العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية کما يدرکها الأبناء والتفکير الابداعي لدي طلاب المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية ب 6اکتوبر

المستخلص

الملخص باللغة العربية :
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد العلاقة بين أساليب المعاملة الو الدية کما يدرکها الأبناء والتفکير الإبداعي لدي طلاب المرحلة الإعدادية لدي عينة من الطلبة في مدارس في المرحلة الإعدادية بمدارس بمدينة 6 أکتوبر وأيضا الکشف عن الاختلاف في مستويات التفکير الإبداعي وأساليب المعاملة الو الدية وفقا لمتغير الجنس. وتکونت عينة الدراسة من  210 طالبا وطالبة من سيت مدارس في مديرية تربية والتعليم ب6 أکتوبر للعام الدراسي 2019/2020 وقد استخدمت الباحثة مقياس أساليب المعاملة الوالدية ومقياس التفکير الإبداعي . وکشفت نتائج الدراسة إلي وجود علاقة ذات دلاله إحصائية بين أساليب المعاملة الوالديه کما يدرکها الأبناء والتفکير الإبداعي لدي طلاب المرحلة الإعدادية
الکلمات المفتاحية :أساليب المعاملة الوالدية – التفکير الإبداعي
Abstract in Arabic:
The present study aimed to determine the relationship between the relationship between the methods of parental treatment as perceived by the children and the creative thinking of middle school students in a sample of students in schools in the preparatory stage in schools in 6th of October City and also to reveal the difference in levels of creative thinking and methods of parental treatment according to the gender variable. The study sample consisted of 210 male and female students from Saturday schools in the Directorate of Education on October 6 for the academic year 2019/2020, and the researcher used the Parental Treatment Methods Scale and the Creative Thinking Scale. The results of the study revealed that there is a statistically significant relationship between the methods of parental treatment as perceived by children and the creative thinking of middle school students.
Key words: parental treatment methods - creative thinking