متطلبات تحقيق جودة التعليم الفني فى مصر کمدخل لتحقيق التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية- جامعة أسيوط

المستخلص

هدفت الدراسة إلي تحديد المتطلبات التى تسهم فى تحقيق جودة التعليم الفنى فى مصر (الزراعي- الصناعي- التجاري) وعلاقته بتحقيق التنمية المستدامة, کما استخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي بالعينة لکلاً من طلبة التعليم الفني(الزراعي- الصناعي- التجاري), والمسح الاجتماعي بالعينة أيضاً لمعلمي التعليم الفني(الزراعي- الصناعي- التجاري) بمحافظة أسيوط, حيث بلغ إطار المعاينة لطلبة التعليم الفني بمحافظة أسيوط (385) طالب, وبلغ إطار المعاينة لمعلمي التعليم الفني بمحافظة أسيوط (254) مدرس, حيث أشارت نتائج الدراسة إلي وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين توافر متطلبات تحقيق جودة التعليم الفنى(الزراعي- الصناعي- التجاري)  فى مصر وتحقيق التنمية المستدامة. 
     The study aimed to determine the requirements that contribute to achieving the quality of technical education in Egypt (agricultural - industrial - commercial) and its relationship to achieving sustainable development. The study also used the social survey method in the sample for both technical education students (agricultural - industrial - commercial), and social survey also by sample. For technical education teachers (agricultural - industrial - commercial) in the governorate of Assiut, where the survey framework for students of technical education in the governorate of Assiut reached (385) students, and the survey framework for technical education teachers in the governorate of Assiut reached (254) teacher, where the results of the study indicated a positive relationship of significant Statistic between the availability of a requirement Achieving the quality of technical education (agricultural - industrial - commercial) in Egypt and achieving sustainable development.

الكلمات الرئيسية