. Shamroukh, Mervat and K. Kamel, Manal}, title = {Mechanisms for Knowledge Management and Achieving Organizational Development of Higher Education Institutions from a Community Organization Perspective}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {15-52}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135273}, abstract = {ABSRACT:   The research described “knowledge management mechanisms” as one of the methods of developing higher education in Egypt, especially social work institutions and towards achieving organizational development within them.  These mechanisms used for identifying, acquiring, generating, storing, and organizing knowledge, as well as for knowledge application and development.  Knowledge management is considered one of the most important means and methods that can contribute to improve the environment of the educational system, with its material and human components. And based on the fact that the method of community organization as one of the professional methods in the social work profession seeks to combine all efforts which it is possible to achieve organizational development within the institutions of society as a whole, including the importance of organizational development within educational institutions as one of the mechanisms and methods of practicing this method in development organizational and overall quality of the institution. The study attempted to answer the following questions: 1-  What are the mechanisms of knowledge management and achieving organizational development in higher education institutions ? 2-  What is the reality of knowledge management mechanisms, namely (knowledge diagnosis - knowledge acquisition - knowledge generation - knowledge storage - knowledge distribution - knowledge application - knowledge organization ) ? 3-  What are the most obstacles that face higher education institutions in achieving organizational development using knowledge management ? This study was considered a descriptive and analytical study. The social survey method was used. The study found that there is a noticeable increase in the level of influence of knowledge management mechanisms related to "knowledge diagnosis - knowledge acquisition - knowledge generation - knowledge storage and organization - knowledge development and application" and achieving institutional organizational development. The most influential of them was the process of diagnosing knowledge. And that there are many obstacles that hinder knowledge management processes in higher education institutions and their degree is high represented in administrative, technical, human, technological, cultural and organizational obstacles, the most prominent of which is the absence of measures to measure the degree of knowledge exchange among the institution’s employees, as well as the lack of awareness of knowledge management, as well as the lack of knowledge management skills. Staff of the institutions in addition to the lack of organizational units for knowledge management, which negatively affects the organizational development of higher education institutions. At the conclusion of the research, a set of means by which knowledge management processes are achieved in a way that contributes to achieving organizational development in higher education institutions was presented. KEYWORDS:   Mechanisms – knowledge management – organizational development.       ملخص البحث باللغة العربية يستهدف البحث وصف آليات إدارة المعرفة کأحد أساليب تطوير مؤسسات التعليم العالي في مصر وخاصه مؤسسات تعليم الخدمة الاجتماعية وتحقيق التطوير التنظيمي بها ، وذلک من خلال وصف الآليات المتعلقة بـ " تشخيص المعرفة –اکتساب المعرفة- توليد المعرفة- تخزين وتنظيم المعرفة- وتطوير المعرفة وتطبيقها ".  وتعد إدارة المعرفة تعد أحد أهم الوسائل والأساليب التي يمکن أن تساهم في  تحسين بيئة النظام التعليمي بمکوناتها المادية والبشرية. وانطلاقا من أن طريقه تنظيم المجتمع کأحد الطرق المهنية في مهنة الخدمة الاجتماعية تسعي إلي تضافر کافه الجهود التي يمکن من خلالها تحقيق تطوير مؤسسي تنظيمي داخل مؤسسات المجتمع ککل متضمنه أهميه التطوير التنظيمي داخل المؤسسات التعليمية کأحد آليات وأساليب ممارسة هذه الطريقة في التطوير التنظيمي وتحقيق الجودة الشاملة للمؤسسة ، حاولت الدراسة الاجابة عن التساؤلات التالية : 1-   ما آليات إدارة المعرفة وتحقيق التطوير التنظيمي بمؤسسات التعليم العالي؟ 2-   ما واقع آليات إدارة المعرفة وهي ( تشخيص المعرفة-اکتساب المعرفة-توليد المعرفة- تخزين المعرفة- توزيع المعرفة- تطبيق المعرفة-تنظيم المعرفة ) ؟ 3-    ما أکثر المعوقات التي تواجه مؤسسات التعليم العالي في تحقيق التطوير التنظيمي باستخدام اداره المعرفة ؟ وتعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التحليلية. وتم استخدام منهج المسح الاجتماعي اسلوب العينة . وتوصلت الدراسة إلي أن هناک ارتفاع ملحوظ في مستوي تأثير آليات إدارة المعرفة المرتبطة بـ " تشخيص المعرفة –اکتساب المعرفة- توليد المعرفة- تخزين وتنظيم المعرفة- وتطوير المعرفة وتطبيقها "  وتحقيق التطوير التنظيمي المؤسسي. وکان أکثرهم تأثيرا عملية تشخيص المعرفة.  وأن هناک العديد من المعوقات التي تعوق عمليات ادارة المعرفة بمؤسسات التعليم العالي وقد جاءت درجتها مرتفعة وتمثلت في معوقات ادارية وفنية وبشرية وتکنولوجية وثقافية وتنظيمية وابرزها عدم وجود مقاييس لقياس درجة تبادل المعرفة لدى العاملين بالمؤسسة، وايضا قلة الوعي بإدارة المعرفة وکذلک عدم توافر مهارات ادارة المعرفة لدى العاملين بالمؤسسة بالإضافة الى عدم توافر وحدات تنظيمية لإدارة المعرفة ، مما يؤثر سلبا على التطوير التنظيمي بمؤسسات التعليم العالي. وفي ختام البحث تم تقديم مجموعة من الوسائل التي يتم من خلالها تحقيق عمليات إدارة المعرفة بما يساهم في تحقيق التطوير التنظيمي بمؤسسات التعليم العالي. الکلمات المفتاحية : الآليات ، إدارة المعرفة ، التطوير التنظيمي}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135273.