نحو تصور لمسئوليات أقسام الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي دراسة من منظور الممارسة العامة لخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بکفرالشيخ

المستخلص

abstract
Towards a perception of the responsibilities of the student counseling departments in higher education institutions
A study from the perspective of the general practice of social service
1-thestudy problem
Educational guidance and counseling is based on specialists, and educators agree on the importance of the existence of guidance and direction at all school levels
2-Importance of the study
      University youth are the most needy groups that need unified efforts to assist them and even provide all kinds of care, whether (social - cultural - psychological - correct - religious - economic) as they are an essential element in human development and a maker of the future
3- Study objectives
Determining the responsibilities of student counseling in higher education institutions.
 4- Study question
What are the responsibilities of student counseling in higher education institution
5- Methodological procedures for the study
Study type: Descriptive-
- - Type of curriculum used: comprehensive social survey and sample.
- Data collection tool: questionnaire, dialogue and discussion-
- fields of study-
= Spatial domain: The Higher Institute for Social Service in Kafr El Sheikh
= The human domain: No. 155
 Time range: (1/5/2019) to (15/5/2019=
 
 
 
                              ملخص
نحو تصور لمسئوليات أقسام الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي
دراسة من منظور الممارسة العامة لخدمة الاجتماعية
1- مشکلة الدراسة
التوجيه والإرشاد التربوي، يقوم عليه متخصصون، کما يتفق المربون على أهمية وجود الإرشاد والتوجيه ضمن کافة المراحل الدراسية
2-  أهمية الدراسة:
     يعتبر الشباب الجامعي أکثر الفئات التي تحتاج إلى تکاتف کافة الجهود لمساعدتها بل وتقديم کافة أنواع الرعاية سواء ( اجتماعية – ثقافية – نفسية – صحيحة – دينية – اقتصادية) وذلک باعتباره عنصر أساسي في التنمية البشرية وصانع للمستقبل.
3-  أهداف الدراسة:
              تحديد مسئوليات الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي.
4-   تساؤلات الدراسة:
       ما مسئوليات الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي ؟
5-  الإجراءات المنهجية للدراسة:
- نوع الدراسة: وصفية.
- نوع المنهج المستخدم: المسح الاجتماعي الشامل و بالعينة .
- أداة جمع البيانات: الاستبيان  الحوار والمناقشة
- مجالات الدراسة:
- المجال المکاني: المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بکفرالشيخ
- المجال البشري: عدد 155
جـ- المجال الزمني: (1/5/2019) إلى (15/5/2019م)