أهمية التخطيط الاستراتيجي في تحقيق جودة الإدارة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

ملخص البحث:
التخطيط الاستراتيجي الفعال يعد أمر حتميا لإنتاج مخرج ذو جودة کما إنه من خلاله تحدد الأولويات والعملاء وأنواع المخرجات, وتؤهل عملية التخطيط الاستراتيجي مؤسسات التعليم العالي لمواجهة التحديات المتلاحقة, فالاستراتيجة هي أداة الجامعة لإبراز الميزة التنافسية والحفاظ علي دورها في المجتمع, لأنه أصبح من أولويات مؤسسات التعليم العالي من أجل استثمار نقاط قوتها واکتشاف فرصها أمام ما يواجهها من تهديدات أو نقاط ضعف في مجالات وميادين نشاطتها.
لذلک تحقيق جودة الإدارة يتطلب وجود رؤية مستقبلية محددة وأهداف بعيدة المدي وذلک يتطلب مشارکة جميع العاملين من خلال وجود خطة استراتيجية تنسق الجهود وتوحدها.
وقد تم استخدام المنهج الوصفى وطبقت الدراسة علي کلية الهندسة جامعة الفيوم
وتوصلت الدراسة إلي أنه لاتوجد فروق بين استجابات الثلاث مستويات من الإدارة من حيث المؤهل الدراسي والمستوي الوظيفي والنوع وإدراکهم ووعيهم بالجانب الإداري, أهمية تطبيق أسلوب التخطيط الأستراتيجي وضرورة تبني الإدارة العليا لهذا الأسلوب, إدراک القيادات الأکاديمية الاهتمام بالتجديد والابتکار, وعي العاملين بالجانب الإداري مما يجب الأستفادة من خبراتهم وإشراکهم في جميع عمليات التخطيط الأستراتيجي, والتوصل إلي تصور مقترح لدور الخدمة الأجتماعية في تحقيق جودة الإدارة باستخدام التخطيط الأستراتيجي.
الکلمات المفتاحية: التخطيط الاستراتيجي، جودة الإدارة, تصور مقترح  لدور الخمة الاجتماعية.  
Research Summary:
Effective strategic planning is imperative to produce a quality output, as it determines priorities, customers and types of outputs, and the strategic planning process qualifies higher education institutions to face successive challenges, so the strategy is the university’s tool to highlight the competitive advantage and preserve its role in society, because it has become one of the priorities of educational institutions. The higher education institution in order to invest its strengths and discover its opportunities in front of the threats or weaknesses it faces in its fields and fields of activity.
Therefore, achieving the quality of management requires a specific future vision and long-term goals, and this requires the participation of all employees through the existence of a strategic plan that coordinates and unifies efforts.
The descriptive method was used, and the study was applied to the Faculty of Engineering, Fayoum University
The study found that there are no differences between the responses of the three levels of management in terms of academic qualification, career level and gender, their perception and awareness of the administrative aspect, the importance of applying the strategic planning method and the need for higher management to adopt this method, the perception of academic leaders, attention to innovation and innovation, and the awareness of workers in the administrative aspect of what must be used From their experiences and their involvement in all strategic planning processes, and to reach a proposed perception of the role of social service in achieving management quality using strategic planning