برنامج توجيهي مقترح للخدمة الاجتماعية باستخدام نظرية التعلق لتدعيم الأمن الأسري للأطفال بالأسر البديلة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

حاولت هذه الدراسة وضع برنامج توجيهي مقترح للخدمة الاجتماعية باستخدام نظرية التعلق لتدعيم الأمن الأسري للأطفال بالأسر البديلة وذلک من خلال تطبيق استمارة استبيان" الأمن الأسري" المکونة من ثلاثة أبعاد رئيسة تمثل أبعاد الأمن الأسري و هي : التفاعل الأسري ، التنشئة الأسرية، المساندة الأسرية، تلک الأبعاد مکونة من  (42) عبارة , ترتبط بالأبعاد الرئيسة المشار إليها والتي تترجم مظاهر الأمن الأسري للطفل المحضون بالأسرة البديلة., ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الکمي والکيفي في التحليل.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى مجموعة من النتائج  کان أهمها: أن هناک ضرورة لوضع وتنفيذ برامج تدريب وتوجيه متنوعة للأسر البديلة لتدعيم تحقيق هذه الأسر للأمن الأسري للطفل الذي تکفله حيث إن کل مرحلة عمرية يمر بها الطفل بحاجة إلى توعية وتوجيه وتأهيل الأسرة لکيفية التعامل والتنشئة للطفل,وهذا ما تم مراعاته أثناء وضع البرنامج التدريبي للخدمة الاجتماعية في ضوء نظرية التعلق لبولبي .
Abstract
This study attempted to develop a proposed orientation program for social service using attachment theory to support family security for children in alternative families through the application of a questionnaire "Family Security" consisting of three main dimensions that represent the dimensions of family security and they are: family interaction, family upbringing, family support, those The dimensions are made up of (42) words, related to the main dimensions referred to that translate aspects of family security for the child who is catered to by the alternative family. To achieve the goals of the study, the researcher used the quantitative and qualitative approach in the analysis.
The results of the study reached a set of results, the most important of which was that there is a need to develop and implement various training and orientation programs for alternative families to support the achievement of these families for the child's family security, which is guaranteed as each age stage the child goes through needs to educate, train and qualify the family for how to deal and raise the child, and this What was taken into account during the development of the social service training program in light of Bolby's attachment theory.