دور طريقة العمل مع الجماعات قي تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

أولا : ملخص الدراسة باللغه العربية
اولا :مشکلة الدراسة:
عملية التواصل لها أهميه کبيرة لانها تعتبر الطريقه الرئيسيه للتفاعل بين الافراد ولکى يتم التواصل لابد من وجود مرسل ومستقبل ورساله ,وتستخدم رموز التواصل لتوصيل الرساله من خلال أصوات کلامية ولغويه واشارات وايماءات ليستطيع الفرد اشباع حاجاته الاساسيه البيولوجية والنفسيه ,وعمل علاقات اجتماعية داخل الاسرة وخارجها ,کما يستطيع التعبير عن مشاعرة واحتياجاته ,ومن هنا يظهر دور خدمة الجماعه من خلال نقل قيم ومعايير واتجاهات الجماعه مما يعطى الشعور بالانتماء بين أفراد الجماعه وبعضهم ويتم نقل الافکار الابتکارية من خلال عملية التواصل المعرفية بين الافراد والجماعات وتنمية المهارات اللغويه والاجتماعية داخل الجماعه , حيث ان خدمه الجماعه يجب ان تستفيد من خلال علاقات بالتخصصات الاخرى في تقيم برامج خاصه بها تسهم في احداث التغير لاطفال التوحد المدمجين وتنمية مهارات التواصل البديل فقد يظهر دور اخصائي الجماعه في تنمية مهارات التواصل البديل اللفظى وغير اللفظى من خلال تکوين جماعات من اطفال التوحد واطفال عاديين من نفس الفئه العمرية وعمل انشطه جماعيه ومشارکة جميع الاطفال بها وتحقيق مشاعر الانتماء داخل الجماعه حيث يکتسب الطفل التوحد مهارات من الاطفال العاديين سواء مهارات اجتماعية , لغويه , حرکية ......وهکذا
ثانيا : أهداف الدراسة :
تسعى هذة الدراسة الى تحقيق هدف رئيسي وهو تصور لدور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين
ويتم تحقيق الهدف العام من خلال مجموعه من الاهداف الفرعية التالية:
1-   تحديد دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال تبادل الصور.
2-  تحديد دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال الايماءات .
3-  تحديد معوقات أداء اخصائي الجماعه  لدورة في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين.
4-  مقترحات تفعيل اداء اخصائي الجماعه لدورة في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين.
ثالثا: تساؤلات الدراسة :
التساؤل العام
"ماهو التصور لدور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين"
وانقسم الى تساؤلات فرعيه وهى :
1-  ماهو دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال تبادل الصور؟
2-  ماهو دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين من خلال الايماءات؟
3-  ماهى المعوقات التى تواجه اخصائي الجماعه لتنمية التواصل البديل لدى اطفال التوحد المدمجين ؟
 
رابعا: مفاهيم الدراسة :
1-  مفهوم التواصل البديل
2-  مفهوم الدمج
3-  مفهوم الدور
4-  مفهوم التوحد
خامسا : نوع الدراسة :
تنتمى هذة الدراسة الى نمط الدراسات الوصفية والتى تهدف الى التعرف على دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين ,وذلک من خلال التعرف على وسائل التواصل البديل التى تساعد الاطفال ذوى اضطراب طيف التوحد داخل الدمج في التعامل مع اقرانهم من الاطفال العاديين وفق معايير علمية ومهنية يوضح لنا دور اخصائي الجماعه في القيام بادوارة داخل المؤسسات المتخصصه لهم.
سادسا: المنهج المستخدم :
اعتمدت الدراسة على المسح الاجتماعى بنوعية الشامل وبالعينه.
سابعا : أدوات الدراسة :
أعتمدت الباحثه في هذة الدراسة على على اداتين رئيسيتين هما :
1-  استمارة الاستبيان للاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمراکز التأهيل والدمج للاطفال ذوى اضطراب طيف التوحد .
2-دليل مقابلة للخبراء والمتخصصين في خدمة الجماعه والتوحد .
 