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135273_88d72990a7ae2423f57e156a7c139130.pdf} } @article { author = {Moamen Ismail, Asmaa Mohamed Abdel and Mohamed Selim, Asmaa Adel}, title = {Family planning to face Family problems for working women}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {53-106}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135276}, abstract = {Summary: The study aimed to Exploring the dimensions of family planning for working women, Identifying the level of family problems facing working women, Determining the degree of relationship between family planning and family problems for working women, and Introducing a suggested planning conception to activate the use of family planning to face or confront the family problems for working women. The study was considered a descriptive / analytical study. Also, the study depended on the scientific method using the comprehensive social survey method for all working women at the Faculty of Social Work, Helwan University (78). The data collection tool was a hand delivered  questionnaire for the working woman. The study found that the level of working women's use of family planning was high, and the level of family problems facing working women was high, as well as there was a statistically significant inverse relationship between family planning and family problems of working women, and the family planning of working women as a whole explained (18.2%) of the changes in the face or confront the family problems of working women as a whole. At the end of the study planning mechanisms have been put in place to activate family planning and to face or confront family problems for working women. Key words: Family Planning, Family Problems, Working Women.       الملخص استهدفت الدراسة الحالية تحديد مستوى أبعاد التخطيط الأسري للمرأة العاملة، وتحديد مستوى المشکلات الأسرية التي تواجه المرأة العاملة، وتحديد درجة العلاقة بين التخطيط الأسري والمشکلات الأسرية للمرأة العاملة، والتوصل إلى تصور تخطيطي مقترح لتفعيل استخدام التخطيط الأسري لمواجهة المشکلات الأسرية للمرأة العاملة. وتعد الدراسة من الدراسات الوصفية، وتعتمد على المنهج العلمي باستخدام منهج المسح الاجتماعي الشامل للنساء العاملات بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة حلوان وعددهن (78) مفردة، وتمثلت أداة جمع البيانات في استمارة استبيان تم توزيعها وجمعها باليد من عينة الدراسة في مکان عملهن. وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى استخدام المرأة العاملة للتخطيط الأسري مرتفع، وأيضاً مستوى المشکلات الأسرية التي تواجه المرأة العاملة مرتفع، وکذلک توجد علاقة عکسية دالة إحصائياً بين التخطيط الأسري والمشکلات الأسرية للمرأة العاملة، کما أن التخطيط الأسري للمرأة العاملة ککل يفسر (18.2%) من التغيرات في مواجهة المشکلات الأسرية للمرأة العاملة ککل، ثم تم وضع آليات تخطيطية لتفعيل التخطيط الأسري ومواجهة المشکلات الأسرية للمرأة العاملة. الکلمات المفتاحية: التخطيط الأسرى، المشکلات الأسرية، المرأة العاملة.    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135276.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135276_135cfd290255e55f56201958b4b39da7.pdf} } @article { author = {أحمد آدم, صلاح عبد الحکيم}, title = {استخدام نموذج الحياة من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق المساندة الاجتماعية للأطفال المعرضين للخطر}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {107-178}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135286}, abstract = {الملخص يعاني الأطفال المعرضين للخطر من مشکلات متعددة نتيجة لعدم إشباع احتياجاتهم ويعيشون أوقات عصيبة ويقعون تحث ضغوط حياتية کثير، ويحتاجون لمساندة اجتماعية بمختلف صورها سواء کانت مادية أو معلوماتية أو نفسية أو تقييمية ، وذلک للتخفيف من هذه الضغوط والمشکلات وتحولات الحياة للأطفال المعرضين للخطر، لتحقيق التوافق الاجتماعي مع أنفسهم والمحيطين والمجتمع. ولقد أثبتت العديد من الدراسات فاعلية نموذج الحياة في تحقيق المساندة الاجتماعية للعديد من الفئات، لذلک استهدفت الدراسة الحالية اختبار فعالية استخدام نموذج الحياة من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق المساندة الاجتماعية للأطفال المعرضين للخطر. ولقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة علي الدراسة شبه التجريبية والمنهج التجريبي باستخدام نموذج التجربة القبلية البعدية لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام کل منهما (15) طفل معرض للخطر. وتم تصميم مقياس المساندة الاجتماعية کأداة لجمع البيانات، وبرنامج للتدخل المهني لتحقيق المساندة الاجتماعية للأطفال المعرضين للخطر. وتوصلت الدراسة إلى فعالية استخدام نموذج الحياة من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في تحقيق المساندة الاجتماعية للأطفال المعرضين للخطر. الکلمات المفتاحية : نموذج الحياة، المساندة الاجتماعية، الأطفال المعرضين للخطر.                       Abstract   Children at risk suffer from multiple problems as a result of not satisfying their needs, and they live in difficult times and cause many life pressures, and they need social support in various forms, whether material, informational, psychological or evaluation, in order to alleviate these pressures, problems and life transformations for children at risk, to achieve social adaptation with themselves, the surroundings and society. Many studies have proven the effectiveness of the life model in achieving social support for many groups, so the current study aimed to test the effectiveness of using the life model from the perspective of  the generalist practice of social work to achieve social support for children at risk. The researcher adopted the semi - experimental study and the experimental method using the pre-post experiment model for two groups, one experimental and the other controlling each of (15) children at risk. The research designed a social support scale as a tool of collecting data, and a professional intervention program to achieve social support for children at risk, and the study reached the effectiveness of using the model life from the perspective of generalist practice of social work to achieve social support for children at risk. Key Words :The life model, social support, children at risk  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135286.