@article { author = {Abdul Samad, Abeer Mohammed}, title = {The relationship between styles of abnormal parenting treatment and school bullying among primary school students}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {15-70}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156674}, abstract = {العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ملخص تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين استخدام أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والمتمثلة في التشدد وعدم الاتساق والتسلط والإهمال والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. وتنتمي هذه الدراسة إلي الدراسات الوصفية التحليلية ، واعتمدت الباحثة علي منهج المسح الاجتماعي بالعينة وتمثلت أداة الدراسة في مقياس أساليب المعاملة الوالدية غير السوية ومقياس التنمر المدرسي مطبقة على تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة قطر من الذکور والإناث وعددهم (364) . وتوصلت الدراسة إلي أن مستوىأبعاد أساليب المعاملة الوالدية غير السوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ککل کما يحددها تلاميذ المرحلة الابتدائية منخفض ، وأن مستوى أبعاد التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ککل کما يحددها تلاميذ المرحلة الابتدائية منخفض ، وإنه توجد علاقة طردية دالة إحصائياً بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. الکلمات المفتاحية: أساليب المعاملة الوالدية غير السوية-  التنمر المدرسي – طلاب المدارس.                     The relationship between styles of abnormal parenting treatment and school bullying among primary school students Abstract This study aimed to determine the relationship between the use of abnormal parental treatment styles ( represented in extremism, inconsistency, authoritarian, neglect ) and school bullying among primary school students. The study belonged to the descriptive and analytical studies, and the researcher relied on the social survey method by the sample. The study tools were the scale of abnormal parental treatment styles and the scale of school bullying applied to primary school  students in the State of Qatar, who are (364) males and females. The study found that the level of the dimensions of abnormal parental treatment styles among primary school students as a whole as determined by the primary school students was low, and that the level of school bullying dimensions among primary school students as a whole as defined by them was low, and that there was a statistically significant positive relationship between the abnormal parental treatment styles and school bullying among primary school students. key words:Styles of abnormal parental treatment, school bullying , school students.  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156674.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156674_0f4b2a442c266c7860c0dd33fde7121a.pdf} } @article { author = {Alsaed, . Mona Taha Mahrous and Hassan, Asma Hassan Imran}, title = {Social challenges affecting academic women's research achievements An applied study to female staff members at the Faculty of Arts, Imam Abdul Rahman bin Faisal University}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {71-122}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156678}, abstract = {Abstract Academic women are one of the elements of university work, and one of their functions is scientific research and research achievements that represent a fundamental pillar in promoting intellectual and scientific openness and community development. Despite the importance of these achievements, there may be some challenges affecting them, and the problem of current research was identifying the reality of research achievements, and the challenges affecting it to reach a suggested vision to face those challenges and activate its research achievements, which increases its participation in achieving the development of their society. The research aimed to determine the reality of academic women's research achievements, and the social challenges affecting them, and to come up with proposals to deal with them. The research was a descriptive and analytical type. The appropriate method was a social survey, and an electronic questionnaire was used to collect the required data. The research was applied to a non-random sample of 120 female staff members at the Faculty of Arts, Imam Abdul Rahman bin Faisal University in the Kingdom of Saudi Arabia. Among the most important results of the research: The lack of published research for female faculty members, and their research interests in terms of category were women's issues. In terms of the field in societal problems and issues, there are also some challenges, including: the subjectivity represented in the difficulty of reconciling between