فاعلية برنامج فى خدمة الجماعة لتنمية مهارة العمل الجماعى للأطفال مضطربى النطق والکلام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

اولاً: مشکلة الدراسة:
       مرحلة الطفولة من  أهم المراحل فى حياة الإنسان فهى الأساس الذى تبنى عليه اتجاهات المستقبل الإنسانى ومن خلالها يخطو الکائن البشرى أولى خطواته فى طريق التعرف على مؤهلاته وقدراته وعلى العالم المحيط به ،وللکلام دوراً کبيراً فى مساعدة الأطفال على النمو فى کافة مجالاته ، حيث نجد أن الأطفال يکتسبون المعلومات والخبرات المتنوعة فى مراحل العمر الاولى من خلالهما ،ويعمل على تنمية القدرات العقلية والانفعالية ، والاجتماعية ، والتحصيلية لديهم ، وبالتالى نجد أنه يقوم بدور رئيسياً وجوهرياً  فى تحقيق النمو السوى للأطفال فى مختلف الجوانب اللغوية والاکاديمية ، والانفعالية ، والاجتماعية .
ثانياً: مفاهيم الدراسة
1-  مفهوم العمل الجماعى
2-  مفهوم الأطفال مضطربى النطق والکلام
ثالثاً:  أهداف الدراسة
1-  تنمية مهارة العمل الجماعى  للأطفال مضطربي النطق والکلام باستخدام برنامج في خدمة الجماعة
رابعاً: فروض الدراسة :    توجد علاقة ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على أبعاد مقياس مهارة العمل الجماعى وتطبيق برنامج في خدمة الجماعة وتنمية مهارة الاتصال  للأطفال مضطربي النطق والکلام
خامساً: الاجراءات المنهجية
اولاً: نوع الدراسة . تعتبر هذه الدراسة من الدراسات التجريبية
ثانياً: المنهج المستخدم . تعتمد هذه الدراسة على المنهج التجريبى
ثالثاً : ادوات الدراسة . مقياس تنمية العمل الجماعى من إعداد الباحثة
مجالات الدراسة (أ)- المجال المکاني : مدرسة العروبة الابتدائية بمنطقة امبابه   التابعة لادارة شمال الجيزة
(ب) المجال الزمني : الفترة الزمنية التي استغرقها التدخل المهنى
)- المجال البشري : عينة من الأطفال مضطربى النطق والکلام  البالغ عددهم (15  )
النتائج العامة للدراسة : توجد علاقة ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على أبعاد مقياس مهارة العمل الجماعى  وممارسة الخدمة الاجتماعية  فى المجال المدرسى  وتنمية مهارة العمل الجماعى  للأطفال مضطربي النطق والکلام
حيث أن قيمة (ت = -22.891** ) وهي دالة عند مستوي معنوية ( 0.01 ) مما يعني قبول الفرض  للدراسة .
First: The problem of the study:
       Childhood is one of the most important stages in human life, it is the basis on which the trends of the human future are built, and through which the human being steps in the way of identifying his qualifications and abilities and the world around him, and to talk a big role in helping children to grow in all fields, where we find that children acquire information and experiences variety in the early stages of life through them, and works on the development of mental abilities, emotional, social, and achievement of them, and thus we find that he plays a major and essential role in achieving The only development of children in various linguistic, academic, emotional and social aspects.
Second: concepts of the Study 
1- The concept of group work
2- The concept of children with speech disorders
Third: The objectives of the study
1- Develop ing the skill of group work for children with speech disorders using a program in the social group work.
Fourth: the  Study hypotheses There is a statistically significant relationship between the averages of the tribal and dimension index scores on the dimensions of the scale of the skilPl of collective work and the application of a program in the social group work and the development of communication skills for children with speech disorders
Fifth: Systematic procedures
First: the type of study. This study is an experimental study
Second: the method used. This study is based on the experimental approach
Third: study tools. The scale of the development of collective action by the researcher
Areas of study (A) - Spatial area: Al-Orouba Primary School in Ampabe district of the North Giza Administration
(b) Time zone: the time period taken by professional intervention
(c) Human field: a sample of 15 speech-disturbed children
The general results of the study: There is a statistically significant relationship between the averages of the grades of the tribal and dimension indexes on the dimensions of the scale of the skill of group work and the practice of social service in the field of school and the development of the skill of group work for children with speech disorders and speech
The value (t = -22.891**) is a function at a moral level (0.01), which means accepting the assumption of the study.