متطلبات تنمية مهارات التفکير الابتکاري لدي الطلائع بمراکز الشباب دراسة من منظور طريقة تنظيم المجتمع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالقاهرة

2 Social Group Work Department, Higher Institute of Social Work Port Said, Egypt Assistant Professor of Social Group Work, Faculty of Social Service, Princess Nourah bint Abdulrahman University

المستخلص

الملخص:
تتبوأ الطفولة مکان الصدارة في مراحل النمو المختلفة لأنها شديدة التأثير على مراحل النمو التالية وعلى شخصيات الاطفال وسلوکياتهم ونضجهم، ويعد  تنمية الابتکار عملية تتم وفق نمو الفرد من الصغر، ووفق اشباع احتياجاته الاساسية والنفسية والتعليمية والاجتماعية، لذلک تقوم على تنمية الابتکار وتربيته عدة مؤسسات منذ لصغر کالأسرة والروضة والمدرسة ومرکز الشباب وجميع هذه العناصر معنية بتنمية الابتکار وتهيئة الظروف والعوامل المناسبة التى تعزز وتسهم في تطويره وتنميته وخاصة ان الابتکار في جوهرة استعداد نفسي کامن يمکن ان يزدهر ويستمر عندما تهيء له الظروف المناسبة وهذا ما يؤکد على اهمية تنمية مهارات  الابتکار لدي فئة الطلائع، ويؤکد على اهمية مراکز الشباب في القيام بذلک الدور، لذلک فقد هدفت الدراسة الى تحديد متطلبات تنمية مهارات التفکير الابتکاري لدي الطلائع بمراکز الشباب وقد قسمت الدراسة تلک المتطلبات الى متطلبات ادارية ومتطلبات متعلقة بالبرامج الموجهة للطلائع ومتطلبات تمويلية بالإضافة الى المتطلبات التکنولوجية، وقد انتمت هذه الدراسة الى نمط الدراسات الوصفية واستخدمت منهج المسح الاجتماعي بنوعية واستخدمت أداتي الاستبيان والاستبار للإجابة على تساؤلاتها.
الکلمات المفتاحية: متطلبات، مهارات التفکير الابتکاري، الطلائع.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
Childhood takes center stage in the various stages of growth because it has a strong influence on the following stages of growth and on the personalities, behaviors and maturity of children, and the development of innovation is a process that takes place according to the growth of the individual from childhood, and according to the satisfaction of his basic, psychological, educational and social needs. Such as the family, kindergarten, school, youth center, and all these elements are concerned with developing innovation and creating the appropriate conditions and factors that enhance and contribute to its development and development, especially that innovation is in the gem of a potential psychological readiness that can flourish and continue when appropriate conditions are created for it, and this underlines the importance of developing innovation skills among the avant-garde class, And stresses the importance of youth centers in0 carrying out this role, so the study aimed to define the requirements for developing the innovative thinking skills of the pioneers in youth centers. The study divided those requirements into administrative requirements and requirements related to the programs directed to obedience and financing requirements in addition to the technological requirements. This study belonged to Type descriptive studies and social survey methodologies were used qualitatively and tools were used J questionnaire and inquiry to answer her questions.
Keywords: requirements, innovative thinking skills, Vanguards.