المساندة الاجتماعية وتخفيف الضغوط الأسرية للطلاب الموهوبين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث
تستهدف الدراسة الحالية اختبار تأثير برنامج للتدخل المهني باستخدام المساندة الاجتماعية في طريقة خدمة الفرد في تخفيف الضغوط المدرسية التي تواجه الطلاب الموهوبين، ويتحقق هذا الهدف من خلال التحقق من الفرض الرئيسي للدراسة وهو:- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب على مقياس الضغوط الأسرية للطلاب الموهوبين قبل وبعد تطبيق التدخل المهني باستخدام المساندة الاجتماعية في طريقة خدمة الفرد.
والتحقق من الفروض الفرعية، وهي: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب في بُعد الأساليب الوالدية في التنشئة للطلاب الموهوبين قبل وبعد تطبيق التدخل المهني باستخدام المساندة الاجتماعية في طريقة خدمة الفرد. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب في بُعد الاتجاهات الوالدية تجاه موهبة الطالب قبل وبعد تطبيق التدخل المهني باستخدام المساندة الاجتماعية في طريقة خدمة الفرد.         
واشتملت الدراسة على مفهوم المساندة الاجتماعية، ومفهوم الضغوط، ومفهوم الطالب الموهوب، واعتمدت على عينة من الطلاب الموهوبين في المرحلة الإعدادية الذين يواجهون الضغوط وعددهم ثمانية طلاب وطالبات، وقد أثبتت نتائج الدراسة صحة الفرض الرئيسي للدراسة والذي مؤداه "توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب على مقياس الضغوط الأسرية للطلاب الموهوبين قبل وبعد تطبيق التدخل المهني باستخدام المساندة الاجتماعية في طريقة خدمة الفرد"، کما أثبتت صحة الفروض الفرعية للدراسة.
Abstract
The current study aims to test the effect of a professional intervention program using social support in the casework method in relieving school stresses facing gifted students, and this goal is achieved by verifying the main hypothesis of the study, which is: - There are statistically significant differences between students 'scores on the students' family stress scale The talented people before and after applying the professional intervention using social support in casework method. And verifying the sub-hypotheses, which are: 1- There are statistically significant differences between students ’grades in the dimension of parenting methods in the upbringing of gifted students before and after applying the professional intervention using social support in the method of serving the individual. 2- There are statistically significant differences between students ’scores in the dimension of parental attitudes towards the student’s talent before and after applying the professional intervention using social support in the way the individual is served.
The study included the concept of social support, the concept of stress, and the concept of gifted students, and it was based on a sample of gifted students in the preparatory stage who face stresses, which are eight male and female students.
The results of the study confirmed the validity of the main hypothesis of the study, which is that "there are statistically significant differences between students' scores on the scale of family stress for gifted students before and after applying the professional intervention using social support in the of casework  method."