"دليل استرشادى من منظور تنظيم المجتمع لتحقيق جودة الأداء التنظيمى لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين بالمدارس الثانوية الصناعية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
تعتبر مجالس الأمناء والآباء والمعلمين إحدى التنظيمات الرسمية فى مهنة الخدمة الإجتماعية بصفة عامة وطريقة تنظيم المجتمع بصفة خاصة وبالرغم أهميتها فى توثيق التعاون بين الأسرة والمدرسة ، وأهمية الأهداف المنوط به فى القرارات الوزارية وأهمية هذه المجالس فى تطوير العملية التعليمية إلا أن لا أحدا يشعر بوجود هذه المجالس وتعتبر صوريا فى الواقع الفعلى،حيث أنها تعانى قصورا شديدا سواء فى أهدافها أو فى تنظيمها أو فى أدوارها أو فى الطريقة التى تدار بها، ولهذا کان من الضرورى الإهتمام بأداء مجالس الأمناء والآباء والمعلمين للوصول الى تحقيق الأهداف المنوطه بها.
لذا هدفت الدراسة الحالية الى "التوصل الى  دليل استرشادى مقترح من منظور تنظيم المجتمع لتحقيق جودة الأداء التنظيمى لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين بالمدارس الثانوية الصناعية"، وتضمنت عدة مفاهيم أساسية (الجودة – الأداء التنظيمى – مجلس الأمناء والآباء والمعلمين)، وتنتمى هذه الدراسة الى نمط الدراسات الوصفية التحليلية، وإعتمدت على منهج المسح الإجتماعى الشامل لأعضاء مجالس الأمناء والآباء والمعلمين، وإعتمدت فى جمع البيانات على إستمارة قياس، وتم تطبيق الدراسة على ثمانية مدارس صناعية، وطُبقت على (80) مفردة من أعضاء مجالس الأمناء والآباء والمعلمين، وأسفرت النتائج عن وجود مجموعة من المعوقات التى تواجه تحقيق جودة الأداء التنظيمى لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين، ومجموعة من المقترحات الممکنة لتحقيق جودة الأداء التنظيمى لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين، والتوصل الى دليل استرشادى من منظور تنظيم المجتمع لتحقيق جودة الأداء التنظيمى لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين بالمدارس الثانوية الصناعية.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Research Summary :
The boards of trustees, parents and teachers are a formal organization in the social service profession in general and the way in which society is organized in particular, and although they are important in closer cooperation between the family and the school. The importance of the objectives assigned to it in the ministerial decisions and the importance of these councils in developing the educational process, but no one feels the existence of these councils and is considered in fact figurian, They are severely underdeveloped, whether in their objectives, organization, roles or the way they are managed, and it is therefore necessary to take care of the functioning of the boards of trustees, parents and teachers to achieve the goals they are given.
The current study therefore aimed at “reaching a proposed guiding guide. From the perspective of community organization to achieve the organizational quality of board of trustees Parents and teachers in industrial secondary schools", Several key concepts were included (Quality - organizational performance - Board of Trustees, parents and teachers), The study was applied to eight industrial schools, applied to (80) single members of the boards of trustees, parents and teachers, and the results resulted in a range of obstacles to the quality of the organizational performance of the boards of trustees, parents and teachers, And a set of possible proposals to achieve the organizational quality of the boards of trustees, parents and teachers, and to reach a guide from a community-based perspective to achieve the quality of the organizational performance of the boards of trustees, parents and teachers of industrial secondary schools.