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135286_757b5f393a413c61dcf806f1e5602f39.pdf} } @article { author = {کمال الرمادي, آيه أحمد محمد}, title = {إسهامات المنظمات غير الحکومية فى التمکين الاجتماعى والاقتصادى للعاملين بها دراسة من منظور طريقة تنظيم المجتمع}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {179-234}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135295}, abstract = {ملخص البحث تنطلق الدراسة الحالية من توجهات نظرية المنظمات الاجتماعية حيث أن للمنظمات دور فى مساعدة المجتمع المحلى فى تحقيق أهدافه من خلال مواجهة احتياجاته والعمل على حل مشکلاته وفى ضوء ذلک تتحدد مشکلة الدراسة فى البحث عن إسهامات المنظمات غير الحکومية فى التمکين الاجتماعى والاقتصادى للعاملين بها وتهدف الدراسة الحالية إلى تحقيق مجموعة من الأهداف هى (تحديد إسهامات المنظمات غير الحکومية فى تمکين العاملين بها إجتماعياً وإقتصادياً، تحديد المعوقات التى تواجه المنظمات غير الحکومية وتحد من قدرتها على تمکين العاملين بها، التوصل إلى تصور مقترح حول العمليات المهنية التى يمکن أن يقوم بها المنظم الاجتماعى لمساعدة المنظمات غير الحکومية على تمکين العاملين بها إجتماعيًا واقتصادياً) وتسعى الدراسة الى الاجابة على مجموعة من التساؤلات هى (ما إسهامات المنظمات غير الحکومية فى تمکين العاملين بها ؟، ما المعوقات التى تواجه المنظمات غير الحکومية وتحد من قدرتها على تمکين العاملين بها ؟،ما المقترحات التى يمکن من خلالها الحد من المعوقات التى تواجه المنظمات غير الحکومية وتحد من قدرتها على تمکين العاملين بها ؟) الکلمات المفتاحية: المنظمات غير الحکومية، التمکين                               Research Summary The current study of organizations theory starts as organizations have a role in helping the local community achieve its goals by meeting its needs and working to solve its problems. In light of this, the study problem is determined in the search for the contributions of non-governmental organizations to the social and economic empowerment of its workers. The current study aims to achieve a group of The objectives are (determining the contributions of non-governmental organizations to empowering their workers socially and economically, identifying the obstacles facing non-governmental organizations and limiting their ability to empower their employees, and arriving at a proposed perception about the professional operations that the social organizer can carry out to help the non-governmental organizations to empower The study seeks to answer a set of questions: What are the contributions of non-governmental organizations in empowering their employees?, What are the obstacles that face NGOs that limit their ability to empower their employees?, What are the proposals through which to reduce the obstacles facing NGOs and limit their ability to empower their employees?) Key words: NGOs, Empowerment  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135295.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135295_ef3059ac4ef4dec94dab07fdb3ffcd76.pdf} } @article { author = {عبد الحکيم, خيرات سيد and على, محمد جمعة}, title = {المهارات الرقمية کآلية لبناء قدرات العاملين بالجمعيات الأهلية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {235-288}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135300}, abstract = {الملخص: تلعب التقنيات الحديثة دوراً أساسياً في تنمية المجتمع بشکل أساسي حيث للدول النامية فرصة کبيرة للتعامل مع متغيرات المستقبل وتحتل تکنولوجيا المعلومات والاتصالات قاسماً مشترکاً في أغلب المؤسسات وخاصة الجمعيات الأهلية ، وتحتاج الجمعيات الأهلية  إلى مزيد من عملية بناء القدرات لمواجهة التطورات المتزايدة والملحة الناجمة عن التغيرات الدولية والإقليمية ولأن تدخل التقنيات الرقمية الحديثة في أعمال الجمعيات الأهلية يمکن أن يؤدي إلى دمج تلک التکنولوجيا في مجهودات عملية التنمية  فإن ذلک الدمج يمثل في النهاية أداةً فعالة لتسريع برامج التنمية بالمجتمع وذلک من خلال المجهودات التي تقوم بها الجمعيات الأهلية بالمجتمع ،وبناء قدرات العاملين بالجمعيات الأهلية ( الأخصائيين الاجتماعيين وأعضاء مجلس الإدارة) لمسايرة عصر التکنولوجيا الحديثة  والتقنيات الرقمية ، ولذلک فقد استهدفت تلک الدراسة تحديد مستوى المهارات الرقمية لدى العاملين بالجمعيات الأهلية ، وتحديد مستوى أبعاد بناء قدرات العاملين بالجمعيات الأهلية ، تحديد أکثر المهارات الرقمية ارتباطاً ببناء قدرات العاملين بالجمعيات الأهلية وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة علي منهج المسح الاجتماعي الشامل لجميع العاملين بالجمعيات الأهلية وعددهم (72) مفردة. الکلمات المفتاحية: المهارات الرقمية، بناء القدرات، الجمعيات الأهلية.                           Abstract Modern technologies play a fundamental role in the development of society mainly, as developing countries have a great opportunity to deal with future changes. Information and communication technology occupies a common denominator in most institutions, especially NGOs, and NGOs need more capacity-building to face the increasing and urgent developments resulting from international and regional changes. And because the interference of modern digital technologies in the work of NGOs can lead to the integration of that technology in the efforts of the development process, this integration represents in the end an effective tool to accelerate development programs in society through the efforts made by civil societies in the community, and building the capacities of civil society workers (specialists) Social workers and members of the board of directors) to keep pace with the era of modern technology and digital technologies. Therefore, this study aimed to determine the level of digital skills among civil society workers, determine the level of dimensions for building the capabilities of civil society workers, determine the most digital skills related to building the capacity of workers in civil societies and this study is considered one of the studies. a For descriptive work, the study relied on a comprehensive social survey methodology for all civil society workers, who are (72) individuals    Key Words, capacity building, Digital skills, civil associations.  