الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين بالمرحلة الإعدادية ودور خدمة الفرد في مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث
           استهدفت الدراسة التعرف على الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين، وتحقق هذا الهدف من خلال الاجابة على التساؤل الرئيسي للدراسة المتمثل في: ما الضغوط التي يتعرض لها الطلاب الموهوبين؟ والإجابة على التساؤلات الفرعية التالية: ما الضغوط النفسية التي يتعرض لها الطلاب الموهوبين؟ ما الضغوط الأسرية التي يتعرض لها الطلاب الموهوبين؟ ما الضغوط المدرسية التي يتعرض لها الطلاب الموهوبين؟
           واشتملت الدراسة على مفهوم الضغوط، ومفهوم الطالب الموهوب، اعتمدت الباحثة في إجراء الدراسة على استبار الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين، واستخدمت المسح الشامل للطلاب الموهوبين بالمرحلة الإعدادية في مدرسة الشهيد رمضان عبد التواب أبو سيف حميدة، وعددهم (57) طالب وطالبة، وکان من أهم نتائجها؛ أن أعلى نسبة من مجتمع الدراسة بالنسبة لأنواع الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين هي (الضغوط النفسية) وجاءت في الترتيب الأول حيث بلغ العدد (43) بنسبة (44,75%) وجاءت (الضغوط المدرسية) في الترتيب الثاني حيث بلغ العدد (40) بنسبة (70,17%) وجاءت (الضغوط الأسرية) في الترتيب الثالث حيث بلغ العدد (30) بنسبة (52,63%)، وقد أجابت الدراسة على التساؤلات وتم توصيف وتحليل الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين في المرحلة الإعدادية، وتم وضع مقترح لدور خدمة الفرد في مواجهة الضغوط التي تواجه الطلاب الموهوبين.
Abstract
           The current study aims to identify the Stresses facing gifted students? This goal is achieved by answering the main question of the study represented in: What are the Stresses on gifted students? And this question is answered by answering the following sub-questions: What are the psychological Stresses that gifted students are exposed to? What family Stresses are gifted students exposed to? What school Stresses on gifted students?
              The study included the concept of Stresses and the concept of gifted students. In conducting the study, the researcher relied on resolving the Stresses facing gifted students. She used the comprehensive survey of gifted students in the preparatory stage in the Martyr Ramadan Abdul Tawab Abu Saif Hamida School, and their number was (57) students.
              One of its most important results was: The highest percentage of the study population in relation to the types of Stresses facing gifted students are (psychological Stresses) and it came in the first place, where the number reached (43) by (44.75%) and (school Stresses) came in the second place, where the number reached (40) by (70.17%) and (family Stresses) came in third place, where the number reached (30), with a percentage of (52.63%). The study answered the questions and the Stresses facing gifted students in middle school were described and analyzed. A proposal was made for the role of casework in facing the Stresses facing gifted students.