دور مؤسسات التعليم في تنمية المهارات الحياتية للطلاب دراسة مطبقة على عينة من طلاب التعليم العام والجامعي بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم الاجتماع المشارک قسم الخدمة الاجتماعية – کلية العلوم الاجتماعية – جامعة أم القرى– المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص
تهدف هذه الدراسة إلى الکشف عن مدى مشارکة مؤسسات التعليم العام والجامعي في مجتمع البحث بالمملکة العربية السعودية لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الطلاب بالترکيز على الأبعاد الأساسية، وهي: البعد المعرفي، والأداتي، والفردي، والاجتماعي. وطبقت الدراسة على عينة عشوائية من طلاب وطالبات المرحلتين الثانوية والجامعية بلغت (1092) مبحوثا.وباستخدام منهج المسح الاجتماعي،جمعت الدراسة بياناتها باستخدام الاستبانة. وکشفت الدراسة عن عدد من النتائج، من أبرزها: أن مساهمة مؤسسات التعليم في تنمية المهارات الحياتية جاء بدرجة موافق وبمتوسط 3.61 من متوسط أراء المبحوثين، وأنأکثر الأبعادالتي وجد أن مؤسسات التعليم اهتمت بها تتمثل في البعد الاجتماعي، فيما کان أقلها البعد الفردي. کما دلت نتائج الدراسة فيما يتعلق بالبعد المعرفي أن مهارة التفکير المنطقي جاءت على رأس اهتمام مؤسسات التعليم، بينما وجد أنأقل المهارات اهتماما يتمثل في التفکير النقدي، کما احتلت مهارة التواصل الفعال رأس القائمة بين مهارات البعد الفردي، واحتلت المرتبة الأخيرة مهارة تحقيق الذات. وفيما يتعلق بالبعد الأداتي الذي يمثل جانب الممارسة، وجد أن التعاون کان أهمالمهارات والعمل الجماعي أقلها. وأخيرًا کشفت الدراسة فيما يتعلق بالبعد الاجتماعي أن أهم المهارات تمثل في احترام العرق، في حين تمثل أدناها في التثقيف في الجوانب الرياضية.
الکلمات المفتاحية: الطلاب- التنشئة الاجتماعية- التنمية– المهارات– علم الاجتماع التربوي
Abstract
This study aims at revealing the public and university education participation extent in the Kingdom of Saudi Arabia research community with regard to developing students' social skills focusing on the basic dimensions embodied in the cognitive, instrumental, individual, and social dimensions. The study was applied to a randomly selected sample of 1092 female and male students of the secondary and university stages. Utilizing the social survey method, the study collected its data via a questionnaire mechanism. A number of results were revealed, the foremost of which were the contribution of the educational institutions in developing life skills, which scored an average of 3.61 at the agreement scale of the respondents' opinions. Besides, it was found that the dimensions which the educational institutions had attached importance to the most were represented in the social dimensions, whereas the one with the least importance was the individual dimension. Also, pertinent to the cognitive dimension, the study results indicated that the logical thinking came on top of the educational institutions interests, while it was found that the skill having the least importance was the critical thinking one. The effective communication came on top of the list among the individual dimension skills. The skill of self-actualization ranked last, and regarding the instrumental dimension which represents the practice side, it was found that cooperation was the most important of skills, whereas the social work was the least important. Finally, with regard to the social dimension, the study revealed that the most important skill was the race respect while the skill of the least importance in this respect was the sports education. 
Keywords: Students - Social upbringing - Skills - Educational sociology.

الكلمات الرئيسية