the multiple tasks of academic and family women represented in the large number of domestic and university tasks represented in the increase in administrative burdens, the procedural burden represented in the lack of uniform standards for publication, The societal awareness represented by the lack of societal awareness of the importance of research in serving the community, and the materiality represented by the decrease in the specialized budget for scientific research. The research also presented a proposed vision to face these social challenges to support academic women to increase the effectiveness of their research achievements. Keywords: social challenges, research achievements, academic women, the social role theory.                               الملخص تُعد المرأة الأکاديمية أحد عناصر العمل الجامعي، ومن إحدى وظائفها البحث العلمي والإنجازات البحثية التي تمثل رکيزة أساسية في تعزيز الانفتاح الفکري والعلمي وتنمية المجتمع، وبالرغم من أهمية هذه الإنجازات ولکن قد توجد بعض التحديات المؤثرة عليها، وتتضح مشکلة البحث الحالي في التعرف على واقع الإنجازات البحثية والتحديات المؤثرة عليها وصولاً إلى تصور مقترح لمواجهة تلک التحديات، وتفعيل إنجازاتها البحثية مما يزيد من مشارکتها في تحقيق تنمية مجتمعها. ويهدف البحث إلى تحديد واقع الإنجازات البحثية للمرأة الأکاديمية، والتحديات الاجتماعية المؤثرة عليها، والتوصل إلى مقترحات للتعامل معها. والبحث من النوع الوصفي التحليلي. والمنهج المناسب کان المسح الاجتماعي، وتم استخدام استبيان الکتروني لجمع البيانات المطلوبة. وتم تطبيق البحث على عينة عمدية غير عشوائية مکونة من 120 عضوة هيئة التدريس بکلية الآداب جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل بالمملکة العربية السعودية. ومن أهم نتائج البحث: قلة الأبحاث المنشورة لعضوات هيئة التدريس، کما تمثلت اهتماماتهن البحثية من حيث الفئة في قضايا المرأة؛ ومن حيث المجال في المشکلات والقضايا المجتمعية، کما أن هناک بعض التحديات، منها: الذاتية المتمثلة في صعوبة التوفيق بين المهام المتعددة للمرأة الأکاديمية، الأسرية المتمثلة في کثرة المهام المنزلية، الجامعية المتمثلة في زيادة الأعباء الإدارية، الإجرائية المتمثلة في الافتقار إلى معايير موحدة للنشر، المجتمعية المتمثلة في نقص الوعي المجتمعي بأهمية البحوث في خدمة المجتمع، والمادية المتمثلة في انخفاض الموازنة المتخصصة للبحث العلمي. کما قدم البحث تصور مقترح لمواجهة هذه التحديات الاجتماعية لتدعيم المرأة الأکاديمية على زيادة فعالية إنجازاتها البحثية. الکلمات المفتاحية: التحديات الاجتماعية، الإنجازات البحثية، المرأة الأکاديمية، نظرية الدور الاجتماعي.  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156678.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156678_1c6669825881bb9108705be6ebcc0d21.pdf} } @article { author = {Shahin, Mohamed Moustafa Mohamed}, title = {Family Quality of Life and its relationship to Negative Emotions as an indicator of Social Work Intervention with Siblings of Individuals with Intellectual Disabilities}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {123-174}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156687}, abstract = {ABSTRACT         The present study aimed to investigate the relationship between family quality of life and negative emotions among siblings of individuals with intellectual disabilities. This study was conducted in (12) Schools of Individuals of intellectual disabilities based in Sharkia Governorate. The study sample was 162 of siblings of individuals with intellectual disabilities in those schools. Data were collected by using Family Quality of Life Scale that was developed by the Beach Center at the University of Kansas (2012) and Negative Emotions Scale that was designed by the researcher.       The study results indicated that there is low family quality of life and high negative emotions among siblings of individuals of intellectual disabilities. Also family quality of life was affected by the disabled age and the type of intellectual disability and negative emotions among siblings of individuals of intellectual disabilities differ only according to sibling gender. Moreover, there is a statistically significant negative correlation at level (p=0.05) between family quality of life and negative emotions among the participants.         Based on those results we can determine a number of general indicators that helped in identifying the primary factors of Social Work Intervention by which we can improve family quality of life and decrease negative emotions in this group in terms of their adjustment with individuals of intellectual disabilities. KEYWORDS: Family Quality of life – Negative Emotions - intellectual Disabilities - social work intervention   جودة الحياة الاسرية وعلاقتها بالانفعالات السلبية کمؤشر للتدخل المهني للخدمة الاجتماعية مع أخوة المعاقين ذهنياً ملخص الدراسة          سعت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين جودة الحياة الاسرية والانفعالات السلبية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً ، ، وقد طبقت في (12) مدرسة من مدارس التربية الفکرية الکائنة بمحافظة الشرقية ، وذلک على عينة قوامها (162) مفردة من أخوة الأفراد المعاقين عقلياً ، واعتمدت في جمع البيانات من المبحوثين على مقياس جودة الحياة الأسرية  الذي تم تطويره من قبل مرکز الشاطئ للإعاقة بجامعة کانساس (2012) ، ومقياس الانفعالات السلبية والذى تم اعداده بمعرفة الباحث .        