معوقات استخدام الأخصائي الاجتماعي إدارة التغيير لتحسين خدمات مراکز الشباب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث :
ﻴﻌﺘﺒﺭ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ ﺍﻟﻤﺤﻭﺭ ﺍﻷﺴﺎﺴﻰ ﻭالرکيزة ﺍﻟﺭﺌﻴﺴﻴﺔ ﺍﻟﺘﻰ ﺘﻌﺘﻤﺩ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﺠﺘﻤﻌﺎﺕ؛ ﺒإﻋﺘﺒﺎﺭﻩ ﺍﻟﻘﻭﺓ ﺍﻟﻤﻨﺘﺠﺔ ﺍﻟﺘﻰ ﺘﺤﻤـل عبء ﺍﻟﺘﻘـﺩﻡ ﺍﻻﻗﺘـﺼﺎﺩﻯ ﻭﺍﻻﺠﺘﻤﺎﻋﻰ ﻤﻥ ﺠﺎﻨﺏ، ﻭﺩﺭﻉ ﺍﻟﺩﻓﺎﻉ ﻋﻥ ﺍﻟﻤﺠﺘﻤﻊ ﻤﻥ ﺠﺎﻨﺏ ﺁﺨـﺭ، ﺒـل ﺇﻥ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ ﻫﻡ ﺍﻟﻘﺎﺩﺭﻭﻥ ﻋﻠﻰ ﺩﻓﻊ ﻋﺠﻠﺔ ﺍﻟﺘﻨﻤﻴﺔ ﻭﺤﻤل ﻟﻭاء ﺍﻟﺘﻐﻴﻴﺭ.
وتعيش المؤسسات اليوم فى عالم متغير، کل ما فيه يتغير بسرعة مذهلة، کما تشهد البيئة الخارجية للمؤسسات تطورات کبيرة فى النظم السياسية والاجتماعية نفسها متغيرة متبدلة، فهناک تغيير فى الأهداف التى تسعى المؤسسات إلى تحقيقها، وتغيير فى مواقف واتجاهات الأفراد والجماعات نحو بيئة العمل وظروفة، وتغيير فى الأسلوب الإدارى المتبع داخل المؤسسة؛ والذى يتجه إلى الترکيز على الجوانب الإنسانية.
 ومن هنا أصبحت فکرة التغيير فى المؤسسات ضرورة حتمية؛ لغرض التکيف مع البيئة الخارجية، والتخلص من معوقات العمل وحل مشکلاته الآنية والمستقبلية، واحتلال مکان الصدارة فى دنيا الأعمال، حتي تبقى المؤسسات وتستمر وتنمو لا بد لها من التغيير، ولکن ليس کل تغيير ناجح يؤدى إلى تحقيق الهدف منه، بل البعض منه يحمل فى طياته مسببات إخفاقه.
ولما کانت إدارة التغيير إحدى أهم مجالات المواکبة الحديثة فى المؤسسات العامة والخاصة لمساسها بجوانب المؤسسة المتعددة، سواء کانت رؤيتها ورسالتها، أو عملياتها ومهماتها، أو هياکلها التنظمية، أو أسلوب الأفراد العاملين واتجاهاتهم، أو إجراءتها وتقنياتها المستخدمة، فقد أظهرت الأدبيات أهمية موضوع إدارة التغيير؛ لکونها تساعد المؤسسات على التأقلم والتکيف مع البيئة المحيطة، إذ جاءت عدد من النتائج لتوکد على أهمية إيجاد نظام ذاتي متعدد للتغيير والتطوير، مبني على المعرفة لينعکس ذلک فى دعم جهود المؤسسات لرفع أداء العاملين فى تحقيق الميزة التنافسية، وتحفيز أعضاء المؤسسة لتحقيق أهدافها، بشکل يتم فيه تحقيق نوع من التکامل بين أغراض المؤسسة وحاجات عمالها، وتعزيز الثقة والانفتاح بين العمال فى المؤسسة وحل مشکلاتها من خلال تزويدها عن عمليات المؤسسة، ونتائج هذه العمليات والوسائل التى يمکن تغييرها، بالإضافة إلى تطوير أساليب تبادل المعلومات بين مرافق المؤسسة.
Abstract
            Youth is the main focus and the main pillar on which societies depend; As the productive force that bears the burden of economic and social progress on one side, and the shield of defense of society on the other, the youth are the ones who are able to push the wheel of development and progress.
            Institutions today live in a changing world, everything in it is changing at an amazing speed, and the external environment of institutions is witnessing great developments in the political and social systems themselves, changing and changing. A change in the administrative method used within the institution; Which tends to focus on the human aspects.
            Hence, the idea of ​​change in institutions became an inevitable necessity. For the purpose of adapting to the external environment, getting rid of work obstacles, solving its immediate and future problems, and occupying a leading position in the business world, so that institutions can remain, continue and grow, they must change, but not every successful change leads to the achievement of its goal, but some of it carries with it. reasons for its failure.
            Since change management is one of the most important areas of modern support in public and private institutions, as it affects the various aspects of the institution, whether it is its vision and mission, its operations and missions, its organizational structures, the style and trends of working individuals, or its procedures and techniques used, the literature has shown the importance of the subject of change management; Because it helps institutions adapt and adapt to the surrounding environment, as a number of results came to emphasize the importance of creating a self-multiple system for change and development, based on knowledge to be reflected in supporting the institutions’ efforts to raise the performance of employees in achieving competitive advantage, and motivate the members of the institution to achieve its goals, in a way in which a kind of integration is achieved between the purposes of the institution and the needs of its workers, and to enhance trust and openness among workers in the institution and to solve its problems by providing it with the operations of the institution, the results of these processes and the means that can be changed, in addition to developing methods for exchanging information between Enterprise facilities.