فعالية الأنشطة الطلابية فى مواجهة العنف بين الشباب الجامعى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الإجتماعية بســـوهـــاج

المستخلص

أولاً: عنوان الدراسة:
"فعالية الأنشطة الطلابية فى مواجهة العنف بين الشباب الجامعى"
ثانياً: مدخل لمشکلة الدراسة:
للشباب بصفة عامة والشباب الجامعى بصفة خاصة أهمية بالغة کقطاع عريض واسع ضمن الترکيبة السکانية للمجتمع، مؤکدين المسئولية الملقاة على کاهلهم ودورهم الريادى فى قيادة مسيرة البناء والإنماء والتنمية بإعتبارهم مشروعاً وطنياً وقومياً للوطن، حيث يمثل الشباب قوة المجتمع الإنتاجية والخدمية وتتميز مرحلة الشباب بمجموعة من الخصائص والسمات العديدة التى تجعله نقطة إرتکاز لأى مجتمع لأنه القوة والرصيد لبقية أفراد المجتمع کونه سيصبح فى القريب مسئولاً عن غيره سواء داخل الأسرة أو من خلال العمل، لذا أولت الدولة أهمية خاصة بالشباب الجامعى.
ثالثاً: أهمية الدراسة:
1- الإهتمام المتزايد فى الحقبة الحالية بظاهرة العنف بين الشباب الجامعى.
2- إهتمام الدراسة الحالية بفئة شباب الجامعات والذين يمثلون الثروة الحقيقية لهذه الأمة.
3- خطورة مشکلة العنف فى ذاتها وتأثيرها القوى على الشباب الجامعى.
4- الاهتمام الاقليمى والعالمى بل والمحلى بالشباب.
5- أهمية وضرورة وجود دور للخدمة الإجتماعية بصفة عامة والتخطيط الإجتماعى بصفة خاصة فى مواجهة سلوک العنف بين الشباب الجامعى.
رابعاً: أهداف الدراسة:
1- التعرف على عوامل العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم.
2- التعرف على مظاهر العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم.
3- التعرف على الآثار المترتبة على مشکلة العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم.
4- التعرف على أهم المقترحات التى يمکن أن تساهم فى مواجهة مشکلة العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم.
5- محاولة التوصل لمجموعة من التوصيات التخطيطية التى يمکن من خلالها مواجهة مشکلة العنف لدى الشباب الجامعى.


خامساً: تساؤلات الدراسة:
1- ما مدى فعالية الأنشطة الطلابية فى مواجهة العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم؟
2- ما عوامل العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم؟
3- ما مظاهر العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم؟
4- ما الآثار المترتبة على العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم؟
5- ما المقترحات التى يمکن من خلالها مواجهة مشکلة العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظرهم؟
سادساً: مفاهيم الدراسة:
1-   مفهوم الفعالية.
2-   مفهوم الأنشطة الطلابية.
3-   مفهوم العنف.
4-   مفهوم الشباب الجامعى.
سابعاً: الإجراءات المنهجية للدراسة:
1- نوع الدراسة- وصفية تحليلية.
2- نوع المنهج- المسح الاجتماعى.
3- أدوات الدراسة- أداة الاستبيان.
4- مجالات الدراسة:
-       المجال الجغرافى: منطقة الکوثر بمحافظة سوهاج.
-       المجال البشرى: عدد 250 طالب وطالبة من المسجلين بالاتحادات الطلابية وجماعات النشاط بالفرقة الرابعة (البکالوريوس) بالمعهد العالى للخدمة الإجتماعية والمعهد العالى للکمبيوتر والمعهد العالى للعلوم الإدارية.
-       المجال الزمنى: الفترة من 25/11/2019م إلى 25/1/2020م.
ثامناً: أهم نتائج الدراسة:
1- أظهرت نتائج الدراسة وجود فعالية للأنشطة الطلابية فى مواجهة العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
2- أکدت نتائج الدراسة أن التنشئة الإجتماعية الخاطئة من العوامل النفسية الإجتماعية التى تؤدى للعنف بين الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
3- أوضحت نتائج الدراسة أن مصادره الأفکار وعدم المساواة بين الطلاب من أهم العوامل السياسية التى تؤدى للعنف بين الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
4- بينت نتائج الدراسة أن شعور الطالب بعدم جدوى المردود من الدراسة من أهم العوامل الإقتصادية التى تؤدى للعنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
5- تشير نتائج الدراسة إلى أن بث الرياضات العنيفة على الشاشات من أبرز العوامل الإعلامية التى تؤدى للعنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
6- أسفرت نتائج الدراسة أن التخريب المتعمد للأثاث وإتلاف الممتلکات من أهم مظاهر العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
7- أکدت نتائج الدراسة على أن إنتشار الفوضى واللامبالاة داخل الحرم الجامعى من أخطر الآثار المترتبة على العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
أظهرت نتائج الدراسة أن التوسع فى الأنشطة الطلابية قدر الإمکان من أهم وأبرز المقترحات التى يمکن أن تسهم فى التخفيف أو الحد من العنف لدى الشباب الجامعى من وجهة نظر المبحوثين.
 