وتوصلت نتائج الدراسة إلى انخفاض مستوى جودة الحياة الاسرية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً وارتفاع مستوى انفعالاتهم السلبية، کما اسفرت النتائج عن تأثر جودة الحياة الاسرية بمتغيري سن المعاق ونمط الإعاقة الذهنية، وتبين ايضاً أن الانفعالات السلبية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً تختلف فقط باختلاف جنس الأخ، کما أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة سلبية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية (p=0.05) بين جودة الحياة الاسرية والانفعالات السلبية لدى المبحوثين. وفى ضوء تلک النتائج أمکن الخروج بمجموعة من المؤشرات الع[امة والتي ساهمت في وضع وتحديد العناصر الأساسية للتدخل المهني للخدمة الاجتماعية والتي يمکن من خلالها تحسين جودة الحياة الاسرية لدى هذه الفئة من العملاء ومن ثم التخفيف من حدة انفعالاتهم السلبية التي يعانون منها في ظل تعايشهم مع الإعاقة الذهنية  الکلمات المفتاحية: جودة الحياة الاسرية – الانفعالات السلبية – الإعاقة الذهنية - التدخل المهني للخدمة الاجتماعية  }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156687.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156687_38635064b92661ca05e184c8119b7825.pdf} } @article { author = {Ahmad Bleih, Mukhles Ramadan Muhammad}, title = {Participatory planning and social protection for children found in the residential institutions}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {175-230}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156707}, abstract = {ملخص البحث باللغة العربية تسعى الدراسة الحالية إلى تحقيق الأهداف التالية: تحديد مستوى أبعاد التخطيط التشارکي لتحقيق الحماية الاجتماعية للمعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. تحديد مستوى أبعاد الحماية الاجتماعية للمعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. تحديد أکثر أبعاد التخطيط التشارکي ارتباطاً بتحقيق الحماية الاجتماعية للمعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. تحديد الصعوبات التي تواجه إسهامات التخطيط التشارکي في تحقيق الحماية الاجتماعية للمعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. تحديد مقترحات تفعيل إسهامات التخطيط التشارکي في تحقيق الحماية الاجتماعية للمعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. وتوصلت الدراسة إلى تحقيق أهدافها وتم اختبار فروض الدراسة وتقديم عدد من التوصيات التي يمکن أن تساهم في تحقيق الحماية الاجتماعية للأطفال المعثور عليهم بالمؤسسات الإيوائية. الکلمات المفتاحية : الحماية الاجتماعية ، التخطيط التشارکي ، الأطفال المعثور عليهم ، المؤسسات الإيوائية.                 Abstract Lecturer of Social Planning - Faculty of  Developmental Social Work - BeniSuef University The present study seeks to achieve the following aims : 1-    Determining the level of participatory planning dimensions to achieve social protection for those found in residential institutions. 2-    Determining the level of social protection dimensions for those found in residential institutions. 3-    Determining the dimensions of participatory planning most related to achieving social protection for those found in the residential institutions 4-    Identifying the obstacles facing participatory planning contributions to achieving social protection for those found in the residential institutions. 5-    Presenting some recommendations to activate participatory planning contributions to achieving social protection for those found in the residential institutions. The study reached its goals, the study hypotheses were tested and a number of recommendations were presented that could contribute to achieving social protection for children found in the residential institutions. Key words: social protection, participatory planning, found children, residential institutions.}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156707.