Understanding the patterns of professional practice mistakes with individual cases at school social work setting in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Faculty of Social Work at Assiut University

2 Lecturer of Social Casework, the Higher Institute of Social Work

المستخلص

Understanding the patterns of professional practice mistakes with individual cases at school social work setting in Egypt
 
ABSTRACT
In 1949, school social work emerged as one of the forms of professional practice of social work in Egyptian society, this setting emerged as a process to bridge the deficit in preparing teachers in schools at that time. The social worker who worked at the school at that time was called "the social supervisor. School social work is a particular branch of the social work profession that attempts to assist all students as they move through the formal education system .The aim of this study was to identify the patterns of professional practice mistakes at school social work setting in Egypt. The sample of this study consisted of 50 social workers, 25 male, and 25 female, ages 30 through 50 years. Findings indicated that these social workers faced 90 patterns of professional practice mistakes at school social work setting in Egypt. Finally, strategies for helping social workers dealing with mistakes in school social work setting in Egypt were suggested.
KEYWORDS:
Professional practice mistakes, individual cases, School social work.
 
 
 
 
 
 
 
 
فهم أنماط أخطاء الممارسة المهنية مع الحالات الفردية بالمجال المدرسي في مصر
ملخص الدراسة
في عام 1949  ظهرت الخدمة الاجتماعية المدرسية کأحد أشکال الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية في المجتمع المصري، وبرز هذا المجال الهام من مجالات الممارسة المهنية کعملية لسد العجز في إعداد المعلمين في المدارس في ذلک الوقت، وتمت الاستعانة بالأخصائي الاجتماعي الذي کان يعمل في المدرسة في ذلک الوقت فى دور المشرف الاجتماعي.هذا ويعتبر مجال الخدمة الاجتماعية المدرسية  احد مجالات الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية الذي يحاول مساعدة جميع الطلاب أثناء انتقالهم من خلال نظام التعليم الرسمي
واستهدفت هذه الدراسة تحديد أنماط أخطاء الممارسة المهنية في المجال المدرسي في مصر، وتکونت عينة هذه الدراسة من 50 أخصائي اجتماعي ( 25 من الاخصائيين الاجتماعيين الذکور، و25 من الاخصائيين الاجتماعيين الاناث) ، تراوحت أعمارهم ما بين 30 و 50 عامًا. هذا وقد توصلت نتائج هذه الدراسة إلى أن هؤلاء الأخصائيين الاجتماعيين واجهوا 90 نمطًا من أخطاء الممارسة المهنية في بيئة العمل الاجتماعي بالمدرسة في مصر. واقترحت هذه الدراسة مجموعة من الاستراتيجيات التي يمکن أن تساعد الأخصائيين الاجتماعيين في التعامل الفعال مع الأخطاء في بيئة الخدمة الاجتماعية المدرسية في مصر.
الکلمات المفتاحية:
أخطاء الممارسة المهنية – الحالات الفردية- المجال المدرسي .