Strategic planning for educational institutions and its relationship to the requirements of achieving entrepreneurship

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Lecturer of Community Organization at the Higher Institute of Social Work, in October 6 City, Egypt. (PhD)

المستخلص

Abstract: The increasing interest of states in educational institutions over the past years, considering them an important source for the development, progress and renaissance of societies in terms of cultural, intellectual, administrative, social, economic, political and scientific aspects, as well as their role in developing skills and building human capabilities needed by the various sectors of the national economy, and to ensure that higher education institutions achieve their mission in Leading the desired change, it is necessary to focus on modern management trends, which are represented in strategic planning. From this standpoint, the research came to address the issue of strategic planning and its relationship to the requirements of university entrepreneurship. The objectives of the study were identified as follows: 1. Determine the reality of strategic planning and the requirements for entrepreneurship in educational institutions. 2. Determine the nature of the correlations between strategic planning and the requirements for achieving entrepreneurship in educational institutions. 3. Determine the nature of the influencing relationships between strategic planning and the requirements for achieving entrepreneurship in educational institutions. 4. Determine the extent of awareness of the research sample of the importance of strategic planning in achieving the leadership requirements in educational institutions. 5. Formulating suggested recommendations for educational institutions in a way that will help administrative academic leaders to practice strategic planning and achieve leadership requirements for the educational institution. This study was applied in Egyptian universities on a sample of (75) administrative leaderships using the social survey method, and the study reached the following results: 1. Availability of all dimensions of strategic planning in the educational institutions under study at a good level according to the agreement of the study sample and their arrangement was as follows (vision and mission of the institution, strategic objectives, strategic evaluation and control, strategic implementation, strategic analysis, strategic choice). 2. The weakness of the financial budgets of educational institutions for each component of the strategic planning components of all institutions. 3. The interest of these educational institutions in the requirements of leadership and at a level agreed upon by the study sample, as follows: (proactive measures, intensity of competition, creativity, adoption of risk). 4. Weak possession of these educational institutions the ingredients for creativity and weakness in developing performance. 5. There is a moral correlation between strategic planning and the requirements of achieving entrepreneurship within educational institutions. 6. The existence of a significant impact of the dimensions of strategic planning on the requirements of educational institutions for entrepreneurship.
  Key words: Strategic planning - educational institutions-   entrepreneurshipUniversity.


ملخص البحث باللغة العربية:
     تزايد إهتمام الدول خلال السنوات الماضية بالمؤسسات التعليمية، بإعتبارها مصدرا مهما لتطوير المجتمعات وتقدمها ونهضتها من النواحي الثقافية، والفکرية والإدارية والإجتماعية ، والإقتصادية والسياسية والعلمية فضلا عن دورها في تنمية المهارات وبناء القدرات البشرية التي تحتاجها مختلف قطاعات الإقتصاد الوطني، ولضمان تحقيق مؤسسات التعليم العالي لرسالتها في قيادة التغيير المنشود، لابد من الترکيز علي الإتجاهات الإدارة الحديثة والتي تتمثل في التخطيط الإستراتيجي، ومن هذا المنطلق فإن البحث جاء ليعالج قضية التخطيط الإستراتيجي وعلاقتها بمتطلبات ريادة الأعمال الجامعية وقد تحددت أهداف الدراسة فيما يلي: 1. تحديد واقع التخطيط الإستراتيجي ومتطلبات الريادة في المؤسسات التعليمة. 2. تحديد طبيعة علاقات الإرتباط بين التخطيط الإستراتيجي ومتطلبات تحقيق ريادة الأعمال في المؤسسات التعليمية. 3. تحديد طبيعة علاقات التأثير بين التخطيط الإستراتيجي ومتطلبات تحقيق ريادة الأعمال في المؤسسات التعليمية. 4. تحديد مدي إدراک عينة البحث لأهمية التخطيط الإستراتيجي في تحقيق متطلبات الريادة بالمؤسسات التعليمية.  5. وضع توصيات مقترحة للمؤسسات التعليمية بما يؤدي إلي مساعدة القيادات الأکاديمية الإدارية علي ممارسة التخطيط الإستراتيجي وتحقيق متطلبات الريادة للمؤسسة التعليمية، وتم تطبيق تلک الدراسة في الجامعات المصرية علي عينة من القيادات الإدارية (75) بإستخدام منهج المسح الإجتماعي، وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية: 1. توفر جميع أبعاد التخطيط الإستراتيجي في المؤسسات التعليمية محل الدراسة وبمستوي جيد حسب اتفاق عينة الدراسة وکان ترتيبها علي النحو الأتي (رؤية ورسالة المؤسسة، الأهداف الإستراتيجية، التقويم والرقابة الإستراتيجية، التنفيذ الإستراتيجي، التحليل الإستراتيجي، الخيار الإستراتيجي). 2. ضعف الموازنات المالية للمؤسسات التعليمية لکل مکمون من مکونات التخطيط الإستراتيجي لکل المؤسسات. 3. إهتمام تلک المؤسسات التعليمية بمتطلبات الريادة وبمستوي اتفقت عليه عينة الدراسة وکانت کالتالي: (الإجراءات الإستباقية، حدة المنافسة، الإبداع ، تبني المخاطرة). 4. ضعف إمتلاک تلک المؤسسات التعليمية مقومات الإبداع وضعف في تطوير الأداء.  5. وجود علاقة إرتباطية معنوية بين التخطيط الإستراتيجي ومتطلبات تحقيق ريادة الأعمال داخل المؤسسات التعليمية.  6. وجود تأثير معنوي لأبعاد التخطيط الإستراتيجي في متطلبات المؤسسات التعليمية للريادة.
الکلمات المفتاحية: التخطيط الإستراتيجي – المؤسسات التعليمية – ريادة الأعمال الجامعية.
 

الكلمات الرئيسية