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156707_96bedfeea21740cad6888e8e2aa98698.pdf} } @article { author = {Ibrahim Matter, . Hazem Mohammed}, title = {Social planning and addressing the social and psychological problems of university youth using virtual communities}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {231-248}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156710}, abstract = {Abstract: The problem of study was determined by the following question: What are the social and psychological problems of university youth as members of virtual communities? The research importance was due to the increase in the number of members of virtual societies, and the study aimed to identify the social and psychological problems of young university members virtual members of the and to come up with a proposed planning vision to address the social and psychological problems of university youth member virtual communities, and the study questions were what are the social problems of university youth member of the virtual communities? What are the psychological problems of university youth as a virtual community member? What is the proposed planning vision to address the social and psychological problems of university youth as a virtual community member? The type of study descriptive and its methodology social survey sample, and the sample was 176 university youth members of virtual communities, and the study achieved its objectives and answered its questions and reached its proposed planning picture, and recommends the study to invest the free time of university youth, and recognize the social and psychological problems resulting from the use of virtual communities, and advice to retire the default sites annoying, and deal with virtual communities useful only, and scientific methods in confronting and solving social and psychological problems resulting from the use of virtual sites And family cooperation in solving problems arising from virtual communities.   Keywords: Social planning - social problems - psychological problems - virtual societies - university youth.      }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156710.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156710_a5ff679403371bbecd6b6d78080f8131.pdf} } @article { author = {شلبى, داليا نعيم عبد الوهاب}, title = {فعالية برنامج تدريبي مبنى على فنيات "العلاج بالتقبل والالتزام" في خدمة الفرد وتنمية الشعور بالسعادة لدى الاخصائيين الاجتماعيين العاملين في المجال الطبي}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {249-328}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156724}, abstract = {ملخص الدراسة: تعتبر الخدمة الاجتماعية الطبية أحد مجالات ممارسة الخدمة الاجتماعية والتى تعتمد بشکل رئيسي على خبرات ومهارات وأساليب الأخصائي الاجتماعي الطبي في مساعدة المريض وأسرته، ومساعدة الطبيب وهيئة التمريض وإدارة المستشفى ومساعدة المجتمع في الوقاية والعلاج من الأمراض المختلفة ذات الأبعاد الاجتماعية على وجه الخصوص. واستهدفت هذه الدراسة تحديد فعالية برنامج تدريبى مبنى على فنيات العلاج بالتقبل والالتزام فى خدمة الفرد وتنمية الشعور بالسعادة لدى الاخصائيين الاجتماعيين فى المجال الطبى. وتکونت عينة هذه الدراسة من (15)أخصائي اجتماعى تراوحت أعمارهم ما بين (30-55عاماً)، واستخدمت مقياس السعادة لدى هؤلاء الاخصائيين (إعداد الباحثة). ولقد توصلت نتائج الدراسة إلى صحة الفرض الرئيسى "يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطى رتب درجات التطبيق القبلى والبعدى لاستمارة قياس فعالية برنامج تدريبى مبنى على فنيات العلاج بالتقبل والالتزام فى خدمة الفرد وتنمية الشعور بالسعادة لدى الاخصائيين الاجتماعيين فى المجال الطبى. ومن ثم تحقق صحة الفروض الفرعية الأربعة المرتبطة ببعد السعادة المهنية، والسعادة مع العملاء، والسعادة مع الزملاء والعاملين، والسعادة الأسرية . الکلمات المفتاحية: العلاج بالتقبل والالتزام- السعادة – الأخصائي الاجتماعى الطبى.                 Abstract Medical social work is one of the fields of social work practice, which mainly depends on the experiences, skills and means of the medical social worker in helping the patient and his or her family, assisting the doctor, the nursing staff, the hospital administration, and helping the community in the prevention and treatment of various diseases with social dimensions in particular. This study aimed to determine the effectiveness of a training program based on the techniques of treatment with acceptance and commitment in social casework method and developing a sense of happiness among social workers in the medical field. The sample of this study consisted of (15) social workers whose ages ranged between (30-55 years), and the researcher build a happiness scale, and applied it on these social workers. The results of the study reached the validity of the main hypothesis, “There was a statistically significant difference between the mean ranks of the degrees of pre and post application of the form for measuring the effectiveness of a training program based on the techniques of treatment with acceptance and commitment in social casework method and developing a sense of happiness among social workers in the medical field. Then, the four sub-hypotheses related to the dimensions of professional happiness, happiness with clients, happiness with colleagues and workers, and family happiness were verified. key words: Treatment with acceptance and commitment - happiness - medical social worker.