الجدارات القيادية کآلية لتنمية رأس المال الفکري لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية - جامعة حلوان

المستخلص

استهدفت الدراسة تحديد مستوى الجدارات القيادية وتحديد مستوى أبعاد رأس المال الفکري، وتحديد أکثر الجدارات القيادية ارتباطاً بتنمية رأس المال الفکري لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان. وتحديد الصعوبات التي تواجه استخدام الجدارات القيادية لتنمية رأس المال الفکري لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان، وصولاً إلى آليات مقترحة لتفعيل استخدام الجدارات القيادية لتنمية رأس المال الفکري لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على المنهج العلمي باستخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان الحاصلين على مصفوفة الجدارات القيادية بمرکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس والقيادات بجامعة حلوان وعددهم (138) مفردة. وتمثلت أداة الدراسة في استمارة استبيان لأعضاء هيئة التدريس، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة طردية دالة إحصائياً بين الجدارات القيادية وتنمية رأس المال الفکري لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان.
This study aimed at determining the level of leadership competencies, determining the level of dimensions of intellectual capital, and identifying the most relevant leadership competencies in developing intellectual capital among faculty members at Helwan University. Also, the study aimed to determine the difficulties facing the use of leadership competencies to develop intellectual capital among members of the faculty at Helwan University, leading to proposed mechanisms in the aim of activating  the use of leadership competencies to develop intellectual capital among members of the faculty at Helwan University, and this study is considered descriptive studies, and the study relied on the scientific method using the social survey method for the sample of faculty members at Helwan University who obtained the matrix of leadership competencies in the Center for Development of Faculty and Leadership Capabilities at Helwan University. The sample size was 138. The study tool was represented in a questionnaire for the faculty members, and the results of the study concluded that there was a statistically significant direct relationship between leadership competencies and the development of intellectual capital among the faculty members at Helwan University.

الكلمات الرئيسية