Community Inclusion as A Mechanism to Reduce The Social Exclusion of Children With Motor Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Faculty of Social Work - Helwan University

المستخلص

Community Inclusion as A Mechanism to Reduce The Social Exclusion of Children With Motor Disabilities
Summary:
The study aimed to decide the degree of Community Inclusion measurements, and to decide the degree of the elements of restricting the social prohibition of orphan children with motor disabilities , and to decide the challenges confronting social reconciliation to lessen social exclusion of children with motor disabilities, to reach proposed systems to actuate social incorporation to diminish the social exclusion of children with motor disabilities orphans.
This study is viewed as a field study , using the social survey method. The research population was : all the children with portability disabilities for orphans at the Sondos Foundation for Orphans with Special Needs and their number (90) , and all the authorities at the Sondos Foundation for Orphans with Special Needs and its branches and their number (52).
The study tools consisted of a interview form for orphan children with mobility impairments and a questionnaire form for officials.
From the main study finding : there was a factually noteworthy direct impact connection between cultural incorporation and the decrease of social prohibition for children with motor disabilities.
Key words:
Community Inclusion - Social Exclusion - Motor disability - Children With Motor Disabilities
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
الدمج المجتمعي کآلية للحد من الاستبعاد الاجتماعي للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً
الملخص
استهدفت الدراسة تحديد مستوى أبعاد الدمج المجتمعي، وتحديد مستوى أبعاد الحد من الاستبعاد الاجتماعي للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً، وتحديد الصعوبات التي تواجه الدمج المجتمعي للحد من الاستبعاد الاجتماعي للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً، وصولاً إلى آليات مقترحة لتفعيل الدمج المجتمعي للحد من الاستبعاد الاجتماعي للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً.
وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على المنهج العلمي باستخدام منهج المسح الاجتماعي الشامل للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً بمؤسسة السندس للأيتام ذوي الاحتياجات الخاصة وفروعها وعددهم (90) مفردة، وکذلک منهج المسح الاجتماعي الشامل للمسئولين بمؤسسة السندس للأطفال الأيتام ذوي الاحتياجات الخاصة وفروعها وعددهم (52) مفردة.
وتمثلت أدوات الدراسة في استمارة استبار للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً واستمارة استبيان للمسئولين. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة طردية تأثيرية دالة إحصائياً بين الدمج المجتمعي والحد من الاستبعاد الاجتماعي للأطفال الأيتام المعاقين حرکياً.
الکلمات المفتاحية:
الدمج المجتمعي، الاستبعاد الاجتماعي، الإعاقة الحرکية، الأطفال الأيتام المعاقين حرکياً