تقييم الخريجات لجودة خبرات التعلم وعلاقتها باکتسابهن المهارات المهنية للعمل مع الأفراد والأسر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية - جامعة حلوان

المستخلص

ملخص الدراسة:
تعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، التي اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي بالعينة، واستهدفت الدراسة إيجاد العلاقة بين تقييم الخريجات لجودة خبرات التعلم واکتسابهن لمهارات العمل مع الأفراد والأسر، وطبقت على عينة قوامها 166 خريجة من المستوى السابع والثامن بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، واعتمدت الدراسة على اداتين وهما استبانة جودة خبرات التعلم، واختبار المهارات المهنية للعمل مع الأفراد والأسر من إعداد الباحثة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى إرتفاع معدل خبرات التعلم بشکل عام کما تدرکها الخريجات عينة الدراسة، فقد کانت خبرات أساليب التعليم وخبرات أساليب التقييم مرتفعة، بينما کان إدراک الخريجات لخبرات التدريب الميداني متوسطة. کما توصلت الدراسة إلى أن مستوى المهارات المهنية لدى الخريجات کان مقبول وذلک بالنسبة للمهارات الأتية: (التقدير- التخطيط - التقييم - الإنهاء - المتابعة)، أما مهارة التدخل المهني فکانت بمستوى ضعيف. وتوصلت الدراسة إلىعدم وجود علاقة إيجابية بين جودة خبرات التعلم بشکل عام وبين المهارات المهنية للعمل مع الأفراد والأسر.   
الکلمات المفتاحية: المهارات المهنية – العمل مع الأفراد والأسر – خبرات التعلم.
Abstract
This study is considered one of the descriptive studies, and it relied on the social sample survey method, The study aimed to find out the relationship between graduates’ evaluation of the quality of learning experiences and their acquisition of working skills with individuals and families. The study sample included 166 female graduates from the seventh and eighth levels of the College of Social Work, Princess Noura Bint Abdul Rahman University. The study utilized two researcher-developed data collection tools: a questionnaire on the quality of learning experiences, and a test on the professional skills for working with individuals and families. The results of the study showed a high rate of learning experiences in general, as perceived by the sample of the study. The study revealed that the experiences of teaching methods and evaluation methods were high, while field training experiences were moderate. Moreover, the level of professional skills of female graduates was satisfactory in terms of the skills of (Assessment - Planning – Evaluation-  Termination- Follow-Up), while the skill of professional intervention was at a weak level. The study found out that there is no positive relationship between the quality of learning experiences in general and the professional skills of working with individuals and families.
Key words: Professional skills - Working with individuals and families - Learning experiences.