التخطيط لتنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للخدمه الاجتماعيه بالقاهرة

المستخلص

ملخص الدراسة:
يعد التعليم الالکتروني من أهم الوسائل التي تدعم تنمية المهارات لعضو هيئة التدريس في کليات ومعاهد الخدمة الاجتماعية مجتمع الدراسة ، وعليه فقد استهدفت الدراسة التخطيط لتنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني ، من خلال تحديد مستوى مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية ، تحديد المعوقات التي تواجه تنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس و تحديد مقترحات والتوصل إلى خطة مستقبلية مقترحة لتنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني.
 وتنتمي هذه الدراسة للدراسات الوصفية ومنهجها المسح الاجتماعي عن طريق عينة بلغت (145) مفردة من أعضاء هيئة التدريس في کليات ومعاهد الخدمة الاجتماعية، وقد اعتمد الباحث على أداتين لجمع البيانات هما الاستبيان الإلکترونى والمقابلة التليفونية، والدراسة الراهنة استهدفت التوصل إلى خطة مستقبلية مقترحة لتنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني، وتم تحليل البيانات باستخدام الحزمة الاحصائية Spss  ،وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
قبول الفرض الأولوالذي مؤداه " من المتوقع أن يکون مستوى مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني متوسطاً والرابع " أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين استجابات أعضاء هيئة التدريس وفقاً لجهة العمل فيما يتعلق بتحديدهم لمستوى مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني ".
ورفض الفرض الثاني "عدم وجود فروق `دالة إحصائياً بين استجابات أعضاء هيئة التدريس وفقاً للنوع فيما يتعلق بتحديدهم لمستوى مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني "، والثالث والذي مؤداه " عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين استجابات أعضاء هيئة التدريس وفقاً للدرجة العلمية فيما يتعلق بتحديدهم لمستوى مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني "، وتم التوصل لخطة مستقبلية مقترحة لتنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس في الخدمة الاجتماعية، من خلال الترکيز على تطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس في التعليم الالکتروني ، وتوفير الاحتياجات اللازمة للتفاعل بين الطلاب وأعضاء هيئة التدريس ، ثم تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات التي ضرورة تکثيف الجهود في التعليم الالکتروني لتلبية احتياجات وتنمية وتحسين مهارات أعضاء هيئة التدريس في مجال التعليم الالکتروني بصورة أفضل في ضوء متطلبات التعليم الالکتروني .
الکلمات المفتاحية
التخطيط –  مهارات أعضاء هيئة التدريس – التعليم الالکتروني.
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:-
E-learning is one of the most important means that support the development of the skills of a faculties Members Teaching Staff in the faculties and institutes of social work in the study community, and accordingly the study aimed to plan to develop the skills of faculties and institutes Members Teaching Staff in social work in light of the requirements of e-learning, by determining the level of skills of the faculties members Teaching Staff in Social work, identifying the obstacles facing the development of the skills of faculties and institutes, identifying proposals and arriving at a proposed future plan to develop the skills of faculties and institutes in social work in light of the requirements of e-learning. This study belongs to descriptive studies, and its approach to social survey is a social survey through a sample of (145) single members Teaching Staff of the faculty in faculties and institutes of social work. To develop the skills of faculties and institutes Members Teaching Staff in social work in light of the requirements of e-learning, and the data were analyzed using the statistical package spss, and the study reached the following results Acceptance of the first hypothesis: “It is expected that the level of the faculties Members Teaching Staff skills in social work in light of the requirements of e-learning is average and the fourth “that there are statistically significant fundamental differences between the responses of faculty members according to the work authority in relation to their determination of the level of skills of faculties members Teaching Staff in Social work in light of the requirements of e-learning. "and rejected the second hypothesis, "the absence of statistically significant fundamental differences between the responses of faculties and institutes Members Teaching Staff according to gender with regard to their determination of the level of skills of faculties Members Teaching Staff in social work in light of the requirements of e-learning." The third is that there are no statistically significant differences between the responses of faculties members according to the academic degree in relation to their determination of the level of skills of faculties Members Teaching Staff in social work in light of the requirements of e-learning. A proposed future plan for developing the skills of Members Teaching Staff in social work was reached. By focusing on developing the skills of faculties  and institutes  members Teaching Staff in e-learning, and providing the necessary needs for interaction between students and faculties and institutes  members Teaching Staff, then some recommendations and proposals were presented that the efforts should be intensified in e-learning to better meet the needs, develop and improve the skills of Members Teaching Staff in the field of e-learning ,In light of the requirements of e-learning.                                                    
Keywords:   
Planning  - Skills  Members Teaching Staff - E-Learning.