}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156724.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156724_e3706b719275fe98648d16472a739639.pdf} } @article { author = {شاهين, محمد مصطفى محمد}, title = {فاعلية العلاج بالتقبل والالتزام في خدمة الفرد في تحسين السلوک الاجتماعي لدى الأطفال مجهولي النسب}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {329-396}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156735}, abstract = {ملخص الدراسة       استهدفت هذه الدراسة اختبار تأثير برنامج للتدخل المهني ينطلق من المعطيات النظرية للعلاج بالتقبل والالتزام کأحد نماذج طريقة خدمة الفرد في تنمية بعض أنماط السلوک الاجتماعي لدى الأطفال مجهولي النسب المودعين بالمؤسسات الإيوائية، والتي تم تحديد أبعاده ومکوناته في أربعة أبعاد رئيسية وهي: السلوک التعاوني، السلوک التوکيدي وسلوک الانضباط والالتزام وسلوک الاندماج.        وعليه فقد اندرجت هذه الدراسة ضمن أنواع الدراسات شبه التجريبية، واستخدمت أحد تصميمات تجربة الحالة الواحدة، وهو تصميم (أ ب) وطبقت على عينة قوامها خمسة مفردات من الأطفال مجهولي النسب الملتحقين بمؤسسة دار التربية للبنين بمدينة الزقازيق والذين يقعون في مرحلة الطفولة المتأخرة (9-12) سنة. واعتمدت الدراسة على أداة رئيسية دليل ملاحظة کأداة أساسيه لقياس معدلات تکرار وقوع المظاهر السلوکية الدالة على السلوک الاجتماعي لدى مفردات عينة الدراسة.        وقد توصلت الدراسية إلى مجموعة من النتائج التي أثبتت صحة الفرض الرئيسي کمحصله نهائية لما جاءت به نتائج اختبار الفروض الفرعية، والتي تؤکد في مجملها العام على فاعلية وجدوى العلاج بالتقبل والالتزام في خدمة الفرد في تحسين السلوک الاجتماعي لدى الأطفال مجهولي النسب. الکلمات المفتاحية:  العلاج بالتقبل والالتزام - السلوک الاجتماعي – الأطفال مجهولي النسب – المحرومين من الرعاية الاسرية               ABSTRACT          The current study aimed to investigate the effectiveness of a professional intervention program based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in social casework method in developing social behavior for children of unknown parentage. Its dimensions and components determined in four main dimensions: Cooperation behavior, Affirmative behavior. Discipline and commitment behavior and Integrated behavior.           So, the current study is an Quasi experimental study that used the single case experimentation design that’s The AB design, It was applied to a sample of five children of unknown parentage enrolled in the Education Home for Boys in Zagazig aged (9-12) years. The study depended on  the observing social behavior manual for children of unknown parentage that considered to be the key study tool through which the researcher could measure the frequency ratings of the behavioral traits represented social behavior for  participated ..  Among the most important results of the study: the validity of the sub-hypotheses of the study and thus the validity of the main hypothesis of the study. Therefore, the study concluded that acceptance and commitment therapy in social case work method has effectiveness in improving the social behavior for children of unknown parentage Keywords: Acceptance and Commitment Therapy (ACT) - Social behavior - Children of unknown parentage - Deprived of family car}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156735.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156735_3db9255dd70d6395d6c533a441a63c17.pdf} } @article { author = {فراج, رجاء عبد الکريم احمد}, title = {برنامج للتدخل المهني في الخدمة الاجتماعية باستخدام المدخل الوقائي لحماية الشباب الجامعي من العوامل المؤدية للتطرف الفکري}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {397-464}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156751}, abstract = {الملخص باللغة العربية التطرف الفکري ظاهرة مرکبة وأسبابها کثيرة ومتداخلة فمنها ما هو ديني وما هو سياسي وما هو اقتصادي ونفسي. وقد يرجع التطرف إلى شخصية المتطرف ذاته. وتحددت أهداف الدراسة في هدف رئيسي وهو اختيار تأثير برنامج التدخل المهني باستخدام المدخل الوقائي في الخدمة الاجتماعية في حماية الشباب الجامعي من التطرف الفکري. وتنتمي الدراسة الحالية إلى دراسات قياس عائد التدخل المهني دراسة شبه تجريبية. وتناولت الدراسة : مفاهيم التدخل المهني، المدخل الوقائي التطرف الفکري. وتحدد الفرض الرئيسي للدراسة في : توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التدخل المهني باستخدام المدخل الوقائي وحماية الشباب الجامعي من العوامل المؤدية للتطرف الفکري). ومن أهم نتائج الدراسة: صحة الفرض الرئيسي للدراسة. الکلمات المفتاحية : التطرف ، التطرف الفکري ، المدخل الوقائي.                     