إستراتيجيات تحقيق الميزة التنافسية بالجمعيات الأهلية " دراسة مطبقة على العاملين بالجمعيات الأهلية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هناک أدلة على أهمية المنافسة بين الجمعيات الأهلية، ومن ثم ارتفاع المنافسة يؤدي إلى تحقيق أقصى قدر من نجاح العمل التنموي، وبذلک تمثل الميزة التنافسية قدرة الجمعية على تحديد وتطبيق الإستراتيجيات التى تجعلها فى مرکز أفضل بالنسبة للجمعيات الأخرى المثيلة لها، وتتحقق الميزة التنافسية بوجود القيادات والعاملين والمجتمع ککل بأهمية قيام الجمعية باستثمار کافة الإمکانيات المختلفة مما يسهم فى توفير أشکال الدعم لتحقيق ذلک، وهذا الاستثمار أما أن يکون من أجل تحسين الخدمات التى تقدمها، أو من خلال تقديم خدمة لا يستطيع المنافسون تقديمها، ويکون التميز فى سرعة تقديم الخدمة وبجودة عالية، لاشباع احتياجات العملاء المتغيرة، لذا هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد إستراتيجيات تحقيق الميزة التنافسية بالجمعيات الأهلية، وتنتمى هذه الدراسة للدراسات الوصفية واعتمدت على المسح الاجتماعى الشامل للعاملين والتطبيق المقياس على (167) من العاملين بالجمعيات الأهلية، وأسفرت نتائج الدراسة على أهمية قيام القيادات الإدارية بمراجعة بيانات العملاء لمعرفة أکثر الخدمات احتياجا، مع أهمية التنوع فى البرامج التنموية التى تنفيذها الجمعيات لزيادة رضاء العملاء عن الخدمات التى تقدمها.
الکلمات الدالة: الميزة التنافسية – الجمعيات الأهلية
Abstract:
There are many evidences of the competition's importance among NGOs, where many studies have discussed these effects, 
Then the increase of competition leads to achieve great success of the development program, thus the competitive advantage represents NGO's ability to define and apply strategies that make it in a better position in relation to other similar NGOs, The competitive advantage had achieved by NGO's officials, employees and all society, through the importance of NGO investing all capabilities, which contributes to provide types of support to achieve this, this investment can be achieved for improving each NGO's services or for providing unique service, distinguish service can be achieved by high quality and quick service to satisfy customers' needs, so the current study aimed to define strategies to achieve competitive advantage in NGOs, Thus this study belongs to descriptive studies and used a comprehensive social survey of employees and the application of the scale on (167) NGO's employees. The study resulted in the importance of administrative officials to review clients' data to find out the most need services, and the importance of diversity in the development programs implemented by NGOs to increase customer satisfaction of each NGO's services.
Key words: Competitive Advantage - NGOs