مقومات رقمنة الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية بالمجال المدرسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص : تتطلب الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية العديد من المقومات التي ترتکز عليها في تعاملها مع مختلف الأنساق وخاصة في خضم التغيرات السريعة والمتلاحقة، الأمر الذي أوجب الترکيز على الرقمية في کافة مناحي الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية وفي ظل اتجاه الدولة نحو التحول الرقمي والذي اتجه الباحث فيه إلى مقومات الرقمنة المطلوبة في ظل أساليب التدريب والتعلم الرقمى لطرق حديثة مکملة لأساليب التعلم التقليدي وخاصة في المجال المدرسي الذي يمثل أحد أهم مجالات الممارسة المهنية في الخدمة الاجتماعية وقد تمثلت تلک المقومات في (المقومات المعرفية – المقومات المهارية – المقومات التقنية). تنتمي هذه الدراسة وفقاً لأهدافها إلى نمط الدراسات الوصفية واعتمدت على منهج المسح الإجتماعى الشامل للأخصائيين الإجتماعيين بمديرية التربية والتعليم بمحافظة الفيوم وعددهم 137 مفردة.
وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج
       (1)       أکدت نتائج الدراسة على أهمية الترکيز على المقومات المعرفية اللازمة؛ لتحقيق الرقمنة المنشودة لتفعيل الممارسة المهنية للخدمة الإجتماعية في المجال المدرسي.
       (2)       أشارت نتائج الدراسة إلى ضرورة الاهتمام بالمقومات المهارية اللازمة لدى الأخصائيين الإجتماعيين؛ لتحقيق الرقمنة في المجال المدرسي.
       (3)       أفادت نتائج الدرلسة بأهمية المقومات التقنية وضرورة الإلمام بها لدى مجتمع الدراسة لتحقيق الرقمنة في المجال المدرسي.
أوصت الدراسة بضرورة إجراء المزيد من الدراسات والأطروحات المعنية برقمنة الممارسة المهنية في الخدمة الاجتماعية.
الکلمات المفتاحية : مقومات – الرقمنة – الممارسة المهنية
 
 
  Abstract:   The professional practice of social work requires many of the elements that are based on it in dealing with various formats, especially in the midst of rapid and successive changes, which necessitated a focus on digital in all aspects of professional practice of social work and in light of the state’s trend towards digital transformation, in which the researcher turned to the elements of digitization. What is required in light of training and digital learning methods for modern methods that complement traditional learning methods, especially in the school field, which represents one of the most important areas of professional practice in social work.
     According to its objectives, this study belongs to the type of descriptive studies and relied on the comprehensive social survey approach for social workers in the Directorate of Education in Fayoum Governorate, who are 137 samples.
The study reached a set of results
1)    The results of the study emphasized the importance of focusing on the cognitive components necessary to achieve the desired digitization to activate the professional practice of social work in the school field.
2)    The results of the study indicated the need to pay attention to the necessary skill components of social workers to achieve digitization in the school field.
3)    The results of the study indicated the importance of technical components and the necessity of being familiar with them for the study community to achieve digitization in the school field.
The study recommended the necessity of conducting more studies and theses concerned with the digitization of professional practice in social work.
 
Keywords: components - digitization - professional practice
 
 

الكلمات الرئيسية