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135300.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135300_408af26e0621216916313549dc89cc0d.pdf} } @article { author = {محمد, هيثم سيد عبد الحليم}, title = {کفاءة الأداء المهنى للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز شباب}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {328-289}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135310}, abstract = {ملخص البحث : هدف البحث الى تحديد مستوى کفاءة الأداء المهنى للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز شباب القرى، وتنتمى هذه الدراسة الى الدراسات الوصفية، وقد استخدم الباحث منهج المسح الاجتماعى الشامل للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز شباب وعددهم (93)، وقد استخدم الباحث استمارة لقياس کفاءة الاداء المهنى للأخصائيين الاجتماعيين، وقد توصلت الدراسة الى أن مستوى کفاءة الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز الشباب (مستوى متوسط) وذلک وفقا لمؤشرات (معدل اداء العاملين بمراکز الشباب، استخدام المهارات المهنية، الاستثمار الأمثل الموارد والإمکانيات المتاحة ، التعاون مع انساق العمل)، وان هناک صعوبات تواجه کفاءة الأداء ومنها ما يرجع الى (الاخصائين الاجتماعين، مراکز الشباب،الشباب المستفيدين)، ومن اهم مقترحات زيادة کفاءة الأداء توفير قنوات اتصال بين الأخصائيين والقطاعات المختلقة،عقد دورات تدريبية، وتم وضع توصيات مقترحة لتحقيق جودة الأداء المهنى. الکلمات المفتاحية: الکفاءة / الأداء المهنى / مراکز الشباب                             The goal of the research to determine the level of efficiency of the performance of the professional workers of social workers in village youth centers, and this study belongs to descriptive studies, and the researcher used a comprehensive social survey methodology for social workers working in youth centers, their number is (93), and the researcher used a form to measure the efficiency of the professional performance of social workers. The study found that the level of professional performance of social workers working in youth centers is (medium level) according to indicators (rate of performance of youth centers workers, use of professional skills, optimal investment of available resources and capabilities, cooperation with work flow), and that there are difficulties facing the efficiency of performance Some of them refer to (social workers, youth centers, youth beneficiaries), and among the most important proposals to increase the efficiency of performance is the provision of communication channels between specialists and different sectors, holding training courses, and proposing recommendations have been developed to achieve quality professional performance. Key words: Efficiency/ professional performance / youth centers           }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135310.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135310_5c57474abb6a8f2fd033dbe1d0bdc559.pdf} } @article { author = {عبد الحليم, ايمان حفنى}, title = {استخدام برنامج من خلال تطوير الممارسة العامة لتنمية المهارات النمائية لدى أطفال ما قبل المدرسة ، دراسة مطبقة على مرکز بنها للقدرات الخاصة}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {329-370}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.135315}, abstract = {ملخص تمثلت تساؤلات الدراسة الحالية في : ما فعالية استخدام برنامج من خلال تطوير الممارسة العامة لتنمية المهارات النمائية لدى أطفال ما قبل المدرسة؟ هل برنامج الممارسة العامة للخدمة اجتماعية المقترح يؤدي إلى رفع مهارة الممارس العام في العمل کمدرب مهارات لذوي المشکلات النمائية؟ هل أسلوب البرنامج القائم على طريقة منتسوري يمکنه أن يحقق زيادة درجة الانتباه للأطفال ذوي نقص الانتباه؟ ما مدى نجاح الاخصائي الاجتماعي في العمل مع فريق تقديم الخدمة للأطفال ذوي نقص الانتباه؟ وتمثل نوع الدارسة في کونها دراسة تجريبية تستهدف التعرف على فاعلية برنامج من خلال تطوير الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية  لتنمية المهارات النمائية لدى أطفال ما قبل المدرسة. وکان منهج الدراسة المنهج التجريبي والذي يعتمد على استخدام تصميم لمجموعة الواحدة وهي المجموعة التجريبية من خلال تطبيق القياس القبلي عليها لمعرفة درجة نقص الانتباه ثم تطبيق برنامج للتدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية ثم تطبيق القياس البعدي عليها لمعرفة مدى زيادة الانتباه  لدى أعضاء المجموعة التجريبية. وتم استخدام مقياس الانتباه في عملية القياس القبلي والبعدي. ومن أهم نتائج الدراسة هو تحقيق أهداف برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية في تنمية بعض المهارات النمائية لدى أطفال ما قبل المدرسة. الکلمات المفتاحية : الممارسة العامة ، المهارات النمائية ، اضطراب نقص الانتباه.                 Summary The current study questions are: 1-     What is the effectiveness of using a program through developing generalist  practice for developing developmental skills in pre-school children ? 2-     Does the proposed generalist practice program of social work lead to raise the skill of the generalist practitioner in working as a skill trainer for people with developmental problems? 3-     Can the program approach based on the Montessori method achieve increased attention score for children with attention deficit ? 4-     How successful is the social worker in working with the service delivery team for children with attention deficit ? The type of study was represented in being an experimental study aimed at identifying the effectiveness of a program by developing generalist  practice of social work to develop developmental skills among pre-school children. The study method was the experimental one, which relies on the use of a single group design, which is the experimental group, by applying a pre-measurement to it to know the degree of attention deficit, then applying a professional intervention program from the perspective of the generalist  practice of social work, and then applying a telemetry to it to find out the extent of increased attention among the members of the experimental group. Attention scale was used in the pre and post measurement process. Among the most important results of the study was the achievement of the aims of the professional intervention program from the perspective of generalist practice in social work in developing some developmental skills among pre-school children. key words : Generalist  practice, developmental skills, attention deficit disorder.