خصائص ومشکلات المسترشدين بمراکز الإرشاد الأسري "الإرشاد الهاتفي بمرکز الإرشاد الأسري بالرياض نموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الخدمة الاجتماعية بجامعة أم القرى

المستخلص

الملخص
خصائص ومشکلات المسترشدين بمراکز الإرشاد الأسري
"الإرشاد الهاتفي بمرکز الإرشاد الأسري بالرياض نموذجًا"
د/ عبد الغني عبد الله محمد الحربي
أستاذ علم الاجتماع المشارک بقسم الخدمة الاجتماعية بجامعة أم القرى
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الخصائص الديموجرافية ومشکلات طالبي خدمة الارشاد الهاتفي بمراکز الإرشاد الأسري  ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوثائقي وذلک بتحليل البيانات المتضمنة في ثلاثة تقارير إحصائية صادرة عن مرکز الإرشاد الأسري بالرياض للأعوام 1435ه ، 1436ه ، 1437ه، وقد اتضح من الدراسة أن الإناث يمثلن النسبة الأکبر من طالبي الاستشارة الهاتفية حيث بلغت  (81,55 %) .، وأن أکبر فئة عمرية من المتصلين والمتصلات بالهاتف الإرشادي من الفئة العمرية (11-20 سنة) و الفئة العمرية (21-30سنة ) ،وتقل النسبة في الفئات العمرية الأکبر والأصغر .وأن کافة المستويات التعليمية طلبت خدمة الإرشاد الهاتفي وجاءت أعلى نسبة عند مستوى البکالوريوس ،يليها فئة المستوى الثانوي ، بينما کانت نسبة أصحاب المستويات العليا( ماجستير ودکتوراه) هي الأقل، و أن النسبة الأکبر من طالبي خدمة الاستشارة الهاتفية من ربات البيوت ، يلي ذلک الذين يعملون في الوظائف المدنية ومن ثم مهنة طالب ، ومن ثم فئة غير العاملين .
 وجاءت المشکلات الاجتماعية ممثلة أکبر نسبة لطالبي الاستشارة الهاتفية فقد بلغت (56,84 %) ،ويليها المشکلات النفسية بنسبة بلغت (38,93%) ، أما المشکلات التربوية والشرعية فجاءت بنسب  أقل وبفارق کبير عن المشکلات الاجتماعية والنفسية .کما اتضح من حيث التصنيفات الدقيقة لمشکلات طالبي خدمة الاستشارة الهاتفية أن نسبة المسترشدين الذين يعانون من اضطرابات القلق هي النسبة الأکبر حيث بلغت نسبتها (19,59%) ، يلي ذلک مشکلات الخلافات الزوجية بنسبة (14,98%)  , والخلافات الأسرية بنسبة بلغت (11,12%) ، ومن ثم جاءت بقية التصنيفات الدقيقة لمشکلات طالبي خدمة الاستشارة الهاتفية بنسب أقل.
 
 
 
 
 
 
 
الملخص الإنجليزي
Characteristics and problems of benefits from Family Counseling Centers
"Telephone counseling in Riyadh family counseling center as a model"
Dr.Abdulghani Abdullah ALHarbi
Umm AL-Qura University
Department of social work
This study aimed to identify the demographic characteristics and the problems of benefits from  services of family counseling centers, and relied on the analytical descriptive approach by analyzing the data contained in three statistical  reports for the years 1435 E , 1436 E and 1437 E prepared by the Family counseling Center in Riyadh. The results of study indicate that females represent the largest percentage of benefits whom get the telephone counseling where it was (81.55%)., and the largest percent of  benefits age category whom their age was between (11-20 years old) and aged (21-30)years old, and the lowest percent of benefits was from the older and younger age category. Also results of this study indicated that all levels of education asked for telephone counseling service, the highest rate of them was at bachelor level, followed by secondary-level category, while the lowest ratio was from the post- graduate levels (MS and PhD). Results indicated also that the largest ratio of benefits asking telephone counseling was from the housewives, followed by those who working in civilian jobs, then students, and then by the category of non-working.                             
Results about the problem of benefits from family counseling centers indicated that social problems was the largest rate between those who get telephone counseling it has reached (56.84%), followed by psychological problems at a rate of (38.93%), while the educational problems and legitimacy came less, far behind the rates for the social and psychological problems. As it turns out in terms of accurate classifications of problems with those who have gotten telephone counseling service, the results indicated that the largest percentage were between those who suffer from anxiety disorders, which accounted for (19.59%), followed by marital disputes problems by (14.98%), and family disputes at a rate of (11.12%); and then the rest of accurate classifications of benefits problems from telephone counseling service came the less rates.