ممارسة خدمة الفرد من منظور العلاج المالى فى تنمية القدرة المالية لطالبات مرکز التکوين المهنى بمحافظة بورسعيد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية ببورسعيد

المستخلص

الملخص
ممارسة خدمة الفرد من منظورالعلاج المالى فى تنمية القدرة المالية
لدى طالبات مرکزالتکوين المهنى بمحافظة بورسعيد
مايسه جمال فرغلى
(استاذ مساعد بقسم خدمة الفرد بالمعهد العالى للخدمة الاجتماعية ببورسعيد )
مشکلة الدراسة : أظهر الاقتصاد السلوکي وعلم النفس العصبي أن التجربة العاطفية للمال تفوق القدرات المعرفية لذلک تتطلب الظروف المالية زيادة الوعى الذاتى وتساهم المعرفة والمهارات السلوکية المالية المحسنة فى إحداث التغييرات فى التصرفات المالية تتمثل اهمها فى تغيير التصرفات بالانتقال من التصرف المالى الاستجابى إلى التصرف الاستباقى .
اهداف البحث: ممارسة خدمة الفرد لبرنامج تدخل المهنى يعتمد على العلاج المالى للتعامل مع طالبات مرکزالتکوين المهنى .
تتحددالفرض الرئيسى فى :"من المتوقع وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القدرة المالية لحالات طالبات التکوين المهنى على مقياس القدرة المالية قبل وبعد ممارسة خدمة الفرد من منظورالعلاج المالى لصالح القياس البعدى "ويتحقق من خلال أبعاده الثالثة  (الفهم المالى ، الکفاءة المالية ، المسؤولية المالية )
وتعتبر الدراسة من  الدراسات التجريبيه مستخدمه مقياس القدره الماليه للطالبات بالتکوين المهنى ، وقد اجريت بمرکز التکوين المهنى على عينة مکونه من "11" طالبة من المبحوثين  اجري تنفيذ البرنامج فى الفترة من  1/10/2017 حتى 29/12/2017 کما ارتکزت اهم الاساليب المستخدمة فى البرنامج على: اسلوب الواجبات المنزلية،التدخل باستخدام المشهد المالي اسلوب القصه، استخدام الجينوجرام، المرآه المالية
اهم نتائج الدراسة : اثبتت النتائج صحة فروض الدراسة .
الکلمات المفتاحية  : ممارسة – العلاج المالى – القدرة المالية
Summary of a study
Practicing Case Work from the Perspective of Financial Therapy in Developing Financial Capacity
At the female students of the Vocational Training Center
Maissa gamal Farghaly
Study problem: Behavioral economics and neuropsychology showed that the emotional experience of money exceeds cognitive capabilities. Therefore, financial conditions require increased self-awareness, Improved financial knowledge and behavioral skills contribute to bringing about changes in financial behavior, the most important of which is to change behavior by moving from responding financial behavior to behavior Preemptive.
Research objectives: The Practice of Case Work for the professional intervention program depends on financial treatment to deal with female students of the vocational Training Center
The study Hypotheses: It is expected that there will be statistically significant differences between the degrees of financial ability for cases of female students in professional training on the scale of financial ability before and after practicing the service of the Individual from the Perspective of financial treatment in favor of post-measurement” and it is achieved through its Three Dimensions (financial Understanding, Financial Efficiency, Financial Responsibility )
the study is considered one of the experimental studies using the measure of the financial ability of female students in the vocational training "researcher preparation". It was conducted at the vocational training center on a sample of "11" female respondents. The program was implemented in the period from 1/10/2017 to 29/12/2017
The most important methods used in the program were based on: the homework method, the intervention using the financial scene, the story method. Using a genogram, financial mirror
The Important Results: The Results proved the validity of the study hypotheses
Key words: Exercise - Financial therapy - Financial capacity