}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135315.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_135315_8c92d1af89ea5fae049f78463ad097aa.pdf} } @article { author = {مدنى, . هالة عبد العظيم}, title = {المعوقات التي تواجه برامج التوعية المجتمعية المقدمة للمرأة المعيلة داخل الجمعيات الأهلية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {371-410}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.139422}, abstract = {-          ملخص الدراسة : تلعب الجمعيات الأهلية دورا کبير في تقديم الخدمات والبرامج التي تحتاجها المرأة الا أن هذا الدور يواجه العديد من المعوقات التي تحد من فاعليته ، لذا هدفت هذه الدراسة الى: تحديد مستوى طبيعة برامج التوعية المجتمعية المقدمة الى المرأة المعيلة داخل الجمعيات الأهلية من وجهة نظر کل من المرأة المعيلة ومسئولي برامج التوعية المجتمعية داخل الجمعيات الأهلية، وتحديد المعوقات التي تواجه برامج توعية المجتمعية المقدمة الى المرأة المعيلة داخل الجمعيات الأهلية من وجهة نظر کل من المرأة المعيلة ومسئولي برامج التوعية المجتمعية داخل الجمعيات الأهلية. -          اتضح من نتائج الدراسة الميدانية : أن المتوسط العاملمستوىطبيعة المعوقات التي تواجه برامج التوعية المجتمعية المقدمة الى المرأة المعيلة کما حددتها المرأة المعيلة مرتفع وذلک بمتوسط حسابي (2.36)، وکما حددها المسئولون مرتفع وذلک بمتوسط حسابي (2.34)، أن المتوسط العاملمستوىطبيعة مقترحات تفعيل برامج التوعية المجتمعية المقدمة الي المرأة المعيلةکما حددتها المرأة المعيلة مرتفع وذلک بمتوسط حسابي (2.57)، وکما حددها المسئولون مرتفع وذلک بمتوسط حسابي(2.53). -        الکلمات المفتاحية: معوقات برامج التوعية المجتمعية  ، المرأة المعيلة ،  الجمعيات الأهلية. Summary of the study:  NGOs play a major role in providing. services and programs that women need, but this role faces many obstacles that limit its effectiveness, so this study aimed to: Determine the level of the nature of community awareness programs provided to breadwinner women inside NGOs from the point of view The consideration of both breadwinning women and officials of community awareness programs within NGOs, and identification of the obstacles facing community awareness programs presented to breadwinning women within NGOs from the point of view of both breadwinning women and officials of community awareness programs within NGOs. It became clear from the results of the field study: that the general average of the level of the nature of the obstacles facing the community awareness programs presented to the female breadwinner as defined by the breadwinner woman is high, with an arithmetic average (2.36), and as determined by the officials is high, with an arithmetic average (2.34), that the general average of the nature level Proposals to activate the community awareness programs presented to the breadwinner woman as determined by the breadwinner woman is high, with a mean of (2.57), and as determined by the officials is high, with an average of (2.53). Key words: obstacles to community awareness programs, breadwinners, NGOs.                                                                    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_139422.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_139422_b553383020a3c634ff0b0e32e2cadd74.pdf} } @article { author = {محمد, مخلص رمضان}, title = {شبکات التواصل الاجتماعي ونشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {411-450}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.144070}, abstract = {ملخص تمثلت مشکلة الدراسة الحالية فى: شبکات التواصل الاجتماعي ونشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. وتحددت أهداف الدراسة في تحديد مستوى استخدام الشباب الجامعي لشبکات التواصل الاجتماعي. تحديد مستوى أبعاد قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. تحديد الصعوبات التي تواجه إسهامات شبکات التواصل الاجتماعي في نشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. تحديد مقترحات تفعيل إسهامات شبکات التواصل الاجتماعي في نشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. التوصل إلى تصور تخطيطي مقترح لتفعيل إسهامات شبکات التواصل الاجتماعي في نشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. والدراسة من نمط الدراسات الميدانية الوصفية ، واستخدمت منهج المسح الاجتماعي بالعينة ، حيث تم جمع البيانات من عينة عشوائية منتظمة من طلاب الفرقة الرابعة بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بکفر الشيخ حجمها 186 طالب وذلک بواسطة استبيان تم توزيعه وجمعه باليد من الطلاب. ومن أهم نتائج الدراسة قبول فروض الدراسة وهي : 1-    مستوى استخدام الشباب الجامعي لشبکات التواصل الاجتماعيمرتفعاً. 2-    مستوىأبعاد قيم التسامح لدى الشباب الجامعي مرتفعاً 3-    توجد علاقة طردية دالة إحصائياً بين استخدام شبکات التواصل الاجتماعي ونشر قيم التسامح لدى الشباب الجامعي. الکلمات المفتاحية : الشباب ، الشباب الجامعي ، التسامح ، أنواع التسامح ، شبکات التواصل الاجتماعي.     Social networks and spreading the values ​​of tolerance among university youth Preparation   By Dr. Mokhles Ramadan Muhammad Ahmad Bleih Lecturer of Social Planning, Faculty of Developmental Social Work BeniSuef University     Summary The problem of the current study is represented in: Social networks and the spreading of tolerance values ​​among university youth. The objectives of the study were defined in : 1-                          Determine the level of university youth's use of social networks. 2-                          Determine the level of tolerance values ​​for university youth. 3-                          Identifying the difficulties facing the contributions of social media networks in spreading the values ​​of tolerance among university youth. 