The relationship between styles of abnormal parenting treatment and school bullying among primary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والتنمر المدرسي
لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين استخدام أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والمتمثلة في التشدد وعدم الاتساق والتسلط والإهمال والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
وتنتمي هذه الدراسة إلي الدراسات الوصفية التحليلية ، واعتمدت الباحثة علي منهج المسح الاجتماعي بالعينة وتمثلت أداة الدراسة في مقياس أساليب المعاملة الوالدية غير السوية ومقياس التنمر المدرسي مطبقة على تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة قطر من الذکور والإناث وعددهم (364) .
وتوصلت الدراسة إلي أن مستوىأبعاد أساليب المعاملة الوالدية غير السوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ککل کما يحددها تلاميذ المرحلة الابتدائية منخفض ، وأن مستوى أبعاد التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ککل کما يحددها تلاميذ المرحلة الابتدائية منخفض ، وإنه توجد علاقة طردية دالة إحصائياً بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
الکلمات المفتاحية:
أساليب المعاملة الوالدية غير السوية-  التنمر المدرسي – طلاب المدارس.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The relationship between styles of abnormal parenting treatment and school bullying among primary school students
Abstract
This study aimed to determine the relationship between the use of abnormal parental treatment styles ( represented in extremism, inconsistency, authoritarian, neglect ) and school bullying among primary school students.
The study belonged to the descriptive and analytical studies, and the researcher relied on the social survey method by the sample. The study tools were the scale of abnormal parental treatment styles and the scale of school bullying applied to primary school  students in the State of Qatar, who are (364) males and females.
The study found that the level of the dimensions of abnormal parental treatment styles among primary school students as a whole as determined by the primary school students was low, and that the level of school bullying dimensions among primary school students as a whole as defined by them was low, and that there was a statistically significant positive relationship between the abnormal parental treatment styles and school bullying among primary school students.
key words:Styles of abnormal parental treatment, school bullying , school students.