Family Quality of Life and its relationship to Negative Emotions as an indicator of Social Work Intervention with Siblings of Individuals with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Social Casework at the Higher Institute of Social Work in Benha

المستخلص

ABSTRACT
        The present study aimed to investigate the relationship between family quality of life and negative emotions among siblings of individuals with intellectual disabilities. This study was conducted in (12) Schools of Individuals of intellectual disabilities based in Sharkia Governorate. The study sample was 162 of siblings of individuals with intellectual disabilities in those schools. Data were collected by using Family Quality of Life Scale that was developed by the Beach Center at the University of Kansas (2012) and Negative Emotions Scale that was designed by the researcher.
      The study results indicated that there is low family quality of life and high negative emotions among siblings of individuals of intellectual disabilities. Also family quality of life was affected by the disabled age and the type of intellectual disability and negative emotions among siblings of individuals of intellectual disabilities differ only according to sibling gender. Moreover, there is a statistically significant negative correlation at level (p=0.05) between family quality of life and negative emotions among the participants.
        Based on those results we can determine a number of general indicators that helped in identifying the primary factors of Social Work Intervention by which we can improve family quality of life and decrease negative emotions in this group in terms of their adjustment with individuals of intellectual disabilities.
KEYWORDS: Family Quality of life – Negative Emotions - intellectual Disabilities - social work intervention
 
جودة الحياة الاسرية وعلاقتها بالانفعالات السلبية کمؤشر للتدخل المهني للخدمة الاجتماعية مع أخوة المعاقين ذهنياً
ملخص الدراسة
         سعت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين جودة الحياة الاسرية والانفعالات السلبية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً ، ، وقد طبقت في (12) مدرسة من مدارس التربية الفکرية الکائنة بمحافظة الشرقية ، وذلک على عينة قوامها (162) مفردة من أخوة الأفراد المعاقين عقلياً ، واعتمدت في جمع البيانات من المبحوثين على مقياس جودة الحياة الأسرية  الذي تم تطويره من قبل مرکز الشاطئ للإعاقة بجامعة کانساس (2012) ، ومقياس الانفعالات السلبية والذى تم اعداده بمعرفة الباحث .
       وتوصلت نتائج الدراسة إلى انخفاض مستوى جودة الحياة الاسرية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً وارتفاع مستوى انفعالاتهم السلبية، کما اسفرت النتائج عن تأثر جودة الحياة الاسرية بمتغيري سن المعاق ونمط الإعاقة الذهنية، وتبين ايضاً أن الانفعالات السلبية لدى أخوة الأفراد المعاقين ذهنياً تختلف فقط باختلاف جنس الأخ، کما أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة سلبية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية (p=0.05) بين جودة الحياة الاسرية والانفعالات السلبية لدى المبحوثين.
وفى ضوء تلک النتائج أمکن الخروج بمجموعة من المؤشرات الع[امة والتي ساهمت في وضع وتحديد العناصر الأساسية للتدخل المهني للخدمة الاجتماعية والتي يمکن من خلالها تحسين جودة الحياة الاسرية لدى هذه الفئة من العملاء ومن ثم التخفيف من حدة انفعالاتهم السلبية التي يعانون منها في ظل تعايشهم مع الإعاقة الذهنية 
الکلمات المفتاحية: جودة الحياة الاسرية – الانفعالات السلبية – الإعاقة الذهنية - التدخل المهني للخدمة الاجتماعية