4-                          Determining proposals to activate the contributions of social media networks in spreading the values ​​of tolerance among university youth. 5-                          Coming up with a proposed planning vision to activate the contributions of social networks in spreading the values ​​of tolerance among university youth. The study was of the type of descriptive field studies, and it used the social survey method, where the data were collected from a regular random sample of students of the fourth year at the Higher Institute of Social Work in Kafr El-Sheikh with a size of 186 students, by means of a questionnaire that was distributed and collected by hand from the students. Among the most important results of the study is the acceptance of the study hypotheses, which are: 1-      The level of university youth's use of social networks is high. 2-      The level of tolerance values ​​among university youth is high. 3-      There is a positive statistically significant relationship between the use of social networks and the spread of tolerance values ​​among university youth. key words : Youth, university youth, tolerance, types of tolerance, social networks.    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_144070.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_144070_34b1ad1575afd83d301d11ace1cac200.pdf} } @article { author = {عبدالعزيز, ياسمين أيمن}, title = {دور طريقة العمل مع الجماعات قي تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {451-484}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.144074}, abstract = {أولا : ملخص الدراسة باللغه العربية اولا :مشکلة الدراسة: عملية التواصل لها أهميه کبيرة لانها تعتبر الطريقه الرئيسيه للتفاعل بين الافراد ولکى يتم التواصل لابد من وجود مرسل ومستقبل ورساله ,وتستخدم رموز التواصل لتوصيل الرساله من خلال أصوات کلامية ولغويه واشارات وايماءات ليستطيع الفرد اشباع حاجاته الاساسيه البيولوجية والنفسيه ,وعمل علاقات اجتماعية داخل الاسرة وخارجها ,کما يستطيع التعبير عن مشاعرة واحتياجاته ,ومن هنا يظهر دور خدمة الجماعه من خلال نقل قيم ومعايير واتجاهات الجماعه مما يعطى الشعور بالانتماء بين أفراد الجماعه وبعضهم ويتم نقل الافکار الابتکارية من خلال عملية التواصل المعرفية بين الافراد والجماعات وتنمية المهارات اللغويه والاجتماعية داخل الجماعه , حيث ان خدمه الجماعه يجب ان تستفيد من خلال علاقات بالتخصصات الاخرى في تقيم برامج خاصه بها تسهم في احداث التغير لاطفال التوحد المدمجين وتنمية مهارات التواصل البديل فقد يظهر دور اخصائي الجماعه في تنمية مهارات التواصل البديل اللفظى وغير اللفظى من خلال تکوين جماعات من اطفال التوحد واطفال عاديين من نفس الفئه العمرية وعمل انشطه جماعيه ومشارکة جميع الاطفال بها وتحقيق مشاعر الانتماء داخل الجماعه حيث يکتسب الطفل التوحد مهارات من الاطفال العاديين سواء مهارات اجتماعية , لغويه , حرکية ......وهکذا ثانيا : أهداف الدراسة : تسعى هذة الدراسة الى تحقيق هدف رئيسي وهو تصور لدور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين ويتم تحقيق الهدف العام من خلال مجموعه من الاهداف الفرعية التالية: 1-   تحديد دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال تبادل الصور. 2-  تحديد دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال الايماءات . 3-  تحديد معوقات أداء اخصائي الجماعه  لدورة في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين. 4-  مقترحات تفعيل اداء اخصائي الجماعه لدورة في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين. ثالثا: تساؤلات الدراسة : التساؤل العام "ماهو التصور لدور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين" وانقسم الى تساؤلات فرعيه وهى : 1-  ماهو دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال تبادل الصور؟ 2-  ماهو دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال الايماءات؟ 3-  ماهى المعوقات التى تواجه اخصائي الجماعه لتنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين ؟   رابعا: مفاهيم الدراسة : 1-  مفهوم التواصل البديل 2-  مفهوم الدمج 3-  مفهوم الدور 4-  مفهوم التوحد خامسا : نوع الدراسة : تنتمى هذة الدراسة الى نمط الدراسات الوصفية والتى تهدف الى التعرف على دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين ,وذلک من خلال التعرف على وسائل التواصل البديل التى تساعد الاطفال ذوى اضطراب طيف التوحد داخل الدمج في التعامل مع اقرانهم من الاطفال العاديين وفق معايير علمية ومهنية يوضح لنا دور اخصائي الجماعه في القيام بادوارة داخل المؤسسات المتخصصه لهم. سادسا: المنهج المستخدم : اعتمدت الدراسة على المسح الاجتماعى بنوعية الشامل وبالعينه. سابعا : أدوات الدراسة : أعتمدت الباحثه في هذة الدراسة على على اداتين رئيسيتين هما : 1-  استمارة الاستبيان للاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز التأهيل والدمج للاطفال ذوى اضطراب طيف التوحد . 2-دليل مقابلة للخبراء والمتخصصين في خدمة الجماعه والتوحد .   ثامنا : مجالات الدراسة : 1-  المجال المکانى : مراکز التأهيل والتخاطب في محافظة الفيوم مرکز الفيوم والتى بها دمج اطفال اضطراب طيف التوحد مع العاديين. 2-  المجال البشري: اجريت على الاخصائيين العامليين مع أطفال اضطراب طيف التوحد المدمجين وعددهم (73) 3-  المجال الزمنى : فترة اجراء الدراسة نظريا وعمليا تاسعا : نتائج الدراسة : اجابت الدراسة على التساؤل الرئيسي لها وهو " ما دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين "وهذا التساؤل اتضح من خلال الاجابة على التساؤلات الفرعية التى اوضحت دور التواصل البديل مع اطفال التوحد المدمجين اثناء دمجهم مع الاطفال العاديين في الانشطة المختلفه من خلال تبادل الصور والايماءات  ومن خلال ادوار الاخصائيين الاجتماعيين والصعوبات التى تواجههم           Second: A summary of the study in English First: the study problem: The process of communication is of great importance because it is considered the main method of interaction between individuals, and for communication to take place, there must be a sender, a future and a message, and communication symbols are used to deliver the message through verbal and linguistic voices, signals and gestures, so that the individual can satisfy his basic biological and psychological needs, and make social relations inside and outside the family, as well. He can express his feelings and needs, and from here the role of social group work appears through the transmission of group values, standards and trends, which gives a sense of belonging between members of the group and some of them. Innovative ideas are transferred through the process of cognitive communication between individuals and groups and the development of linguistic and social skills within the group Whereas, the social group work should benefit through relationships with other disciplines in establishing its own programs that contribute to making change for the integrated autistic children and developing alternative communication skills, as it shows the role of the group department in developing the skills of alternative verbal and non-verbal communication through the formation of groups of autistic children and children Ordinary children of the same age group and the work of group activities and the participation of all children in them and achieve feelings of belonging within the group where the child with autism acquires skills from ordinary children, whether social skills, linguistic, mobility. Second: Questions of the study: Major question: "What is the perception of the role of the method of working with groups in developing alternative communication among autistic children who are integrated?" It was divided into sub-questions, namely: 1- What is the role of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through the exchange of pictures? 2- What is the role of the social group work  in developing alternative communication among autistic children who are integrated through gestures? 3- What are the obstacles that face a social group worker to develop alternative communication among integrated autistic children? Third:Aims of the Study: This study seeks to achieve a major aim , which is: A perception of the role of the method of working with groups in developing alternative communication among autistic children The amajor aim is achieved through a set of the following sub-aims 1- Determining the role of the method of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through the exchange of pictures. 2- Determining the role of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through gestures. 3- Determining the obstacles facing the social group worker‘s  to the group specialist's performance of a course in developing alternative communication among integrated autistic children. 4- Proposals to activate the performance of a  social group worker‘s  specialist for a course in developing alternative communication among integrated autistic children. Fourth: Concepts of the study: 1- The concept of alternative communication 2- The concept of merging 3- The concept of the role 4- The concept of autism   Fifth: Type of study: This study belongs to the type of descriptive studies, which aims to identify the role of the method of working with groups in the development of alternative communication among integrated autistic children, by identifying alternative means of communication that help children with autism spectrum disorder within the integration in dealing with their peers from ordinary children According to scientific and professional standards, it shows us the role of the group's specialist in making a rotation within the institutions specialized for them. Sixth: The Approach Used: The study relied on a social survey, both comprehensive and sample. Seventh: Study tools: In this study, the researcher relied on two main tools: 1- Questionnaire form for social workers working in rehabilitation and integration centers for children with autism spectrum disorder. 2- An interview guide for experts and specialists in the service of group and autism.     Eighth: Fields of Study: 1- The place field : Rehabilitation and speech centers in the Fayoum governorate, the Fayoum center, in which children with autism spectrum disorder integrate with ordinary children. 2- The human field : It was conducted on the specialists working with the combined children of autism spectrum disorder, their number (73) 3- Time field : The period of conducting the study theoretically and practically   Ninth: Results of the study: The study answered its main question, which is "What is the role of the method of working with groups in developing alternative communication among integrated autistic children?" This question was clarified by answering sub-questions that clarified the role of alternative communication with integrated autistic children during their integration with ordinary children in the different activities of Through the exchange of pictures and gestures, and through the roles of social workers and the difficulties they face}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_144074.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_144074_d367e1f680d0236f1ab6504b6bf7acc4.pdf} } @article { author = {طنطاوي أحمد عبد التواب, حنان}, title = {اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية وعلاقتها بالهوية الثقافية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {485-529}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.191434}, abstract = {الملخص: هدفت الباحثة في هذه الدراسة إلى تحديد اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية, وتحديد مستوى الهوية الثقافية لديهم, ومن ثم تحديد العلاقة بينهما, من أجل التوصل إلى آليات من منظور الخدمة الاجتماعية للتخفيف من مخاطر الهندسة الاجتماعية لدى الشباب الجامعي, وقد اعتمدت الباحثة على استخدام المنهج الوصفي بالاعتماد على طريقة المسح الاجتماعي بالعينة لعينة عشوائية من طلاب کلية الخدمة الاجتماعية "کنموذج للشباب الجامعي", وذلک من خلال الاستناد إلى أداتين أساسيتين هما: (مقياس اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية, ومقياس مستوى الهوية الثقافية لدى الشباب الجامعي), وتم تطبيق البحث على عينة قوامها 498 طالب وطالب من طلاب کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم, وذلک بنسبة 10%, وتوصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: أن اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية "القائمة على أساس تقني" کانت متوسطة بمتوسط حسابي عام (34.68) وقوة نسبية بلغت (72.25%), کما اتضح أن اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية "القائمة على أساس بشري"  جاءت بنسبة متوسطة أيضا بمتوسط حسابي عام (35.74) وقوة نسبية بلغت (74.45%), بينما اتضح أن مستوى الهوية الثقافية لهم تمت الموافقة عليه بنسبة متوسطة أيضًا, کما اتضح وجود علاقة عکسية بين المتغيرين وهو ما يؤکد أنه کلما ارتفعت اتجاهات الشباب الجامعي نحو الهندسة الاجتماعية کلما قل مستوى الهوية الثقافية لديهم, وبناءًا عليه تم التوصل إلى العديد من الآليات من منظور الخدمة الاجتماعية للتخفيف من حدة مخاطر الهندسة الاجتماعية على الهوية الثقافية لدى الشباب الجامعي.   الکلمات الدالة: الاتجاه, الهندسة الاجتماعية, الهوية الثقافية.   Abstract: The researcher aimed in this study to determine the attitudes of university youth towards social engineering, and to determine the level of their cultural identity, and then determine the relationship between them, in order to reach mechanisms from a social work perspective to mitigate the risks of social engineering among university youth, and the researcher relied on Using the descriptive approach based on the sampling social survey method for a random sample of students of the College of Social Work as a "model for university youth" by relying on two basic tools: (a scale of university youth's attitudes towards social engineering, and a scale of the level of cultural identity among university youth), and it was applied The research was conducted on a sample of 498 students from the Faculty of Social Work, Fayoum University, with a percentage of 10%. The researcher reached a number of results, the most important of which are: The attitudes of university youth towards social engineering "based on a technical basis" were moderate with a general arithmetic average. (34.68) and a relative strength of (72.25%), as it became clear that the university youth’s attitudes towards social engineering “based on human beings” came at a medium rate as well, with an average sensitivity B year (35.74) and a relative strength of (74.45%), while it turned out that the level of cultural identity for them was approved at a medium rate as well, and it became clear that there was an inverse relationship between the two variables, which confirms that the higher the university youth’s attitudes towards social engineering, the lower the identity level Accordingly, many mechanisms have been reached from the perspective of social work to mitigate the risks of social engineering on the cultural identity of university youth. Key words: (Attitude, Social Engineering, Cultural Identity).}, keywords = {الاتجاه,الهندسة الاجتماعية,الهوية الثقافية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_191434.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_191434_0eb83aa0e60d7298b3ba0369a5b6056a.pdf} } @article { author = {ممدوح مصطفى الهرميل, نها}, title = {رؤية مستقبلية للتنمية المتواصلة للحد من مشکلات المرأة الفقيرة فى المجتمع الريفى}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {530-571}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.208605}, abstract = {الملخلص: تناولت الدراسة رؤية مستقبلية للحد من مشکلات المرأة الفقيرة في المجتمع الريفي وضرورة تعاون الجهود الحکومية مع الجهود الأهلية لتحقيق التنمية للمجتمع ، وهدفت الدراسة إلي التعرف علي الخدمات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والبيئية وتقديم المساعدة للمرأة الفقيرة وتحسين مستوي الحياه لها في المجتمع الريفي ، وطبقت الدراسة علي (10) من أعضاء مجلس الإدارة والأخصائيين الاجتماعيين ، (150) من المستفيدين من خدمات الجمعية وهي جمعية تنمية المجتمع بکفر المنشي قبلي بالغربية ، وتوصلت نتائج الدراسة إلي أن المشارکة الأهلية تساهم في الحد من مشکلات المرأة الفقيرة والتعاون والتضامن کافة الجهود لتحقيق التنمية المتواصلة أوصت الدراسة بضرورة استخدام التکنولوجيا الحديثة وزيادة المشروعات للعمل الحر وزيادة المهارات والخبرات الإدارية والفنية في المؤسسة لتحقيق التنمية المتواصلة. الکلمات الدالة : التنمية المتواصلة ، مشکلات المرأة الفقيرة في المجتمع الريفي   Abstract: The study dealt with a future vision to reduce the problems of poor women in rural society and the necessity for government efforts to cooperate with civil efforts to achieve development of society, and the study aimed to identify economic, social, cultural and environmental services and to provide assistance to poor women and improve their standard of life in the rural community, and the study was applied to (10) From the members of the board of directors and social workers, (150) from the beneficiaries of the society’s services, which is the Society for Community Development in Kafr al-Manshi Qibli in al-Gharbiya. Modern technology, increasing self-employment projects, and increasing administrative and technical skills and expertise in the institution to achieve continuous development. Keywords: Continuous development, the problems of poor women in the rural community  }, keywords = {التنمية المتواصلة,مشکلات المرأة الفقيرة في المجتمع الريفي}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_208605.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_208605_6f5db0960cf6d2dda09a4068aee7ce9f.pdf} } @article { author = {جابر عوض سيد, أمل}, title = {برنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعى بالأثار المترتبة على التنمر الإلكتروني دراسة مطبقة على طلاب المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بأسوان}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {22}, number = {العدد 22 الجزء الاول}, pages = {572-611}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.284861}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_284861.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_284861_16855a1822279987fbf353660175524b.pdf} }