ثامنا : مجالات الدراسة :
1-  المجال المکانى :
مراکز التأهيل والتخاطب في محافظة الفيوم مرکز الفيوم والتى بها دمج اطفال اضطراب طيف التوحد مع العاديين.
2-  المجال البشري:
اجريت على الاخصائيين العامليين مع أطفال اضطراب طيف التوحد المدمجين وعددهم (73)
3-  المجال الزمنى :
فترة اجراء الدراسة نظريا وعمليا
تاسعا : نتائج الدراسة :
اجابت الدراسة على التساؤل الرئيسي لها وهو " ما دور طريقة العمل مع الجماعات في تنمية التواصل البديل لدى أطفال التوحد المدمجين "وهذا التساؤل اتضح من خلال الاجابة على التساؤلات الفرعية التى اوضحت دور التواصل البديل مع اطفال التوحد المدمجين اثناء دمجهم مع الاطفال العاديين في الانشطة المختلفه من خلال تبادل الصور والايماءات  ومن خلال ادوار الاخصائيين الاجتماعيين والصعوبات التى تواجههم
 
 
 
 
 
Second: A summary of the study in English
First: the study problem:
The process of communication is of great importance because it is considered the main method of interaction between individuals, and for communication to take place, there must be a sender, a future and a message, and communication symbols are used to deliver the message through verbal and linguistic voices, signals and gestures, so that the individual can satisfy his basic biological and psychological needs, and make social relations inside and outside the family, as well. He can express his feelings and needs, and from here the role of social group work appears through the transmission of group values, standards and trends, which gives a sense of belonging between members of the group and some of them. Innovative ideas are transferred through the process of cognitive communication between individuals and groups and the development of linguistic and social skills within the group Whereas, the social group work should benefit through relationships with other disciplines in establishing its own programs that contribute to making change for the integrated autistic children and developing alternative communication skills, as it shows the role of the group department in developing the skills of alternative verbal and non-verbal communication through the formation of groups of autistic children and children Ordinary children of the same age group and the work of group activities and the participation of all children in them and achieve feelings of belonging within the group where the child with autism acquires skills from ordinary children, whether social skills, linguistic, mobility.
Second: Questions of the study:
Major question:
"What is the perception of the role of the method of working with groups in developing alternative communication among autistic children who are integrated?"
It was divided into sub-questions, namely:
1- What is the role of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through the exchange of pictures?
2- What is the role of the social group work  in developing alternative communication among autistic children who are integrated through gestures?
3- What are the obstacles that face a social group worker to develop alternative communication among integrated autistic children?
Third:Aims of the Study:
This study seeks to achieve a major aim , which is:
A perception of the role of the method of working with groups in developing alternative communication among autistic children
The amajor aim is achieved through a set of the following sub-aims
1- Determining the role of the method of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through the exchange of pictures.
2- Determining the role of social group work in developing alternative communication among autistic children who are integrated through gestures.
3- Determining the obstacles facing the social group workers  to the group specialist's performance of a course in developing alternative communication among integrated autistic children.
4- Proposals to activate the performance of a  social group workers  specialist for a course in developing alternative communication among integrated autistic children.
Fourth: Concepts of the study:
1- The concept of alternative communication
2- The concept of merging
3- The concept of the role
4- The concept of autism
 
Fifth: Type of study:
This study belongs to the type of descriptive studies, which aims to identify the role of the method of working with groups in the development of alternative communication among integrated autistic children, by identifying alternative means of communication that help children with autism spectrum disorder within the integration in dealing with their peers from ordinary children According to scientific and professional standards, it shows us the role of the group's specialist in making a rotation within the institutions specialized for them.
Sixth: The Approach Used:
The study relied on a social survey, both comprehensive and sample.
Seventh: Study tools:
In this study, the researcher relied on two main tools:
1- Questionnaire form for social workers working in rehabilitation and integration centers for children with autism spectrum disorder.
2- An interview guide for experts and specialists in the service of group and autism.
 
 
Eighth: Fields of Study:
1- The place field :
Rehabilitation and speech centers in the Fayoum governorate, the Fayoum center, in which children with autism spectrum disorder integrate with ordinary children.
2- The human field :
It was conducted on the specialists working with the combined children of autism spectrum disorder, their number (73)
3- Time field :
The period of conducting the study theoretically and practically
 
Ninth: Results of the study:
The study answered its main question, which is "What is the role of the method of working with groups in developing alternative communication among integrated autistic children?" This question was clarified by answering sub-questions that clarified the role of alternative communication with integrated autistic children during their integration with ordinary children in the different activities of Through the exchange of pictures and gestures, and through the roles of social workers and the difficulties they face