النمطية المنهجية في الرسائل الجامعية دراسة مطبقة على عينة من رسائل الدکتوراه بجامعتي الملک سعود والامام محمد بن سعود الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وحدة الجمعيات والمؤسسات الأهلية التعليمية – وزارة التعليم

2 جامعة الملک سعود

المستخلص

Abstract
This study aims to identify the extent to which postgraduate researchers practice systematic methodology in their dissertations through looking at the limitations of those dissertations by answering questions related to the validity of the method used in each study, the suitability of the study population to the research problems and the mechanism used in sample selection.
The current study used the qualitative method represented in the content analysis methodology to analyze a purposive sample of 16 PhD dissertation in the field of humanities collected from King Saud University and Imam Mohammed Bin Saud Islamic University.
Results of the current study found that 50% of the analyzed dissertations used inappropriate systematic methodology in using the research methods and 31.25% used inappropriate systematic methodologies to calculate the sample size or the method of data collection from the study population. The thing that would affect the reliability, quality and the scientific value of the studies.
The researchers highlighted the importance of working on improving the research skills of postgraduate students in order for them to acquire proper knowledge and understanding of the concepts of scientific methodologies, which on its turn would, contributes to raising the level of the produced researches and the future of scientific researches in general.
Keywords: Research Methods – Research Methodology – Study Sample – Postgraduate Research.
 


 
ملخص
 تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى ممارسة الباحثين من طلاب الدراسات العليا للنمطية المنهجية في رسائلهم الجامعية، من خلال الوقوف على جوانب القصور في تلک الرسائل العلمية، وذلک بالإجابة على التساؤلات المتعلقة بمدى صحة المنهج المستخدم في الدراسة ومدى ملاءمة مجتمع الدراسة لمشکلتها ومدى وضوح آلية سحب عينة الدراسة في الرسائل الجامعية.
وقد اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الکيفي متمثلاً في منهج تحليل المضمون لعينة عمدية من رسائل الدکتوراه في مجال العلوم الإنسانية من جامعتي الملک سعود والإمام محمد بن سعود الإسلامية مکونة من (16) مفردة.
هذا وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن 50% من الرسائل عينة الدراسة قد اتبعت نمطية منهجية في استخدام منهج بحث غير صحيح، و 31.25% من الرسائل عينة الدراسة اتبعت نمطية منهجية غير صحيحة في تحديد حجم عينة الدراسة أو طريقة سحبها من مجتمع الدراسة، مما قد يؤثر على صحة نتائج تلک الدراسات وبالتالي يفقدها جودتها وقيمتها العلمية.
وقد أوصى الباحثان بضرورة العمل على رفع مستوى طلاب الدراسات العليا في مهارات البحث العلمي لتکون لديهم المعرفة والفهم الصحيح والإلمام الکافي بمفاهيم وإجراءات المنهجية العلمية مما يسهم في الارتقاء بمستوى المنتج العلمي للرسائل الجامعية ومستقبل الأبحاث العلمية بشکل عام.
الکلمات المفتاحية: مناهج البحث – منهجية البحث – عينة الدراسة – الرسائل الجامعية.