الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية وزيادة وعي الشباب الجامعي بمخاطر التطرف الإلکتروني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بقنا

2 قسم الخدمة الاجتماعية جامعة ام القرى

المستخلص

الملخص
      هدفت الدراسة إلي تحديد مدى فعالية التدخل المهني باستخدام الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في زيادة وعي الشباب الجامعي بمخاطر التطرف الإلکتروني. تم اختيار عينة مکونة من (30) شابا جامعيا من المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بقنا بشکل عشوائي، وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية وأخري ضابطة (15 شابًا في کل مجموعة). اتبعت هذه الدراسة المنهج التجريبي. طُلب من أفراد کل مجموعة إکمال مقياس الوعي بمخاطر التطرف الإلکتروني (القياس القبلي). ثم تم تطبيق برنامج التدخل المهني باستخدام الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية علي المجموعة التجريبية. استمر برنامج التدخل المهني لمدة (12) أسبوعًا. وبعد ذلک أکمل أفراد المجموعتين المقياس مرة آخري (القياس البعدي). أشارت النتائج إلى أن التدخل المهني باستخدام الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية هو وسيلة فعالة لزيادة وعي الشباب الجامعي بالمخاطر (الاجتماعية، الدينية، السياسية) للتطرف الإلکتروني.
الکلمات المفتاحية: التطرف الإلکتروني; الشباب الجامعي; الممارسة العامة; الخدمة الاجتماعية.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The generalist practice of social work of increasing awareness among university youth of the dangers of electronic extremism.
Abstract:
The study aims to determine the effectiveness of professional intervention using the generalist practice of social work of increasing awareness among university youth of the dangers of electronic extremism. The sample includes (30) university youths from the Higher Institute of Social work in Qena, who were randomly assigned. The sample was divided into an experimental group and a control group (15 youths in each group). The study followed a experimental approach based on two group. Each Students were asked to complete the ‘awareness of the dangers of electronic extremism’ scale (pre-test). Then the professional intervention program was applied using the generalist practice of social work on experimental group. The intervention lasted for (12) weeks, after which Each students completed the measures again (post-test). The results suggest that using the generalist practice of social work is an effective method of increasing awareness among university youth of the (Social, Religious, Political) dangers of electronic extremism,.
Key words: electronic extremism; university youth; generalist practice; social work.