Abstract   The Professional intervention program in Social Work by using A preventive Approach to protect the university youth from the factors lead to  Extremism     Intellectual extremism is a complex phenomenon and its cause by many factors including the religious, political, psychological and another factors. The main aim of the study determined in testing the effective of the professional intervention program by using a preventive approach to protect the university youth from the factors leading to intellectual extremism. The present study belonged to the studies that measure outcome of the  professional intervention , a quasi- experimental study. The study defined the following concepts : the professional intervention, the preventive approach, the intellectual extremism. The main hypothesis of study was : there are a statistically significant  relation between the professional intervention by using the a preventive approach to protect the university youth from the factors lead to intellectual extremism. The main results of the study was the validity of the main hypothesis. Key Words :  Extremism , Intellectual extremism , The preventive Approach.}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156751.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156751_6f38e2ae7167d4844cb27cc1f4d9c978.pdf} } @article { author = {أبو العلا, محمد أحمد محمد}, title = {دور منظمات المجتمع المدنى في صنع سياسات الرعاية الاجتماعية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {465-516}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156752}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156752.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156752_ea4cf0e395dd0ef19ed7172dd2a21fcc.pdf} } @article { author = {حسن, بسمة عبد الله}, title = {شبکات الأمان الاجتماعي وتحسين نوعية حياة الفئات الأولي بالرعاية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {517-552}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.156757}, abstract = {شبکات الأمان الاجتماعي وتحسين نوعية حياة الفئات الأولي بالرعاية مستخلص تحددت مشکلة الدراسة في التساؤلات التالية: (ما مستوى أبعاد شبکات الأمان الاجتماعي للفئات الأولى بالرعاية، ما مستوى أبعاد تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية، ما الصعوبات التي تواجه إسهامات شبکات الأمان الاجتماعي في تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية، ما مقترحات تفعيل إسهامات شبکات الأمان الاجتماعي في تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية) وهدفت الدراسة إلى ( تحديد مستوى أبعاد شبکات الأمان الاجتماعي للفئات الأولى بالرعاية، تحديد مستوى أبعاد تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية، تحديد الصعوبات التي تواجه إسهامات شبکات الأمان الاجتماعي في تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية، تحديد مقترحات تفعيل إسهامات شبکات الأمان الاجتماعي في تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية، التوصل إلى تصور تخطيطي مقترح لتفعيل إسهامات شبکات الأمان الاجتماعي في تحسين نوعية حياة الفئات الأولى بالرعاية) تنتمى الدراسة الراهنة إلى نمط الدراسات الوصفية وقد اعتمدت الدراسة على منهج المسح الاجتماعي بالعينة للمستفيدات ، وکذلک منهج المسح الاجتماعي الشامل للمسئولين الکلمات المفتاحية: الأمان الاجتماعي- تحسين نوعية الحياة- الأسر الأولي بالرعاية Extract The study problem was determined in the following questions: (What is the level of the social safety nets dimensions for the first-care groups, what are the dimensions of improving the quality of life of the most vulnerable groups, what are the difficulties facing the contributions of social safety nets in improving the quality of life of the most vulnerable groups, what are the proposals to activate the contributions of safety nets The study aimed at (determining the level of social safety nets dimensions for the most vulnerable groups, determining the level of dimensions for improving the quality of life of the most vulnerable groups, identifying the difficulties facing the contributions of social safety nets to improving the quality of life of the most vulnerable groups, identifying Proposals for activating the contributions of social safety nets to improving the quality of life of the most vulnerable groups, arriving at a proposed planning conception to activate the contributions of social safety nets in improving the quality of life of the most vulnerable groups) The current study belongs to the type of descriptive studies, and the study relied on the methodology of a social sample survey of the beneficiaries, as well as the approach of a comprehensive social survey for officials. Key words: Social Safety - Improving Quality of Life - Most Care Families    }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156757.