Applying a Preparatory Program for Developing the Professional Competencies of Field Practicum Female Students Within the Framework of the Generalist Practice of Social Work

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Social Work- Helwan University

المستخلص

 
تطبيق برنامج تحضيري لتنمية الکفايات المهنية لطالبات التدريب الميداني
في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية
 
تهدف الدراسة الحالية إلي تحديد مدى فعالية برنامج تحضيري في تنمية الکفايات المهنية لطالبات التدريب الميداني في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية ، وتم تحقيق الهدف من خلال أهداف فرعية وهي تنمية معارف و مهارات الممارسة المهنية لطالبات التدريب الميداني على مستوي الوحدات ( الصغرى –الوسطي- الکبرى)، والقيم الأخلاقية التي يجب الالتزام بها ، واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي باستخدام مجموعة تجريبية واحدة وتصميم التجربة القبلية البعدية ، ولقد استخدمت الدراسة مقياس الکفايات المهنية لطالبات التدريب الميداني في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية ، و تم تطبيق الدراسة على عينة من طالبات المستوي السادس  بکلية الخدمة الاجتماعية - جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، المملکة العربية السعودية ، والبالغ عددهم (30) مفردة ، وتوصلت الدراسة إلي فعالية البرنامج التحضيري لتنمية الکفايات المهنية لطالبات التدريب الميداني في إطار الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية ، وتحقيق أهدافه.
الکلمات المفتاحية: برنامج تحضيري – التدريب الميداني- الکفايات المهنية – الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية – طلاب الخدمة الاجتماعية
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
 The current study aims to determine the effectiveness of a preparatory program in developing the professional competencies of field practicum female students in the framework of the social work generalist practice, and the objective was achieved through sub- objectives, namely the development of knowledge and skills of professional practice for field practicum female students at the level of units (micro- mezzo- macro), and the ethical values ​​that must be adhered to. The study relied on the quasi-experimental approach using one experimental group. The study used professional competence scale for field practicum female students within the framework of Social Work Generalist Practice. The study was applied on a sample of the sixth level students at the Faculty of Social Work, Princess Norah Bint Abdulrahman University, Saudi Arabia, the number is (N=30). The study concluded the effectiveness of the preparatory program for Developing the Professional Competencies of Field Practicum Female Students Within the Framework of the Generalist Practice of Social Work, which achieved its objectives.
Key words: Preparatory program, Field practicum, Professional competencies, the generalist practice of Social work, Social Work Students.