تقـويـم بـرامـج العمـل مـع جـماعـات النشاط المدرسي لتوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن للانترنت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بلمـعـهــد الـــعـــالــي لـلخـدمة الاجــتــمــاعــيــة بـالمـنــصـــورة

المستخلص

ملخص البحث
تقويم برامج العمل مع جماعات النشاط المدرسي لتوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن للانترنت
إعداد الدکتورة/ نشوي محـمد أبويحيي محمـد سليم ، مدرس خدمة الجماعة ، بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية ، بالمنصورة ،  2020 م
 
          تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أنواع برامج جماعات النشاط لتوعية الطلاب الاستخدام غير الأمن للأنترنت، والتعرف على دور هذه البرامج لتوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن الأنترنت، أهداف هذه البرامج ودور الأخصائي الاجتماعي لتوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن للأنترنت، والمعوقات المرتبطة ببرامج العمل مع جماعات النشاط لتوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن للأنترنت، وضع تصور مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات التوعية الطلاب بالاستخدام غير الأمن للإنترنت، واعتمدت الدراسة التقويمية على منهج المسح الاجتماعي بالعينة لطلاب تتراوح أعمارهم (11-15) سنة وطبقت الأدوات الآتية استمارة استبيان خاصة بطلاب المرحلة الإعدادية، توصلت نتائج الدراسة إلى أن الطلاب من خلال المناقشة الجماعية يمکنهم التعرف عن الأفکار والمعلومات الخاطئة وغير المنطقية والتي تتعارض من تعاليم الدين والقيم والعادات والتقاليد وتؤدي إلى الاستخدام غير الأمن للأنترنت وتوضيح الآثار المترتبة على الاستخدام غير الأمن للأنترنت بنسبة (33.33%) وأخيراً اشتراک الطلاب في الأنشطة الموجودة بالمدرسة والتي تساعد على توعيتهم بالاستخدام غير الأمن للإنترنت بنسبة (12%).
الکلمات المفتاحية:
          1- برامج العمل مع الجماعات.
          2- جماعات النشاط المدرسي.
          3- الاستخدام غير الأمن للإنترنت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Research Summary
Evaluating work programs with school activity groups to educate students about the unsafe use of the internet.
Issues/ Dr. Nashwa Mohammed Abu Yehia Mohammed Seliem – Lecturer, Department of group work, higher institute of social service in Mansoura.
This study aims to identify the types of activity groups programs to educate students about the unsafe use of the internet, and to identify the role of these programs to educate students about the unsafe use of the internet, and the goals of this programs, and defining the role of the social worker in the school activity group program, and identifying the obstacles associated with the work programs, and developing a suggested perception from the perspective of working with groups to educate students about the unsafe use of the internet, the evaluation study depended on the social sample survey method for middle school students, and a sample was formed the study was from (150) student, and their ages ranged from (11- 15) years, and the following tools were applied (a questionnaire from for middle school students), the results of study reached the evaluating work programs with school activity groups to educate students about the unsafe use of the internet. The results of study reached the students through a group discussion to identify false and illogical ideas and information that contradict the teachings of religion, values, customs and traditions and lead to the unsafe use of the Internet and clarify the implications of the unsafe use of the Internet by 33.33% and finally involve students in the activities at the school that help to Awareness of the unsafe use of the Internet by 12%
 
Keg words: programs work with groups, school activity groups, unsafe use of the internet.