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_156757_f8c4275cf21f84a6590d586bb9fb5fcd.pdf} } @article { author = {محمد محمود بكري, عبد الحميد}, title = {إسهامات لجان الحماية في تحقيق الانضباط المدرسي لدي طلاب المرحلة الثانوية}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {553-595}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.264749}, abstract = {استهدفت الدراسة تحديد مستوي إسهامات لجان الحماية في تحقيق الانضباط المدرسي لدي طلاب المرحلة الثانوية، وتحديد الصعوبات التي تواجه إسهامات لجان الحماية في تحقيق الانضباط المدرسي لدي طلاب المرحلة الثانوية، وصولا لمقترحات تفعيل إسهامات لجان الحماية في تحقيق الانضباط المدرسي لدي طلاب المرحلة الثانوية، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على المنهج المسح الاجتماعي الشامل لأعضاء لجان الحماية المدرسية بالمرحلة الثانوية بمدينة أسوان وعدد(77) مفردة، وتمثلت أداة الدراسة في استمارة استبيان لأعضاء اللجان. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة طردية دالة إحصائياً عند مستوى معنوية (0.01) بين إسهامات لجان الحماية في تحقيق الانضباط المدرسي لدي طلاب المرحلة الثانوية (إسهامات لجان الحماية في توفير بيئة مدرسية آمنه لطلاب المرحلة الثانوية، وإسهامات لجان الحماية في مواجهة مشكلات طلاب المرحلة الثانوية، وإسهامات لجان الحماية في تدعيم القيم الايجابية بين طلاب المرحلة الثانوية، والإسهامات ككل. الكلمات المفتاحية: ( لجان الحماية المدرسية- الانضباط المدرسي- طلاب المرحلة الثانوية ) Summary The study aimed to determine the level of the protection committees’ contributions to achieving school discipline among secondary school students, and to identify the difficulties that face the protection committees’ contributions to achieving school discipline among high school students, in order to reach proposals for activating the protection committees’ contributions to achieving school discipline among secondary school students. From descriptive studies, the study relied on the comprehensive social survey method for the members of the school protection committees in the secondary stage in the city of Aswan and numbered (77) individuals, and the study tool was a questionnaire form for the members of the committees. The results of the study concluded that there is a direct statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between the contributions of the protection committees in achieving school discipline among secondary school students (the contributions of the protection committees in providing a safe school environment for secondary school students, and the contributions of the protection committees in facing the problems of secondary school students, And the contributions of the protection committees in consolidating the positive values ​​among secondary school students, and the contributions as a whole. key words: (School Protection Committees - School Discipline - High School Students)}, keywords = {لجان الحماية المدرسية,الانضباط المدرسي,طلاب المرحلة الثانوية}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_264749.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_264749_f2b0d0d2eecf370ee5390027046fa5d4.pdf} } @article { author = {عبدالله المالكي, منصور}, title = {الأدوار المهنية وعلاقتها بمستوى الضغوط لدى الاخصائيين الاجتماعيين (دراسة ميدانية مطبقة على الاخصائيين الاجتماعيين بأقسام الطوارئ ومراكز الرعاية الأولية بمنطقة مكة المكرمة)}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {596-628}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {}, abstract = {         للحد من انتشار فايروس كرونا المستجد ( كوفيد-19) سخرت الدول كل امكانياتها ومقدراتها للسيطرة على هذا الوباء وكان للعاملين في القطاع الصحي الدور الأهم والأبرز من خلال إدراك العاملين عامة والاخصائيين الاجتماعيين خاصة لطبيعة عملهم ومعرفتهم بالأدوار المهنية التي يجب القيام بها، الأمر الذي يتطلب معه أن يكون للأخصائي الاجتماعي دورا محددا ضمن شبكة العلاقات مع الطاقم الطبي، وبالتالي لا يمكن الاستغناء من حيث استقبال الحالات وتهيئتها نفسيا واجتماعيا وتقديم سبل المساعدة للمريض لتخفيف من المعاناة له ولأسرته, وتهدف الدراسة الى التعرف على الأدوار المهنية لدي الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بأقسام الطوارئ ومراكز الرعاية الأولية المخصصة لاستقبال حالات الإصابة بفيروس كورونا وتحديد مستوي الضغوط لديهم، وذلك من خلال مجموعة من الأهداف الفرعية والتساؤلات التي تتبناها الدراسة. والدراسة من الدراسات الوصفية باستخدام طريقة المسح الاجتماعي الشامل للأخصائيين الاجتماعيين العاملين في الأقسام والمراكز المخصصة لاستقبال المصابين بفيروس كورونا، وقد اعتمدت الدراسة على الاستبانة كأداة رئيسية في جمع البيانات، ومن أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة أن هناك العديد من الأدوار المهنية التي يمارسها الاخصائيين الاجتماعيين العاملين في تلك المراكز والاقسام وتتمثل في الأخصائي الاجتماعي كمدافع، ودوره كمقدم الرعاية، ودوره كمساعد، كما كشفت الدراسة عن وجود بعض الضغوط التي يتعرض لها الاخصائيين الاجتماعيين العاملين في تلك المراكز والاقسام ومنها الشعور بالغضب بسبب أمور خارجة عن سيطرتك، عدم القدرة على تحمل المصاعب الشعور بالاضطرابات نتيجة حصول حادثة غير