تقدير واقع تطبيق معايير النموذج الأوربي للتميز المؤسسي(EFQM) بمؤسسات رعاية الشباب الجامعي في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية- جامعة حلوان

المستخلص

الملخص:
تستهدف الدراسة الحالية تقدير واقع تطبيق مؤسسات رعاية الشباب الجامعي في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لمعايير النموذج الأوربي للتميز المؤسسي ( EFQM) ، بالاعتماد على الإطار النظري الذي تم وضعه حديثاً کل من Netting& Kettner& McMurtry&Thomas,2016 لتقدير المؤسسة في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية.
ويتم تحقيق هذا الهدف من خلال هدفين فرعيين هما الأول تقدير واقع تطبيق مؤسسات رعاية الشباب الجامعي لمعايير النموذج الأوربي للتميز المؤسسي المرتبطة بتحليل المؤسسة المتمثلة في المعايير التالية : القيادة - السياسات والاستراتيجيات – الموارد البشرية ( العاملين) - العمليات والخدمات – معيار نتائج الموارد البشرية (العاملين)- معيار نتائج الأداء الرئيسية.
والثاني هو تقدير واقع تطبيق مؤسسات رعاية الشباب الجامعي لمعايير النموذج الأوربي للتميز المؤسسي المرتبطة بتحديد المهام البيئية وتقدير العلاقات المتمثلة في المعايير التالية : الشراکات والموارد المتاحة- معيار نتائج العملاء(الطلاب)– نتائج المجتمع (خدمة المجتمع) ، وتحديد نقاط القوة التي تتميز بها ونقاط الضعف التي تعاني منها وتحديد أهم المعوقات التي تواجه تطبيق معايير التميز المؤسسي.
وتنتمي هذه الدراسة إلى نوعية الدراسات الوصفية وتم استخدام منهج المسح الاجتماعي بطريقة الحصر الشامل للأخصائيين الاجتماعيين بالإدارة العامة لرعاية الشباب بجامعة حلوان وادارتها الفرعية بالکليات، وتم تطبيق استبانة الکترونية على مجتمع الدراسة البالغ عددهم (ن=114).
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوي تقدير واقع تطبيق مؤسسات رعاية الشباب الجامعي في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لمعايير النموذج الأوربي للتميز المؤسسي EFQM)) متوسط.
الکلمات المفتاحية  :
تقدير ، مؤسسات رعاية الشباب الجامعي، الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية، التميز المؤسسي، المنظمة الأوربية لإدارة الجودة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The current study aims to assess the reality of university youth care institutions within the framework of the generalist practice of social work for the European model of institutional excellence (EFQM), based on the newly developed theoretical framework each of Netting & Kettner & McMurtry & Thomas 2016, to assessment the institution within framework of the generalist practice of social work, and this objective is achieved through two sub-objectives, the first being assessment the reality of applying university youth care institutions for the standards of the European model of institutional excellence related to the analysis of the institution represented in the following standards [leadership - policies and strategies - people(staff) - processes and services - people results - key performance results standard, and the second is to assess the reality of applying university youth care institutions for the standards of the European model of institutional excellence related to define the environmental tasks and assessing the relationships represented in the following standards [partnerships and available resources - customer results (students) - society results (society service)], and determining its strengths and weaknesses and identifying the most important obstacles facing the application of standards of institutional excellence, this study belongs to the type of descriptive studies and  the social survey method was used in a comprehensive survey method for social workers in the General Administration of Youth Care at Helwan University and its sub-administration in colleges, and a questionnaire was applied electronically on study population of (N=114), and the study results found that the level to assess the reality of applying university youth care institutions within the framework of the generalist practice of social work for the European model of institutional excellence (EFQM) is average.  
Key Words:
Assessment, University youth care institutions, the Generalist Practice of Social Work, institutional excellence, The European Foundation for Quality Management (EFQM).