فاعلية التعليم عن بعد في دعم قيم المواطنة الرقمية للشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية- جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى التوصل الي فاعلية التعليم عن بعد في دعم قيم المواطنة الرقمية للشباب الجامعي , وتفرع من هذا الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية تتمثل في :‑
1-   قياس قدرة التعليم عن بعد في دعم السلوک الرقمي للشباب الجامعي.
2-   قياس قدرة التعليم عن بعد في دعم المسئولية الرقمية للشباب الجامعي.
3-   قياس قدرة التعليم عن بعد في تحقيق الامن الرقمي للشباب الجامعي.
ومن أجل تحقيق هذه الأهداف تم بناء مقياس لقياس فاعلية التعليم عن بعد في دعم قيم المواطنة الرقمية لدي الشباب الجامعي, وزع على عينة عشوائية من طلاب الفرقة الرابعة بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم , والبالغ عددها (78) طالب وطالبة , وقد تم استخدام مجموعة من  الاختبارات الإحصائية( معامل بيرسون- -الانحراف المعياري-الوزن المرجح – القوة النسبية) لاختبار الفرضيات وتحليل البيانات.
وتوصلت الدراسة الى اهمية تضمين برامج التعليم عن بعد انشطة تدعم قيم المواطنة الرقمية لدي الشباب الجامعي, ايضا توصلت الي  اهمية تکريس جهوداً ومصادراً مختلقة لتحقيق الامن الرقمي للشباب الجامعي , الي جانب اهميه تضمين مناهج التعليم عن بعد الي انشطة تدعم المسئولية الرقمية للشباب الجامعي.
الکلمات الدالة:
"التعليم عن بعد- المواطنة الرقمية- الشباب الجامعي".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
Study summary: This study aimed to reach the effectiveness of distance education in supporting the values ​​of digital citizenship for university youth, and this main goal has branched into several sub-goals:
1-     Measuring the ability of distance education to support the digital behavior of university youth.
2-     Measuring the ability of distance education to support the digital responsibility of university youth.
3- Measuring the ability of distance education in achieving digital security for university youth. In order to achieve these goals, a scale was built to measure the effectiveness of distance education in supporting the values ​​of digital citizenship among university youth, distributed to a random sample of the fourth year students at the Faculty of Social Work, Fayoum University, and the number (78) students, and a set of tests has been used Statistical (Pearson coefficient - standard deviation - weighted weight - relative strength) for hypothesis analysis and data analysis. The study reached the importance of incorporating distance education programs activities that support digital citizenship for university youth, also reached the importance of devoting various efforts and resources to achieve digital security for university youth, along with the importance of including distance education curricula to activities that support digital responsibility for university youth. Key words: Distance Education - Digital Citizenship - University Youth .