ممارسة برنامج تدريبى سلوکى فردى فى تحسين مستوى الرعاية الذاتية المهنية " دراسة تجريبيه مطبقة على الأخصائيين الاجتماعيين فى مدارس الدمج " بمحافظة بورسعيد "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية ببورسعيد

المستخلص

الملخص
ممارسة برنامج تدريبى سلوکى فردى فى تحسين مستوى الرعاية الذاتية المهنية
" دراسة تجريبيه مطبقة على  الأخصائيين الاجتماعيين فى مدارس الدمج " بمحافظة بورسعيد "
د/ مايسه جمال فرغلى
مشکلة الدراسة: قد أشارت جمعية الأخصائيين الاجتماعيين NASW  أن الرعاية الذاتية المهنية لم يتم معالجتها بالکامل داخل المهنة فى حين انها  المفتاح للحفاظ على التوازن الجسدي والعاطفي والروحي والذى يقلل من مخاطر الانتهاک الأخلاقي ويعزز العلاقة العلاجية، ويوفر الوقاية من المخاطر المهنية  .
اهداف الدراسة : تتمرکز أهداف هذه الدراسه حول الجانب العملى فهى تحاول تطبيق کافة الاساليب التى يتضمنها برنامج تدريبى سلوکى فردى مع الاخصائيين الاجتماعيين فى المجال التعليمى "المعرضين للمخاطر المهنية " بهدف تحسين مستوى الرعاية الذاتية المهنية للوقاية أوالتقليل من اعراض الاجهاد .
فروض الدراسة: توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس الرعاية الذاتية المهنية قبل وبعد ممارسة برنامج تدريبى سلوکى فردى فى تحسين مستوى الرعاية الذاتية المهنية للاخصائيين الاجتماعيين فى مدارس الدمج ويمکن إختبارهذا الفرض من خلال اختبار الفروض الفرعية التالية على ابعاد المقياس : الاول الرعاية الذاتية ، الثانى الحدود الشخصية، الثالث الحدود المهنية، الرابع حدود الوقت،الخامس الحدود الاجتماعية،السادس الادوارالمهنية ، السابع التوازن
وتعتبر هذه الدراسة من الدراسات تجريبية والمنهج المستخدم معها هو المنهج التجريبى معتمده علىمقياس الرعاية الذاتية المهنية "إعداد الباحثة"، البرنامج التدريبى ، وقد اجريت الدراسة مدارس الدمج وخاصة فى المرحلة الابتدائية "على عينه قوامها 20" مفردة من الاخصائيين الاجتماعيين المجال الزمنى من 2017- 2018
نتائج الدراسة : قبول الفرض الرئيسى، وقبول الفروض الفرعية عدا الفرض
الکلمات المفتاحيه : الرعاية الذاتية المهنية – البرنامج التدريبى السلوکى
Abstract
Practicing an individual behavioral training program in improving the level of professional self-care
An experimental study applied to social workers in integration schools
 "Port Said Governorate"
Dr. Maissa Gamal Farghaly
The Study Problem: The Association of Social Workers (NASW) has indicated that professional self-care is not fully addressed within the profession while it is the key to maintaining physical, emotional and spiritual balance that reduces the risks of moral abuse, strengthens the therapeutic relationship, and provides protection from occupational risks
Objectives of the study: focus on the practical side, as it tries to apply all methods included in an individual behavioral training program with social workers in the educational field "exposed to occupational risks" in order to improve the level of professional self-care to prevent or reduce symptoms of stress
Hypotheses of the study :There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the professional self-care scale before and after practicing an individual behavioral training program in improving the level of professional self-care for social workers in integration schools. This hypothesis can be tested by testing the following sub-hypotheses on the scale dimensions: self-care, personal boundaries, occupational boundaries, time limits, social boundaries, occupational roles, and balance
This study is considered experimental studies and the method used is the experimental approach based on the professional self-care scale "researcher preparation", the training program, and the study was conducted by integration schools, especially in the primary stage "on a sample of 20" single social workers in the chronological field from 2017-2018.
Results of the study: acceptance of the main hypothesis, and acceptance of sub-hypotheses except for the hypothesis
Key words: professional self-care - behavioral training program