 
Abstract
1- The study title:
The Effectiveness of Student Activities Against Violence Among University Youth
2- Introduction to the study problem:
Young people in general, and university youth in particular, are very important as a broad sect of the society, emphasizing their responsibility and their leading role in the process of building and development, as a national project. Youth represent services and the productive force of society. Youth have many characteristics that make them the focal point of any society, because they are the main force in the society, since they will be in charge of others, whether in the family or through work. The country care about the young especially university youth.
3- The importance of the study:

Increasing interest in the phenomenon of violence among university youth currently.
Looking after university youth who represent the real wealth of this nation.
The seriousness of the problem of violence and its strong impact on university youth.
Global, regional and local care of youth.
The importance and necessity of the social service role in general and social planning in particular in confronting violence among university youth.

4- The objectives of the study:
1-    To identify the factors of violence in university youth in their eyes.
2-    To identify the manifestations of violence in university youth in their opinions.
3-    To identify the effects of the problem of violence on university youth in their eyes.
4-    Get to know about the most important proposals that could contribute to confronting the problem of violence among university youth.
5-    Trying to reach a set of planning recommendations through which the problem of violence among university youth can be addressed.
5- The study questions:
1-            How effective are the student activities facing violence of university youth in their eyes?
2-            What are the violence factors of university youth in their opinions?
3-            What are the manifestations of violence among university students in their views?
4-            What are the impacts of violence on university students in their eyes?
5-            What are the proposals through which the problem of violence among university students can be addressed in their opinions?
6- The study concepts:
1- The concept of effectiveness.
2- The concept of student activities.
3- The concept of violence.
4- The concept of university youth.
7- The study methodology:
1- Design: analytical description.
2- Methodology: social survey.
3- Study tools: questionnaire tool.
4- Areas of study:
- Place: Al-Kawthar district of Sohag governorate.
- People: There are 250 male and female students who are registered in student unions and activity groups in the fourth division (Bachelor's) in the Higher Institute of Social Service, the Higher Institute of Computer and the Higher Institute of Administrative Sciences.
- Time: 25/11/2019 to 25/1/2020.
8- The study results:

The study showed that there was effectiveness of student activities in the face of violence among university youth in their eyes.
The study confirmed that the wrong social upbringing is one of the psychological social factors that leads to violence among university students in their views.
The study showed that its sources of ideas and inequality among students are among the most important political factors leading to violence among university youth in their opinions.
The study showed that the student's sense of futility in the study is one of the most important economic factors leading to violence among university students in their eyes.
The study indicated that the broadcasting of violent sports on TV is one of the most prominent media factors leading to violence among university youth in their views.
The study found that the deliberate destruction of furniture and the destruction of property were among the most significant manifestations of violence among university youth in their eyes.
The results of the study confirmed that the spread of chaos and apathy in the university campuses is one of the most serious effects of violence on university students in their views.
The study showed that the expansion of student activities as far as possible is one of the most important and most prominent proposals that could contribute to reducing violence among university youth in their opinions.