متوقعة. SUMMARY: To limit the spread of the new Corona virus (Covid-19), countries have harnessed all their capabilities and capabilities to control this epidemic. That the social worker has a specific role within the network of relations with the medical staff, and therefore it is indispensable in terms of receiving cases, preparing them psychologically and socially, and providing ways to help the patient to alleviate the suffering for him and his family. The study aims to identify the professional roles of social workers working in emergency departments and primary care centers Dedicated to receiving cases of infection with the Corona virus and determining their level of stress, through a set of sub-goals and questions adopted by the study. The study is one of the descriptive studies using the comprehensive social survey method for social workers working in departments and centers designated to receive people infected with the Corona virus. The study relied on the questionnaire as a main tool in data collection. In those centers and departments, it is represented by the social worker as an advocate, his role as a caregiver, and his role as an assistant. The study also revealed that there are some pressures that social workers working in those centers and departments are exposed to, including feeling angry because of things beyond your control, inability to bear difficulties, and feeling unrest. As a result of an unexpected event.            }, keywords = {}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_281491.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_281491_72e2c64109618f224680b3b3ef44c10c.pdf} } @article { author = {سيد حسن خليل, أسماء}, title = {فعالية المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل}, journal = {مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية}, volume = {23}, number = {23.1}, pages = {629-690}, year = {2021}, publisher = {جامعة الفيوم، کلية الخدمة الاجتماعية}, issn = {2682-2660}, eissn = {2682-2679}, doi = {10.21608/jfss.2021.310718}, abstract = {ملخص: في اطار التوجه العالمي لتطبيق المشروطية في برامج الحماية الاجتماعية لصالح الفقراء والفئات الضعيفة من السكان وتطبيق مصر للمشروطية في برنامج تكافل للحماية الاجتماعية والموجه لللاسر والسيدات الفقيرات، تسعي الدراسة الحالية الي تحديد فعالية المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل، تحديد الصعوبات التي تواجه فعالية المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل، وتنتمي هذه الدراسة إلي نمط الدراسات الوصفية، باستخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة لعدد (354) مستفيدة من برنامج تكافل بمركز كوم أمبو بمحافظة أسوان. وتوصلت نتائج الدراسة الي أن مستوى فعالية المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل متوسطاً، وأنه توجد فروق جوهرية دالة إحصائياً بين استجابات المستفيدات وفقاً لمحل الإقامة فيما يتعلق بتحديدهن لمستوى فعالية المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل، وقدمت الدراسة تصور تخطيطي مقترح لتفعيل المشروطية في تحقيق العدالة الاجتماعية للمستفيدات من برنامج تكافل. الكلمات المفتاحية: المشروطية -  العدالة الاجتماعية - برنامج تكافل Abstract: Within the framework of the global trend of applying conditionality in social protection programs for the benefit of the poor and vulnerable groups of the population and Egypt's application of conditionality in the Takaful program for Social Protection aimed at poor families and poor women, the current study seeks to determine the effectiveness of conditionality in achieving social justice for beneficiaries of the Takaful program, identify the difficulties facing the effectiveness of conditionality in achieving social justice for beneficiaries of the Takaful program, and this study belongs to the pattern of descriptive studies, using a sample social survey method for a number of (354) beneficiaries of the Takaful program at Aswan. The results of the study found that the level of effectiveness of conditionality in achieving social justice for beneficiaries of the Takaful program is average, and that there are significant differences statistically between the responses of beneficiaries according to their place of residence with regard to determining the level of effectiveness of conditionality in achieving social justice for beneficiaries of the Takaful program.the study presented a proposed planning concept to activate conditionality in achieving social justice for beneficiaries of the Takaful program. Keywords: Conditionality-Social Justice-Takaful Program  }, keywords = {المشروطية, العدالة الاجتماعية,برنامج تكافل}, url = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_310718.html}, eprint = {https://jfss.journals.ekb.eg/article_310718_b65f70a44f78a3447ae5b3cc3e248695.pdf} }