رؤية مستقبلية من منظور طريقة تنظيم المجتمع لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بکفر صقر شرقية

المستخلص

المستخلص:
أصبح الترکيز على ريادية الأعمال ضمن فئة الشباب من الموضوعات التي لا يمکن تجاهلها لارتباطها الوثيق بالنمو الاقتصادي، فقد بدأت العديد من الدول بإعادة النظر في أنظمتها التعليمية والتدريبية وإضافة بعداً جديداً يستهدف إثارة اهتمام الطلاب أو الخريجين وتوجيههم نحو خيار العمل لحسابهم الخاص،وفى ضوء ذلک استهدفت الدراسة تحديد المعارف والمهارات اللازمة لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدي الشباب الجامعي
 وتحديد أهمية تعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي وکذلک تحديد الخصائص (السمات) اللازمة لرواد الاعمال بالاضافه الي تحديد المعوقات التي تواجه تعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي. وتهدف الدراسة أيضا الي اقتراح آليات و التوصل إلى رؤية مستقبلية من منظور طريقة تنظيم المجتمع لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي. وتنتمي هذه الدراسة الي الدراسات الوصفية ، وقد استخدمت الباحثة منهج المسح الاجتماعي بأسلوب العينة لطلاب الفرقة الرابعة انتظام بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة حلوان البالغ عددهم (154) مفردة،وعينة عشوائية من الخبراء بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة حلوان وعددهم (18) مفردة ،وقد تم تطبيق استمارة استبيان علي طلاب الفرقة الرابعة انتظام (مرحلة البکالوريوس) وايضا دليل مقابلة للخبراء ،وقد أثبتت الدراسة الإجابة على تساؤلاتها الأساسية. ولقد أظهرت نتائج الدراسة أن هناک ضرورة کبيرة للمعرفة لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي ، سواء في رأي الطلاب أو الخبراء.  کما کان هناک أهمية کبيرة لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال بين شباب الجامعة.  علاوة على ذلک ، کانت هناک حاجة ماسة إلى المهارات اللازمة لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى شباب الجامعات وفقًا لرأي الخبراء والشباب الجامعي.
الکلمات الداله: رياده الاعمال، الشباب الجامعي، ثقافه رياده الاعمال في الجامعة
 
 
Abstract
Focusing on entrepreneurship within the youth category has become one of the topics that cannot be ignored due to its close connection with the issue of economic growth. Many countries have begun to review their educational and training systems and add a new dimension aimed at arousing the interest of students, trainees, or young graduates, developing their attitudes and directing them towards the choice of self-employment. So that, the aim of this study is to identify the necessary knowledge to enhance the entrepreneurship culture of university youth, to determine the importance of promoting an entrepreneurial culture among university youth, to identify the skills necessary to promote an entrepreneurial culture among university youth, and to determine the characteristics (characteristics) necessary for entrepreneurs. This study also, aimed to identifying the obstacles facing the promotion of an entrepreneurial culture among university youth, and propose a mechanisms to enhance the culture of entrepreneurship among university youth, as well as reaching a future vision from the perspective of how the community organization to promote the culture of entrepreneurship among young people. This study design is descriptive study and the researcher used the social survey method. The study population included 154 from the fourth year students and a random sample of 18 experts at the College of Social Work, Helwan University. The study results showed that, there was high necessity for knowledge to promote the entrepreneurial culture of university youth, in both students and experts’ opinion. Also, there was high importance of enhancing the entrepreneurial culture among university youth.  Moreover, there was high need for skills to enhance the entrepreneurial culture of university youth, and the skills, according to expert and students opinion.
Keywords: Entrepreneurship, University Students, University Entrepreneurship, Self-employment