"فعالية برنامج ارشادي من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في التخفيف من حدة التنمر البيئي لتلاميذ المرحلة الثانية من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث إلى اختبار فعالية برنامج ارشادي من منظور الممارسة العامة للتخفيف من حدة التنمر البيئي لتلاميذ المرحلة الثانية من التعليم الأساسي، وأجريت الدراسة على عينة قد تم اختيارها وهم الحاصلات على أعلى الدرجات في مقياس العنف والتنمر المدرسي کعينة أساسية للدراسة لتطبيق البرنامج قوامها 15 تلميذه من تلاميذ الصف الأول الاعدادي بمدرسة النهضة المهنية الإعدادية بنات، وتم تطبيق برنامج التدخل المهني باستخدام البرنامج الارشادي على العينة، ثم معاودة القياس البعدي، وتحديد درجة الفروق بين القياسين القبلي والبعدي وتحليل النتائج، حيث اشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لصالح التطبيق البعدي، وبالنسبة لحجم تأثير البرنامج کان کبير حيث بلغت قيمة حجم التأثير (0.95).. وکانت أکثر المشکلات تعديلاً والتي تم التخفيف من حدتها هي مشکلة التنمر اللفظي، والتنمر ضد البيئة الذي احتل المرتبة الأولى ويليه في المرتبة الثانية التنمر الجسدي بنسبة (0.90). 
الکلمات المفتاحية: (البرنامج الارشادي - التنمر البيئي)
ملخص البحث باللغة الإنجليزية:
The aim of the research is to test the effectiveness of an extension program from the perspective of general practice to alleviate the severity of environmental bullying for the second stage of basic education students. The study was conducted on a sample that was selected and they have the highest scores in the scale of school violence and bullying as a basic sample for the study to implement the program of 15 pupils. First preparatory grade at Al Nahda Vocational Preparatory School for girls, and the professional intervention program was applied using the extension program on the sample, then the post measurement was repeated, and the degree of differences between the pre and post measurements determined and the results analyzed, as the results indicated that there were statistically significant differences between the average scores of the students in the application The pre and post application in favor of the post implementation, and as for the size of the program’s effect, it was large, as the effect size value was (0.95) .. The most modified problems that were alleviated were the problem of verbal bullying, and bullying against the environment, which ranked first, followed by physical bullying in second place. By (0.90).
Key Words: (Counseling Program-Environmental Bullying)
Research summary in English: