نحو بناء نموذج تخطيطي لتعزيز مهارات المدافعة البيئية للشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى التوصل إلى نموذج تخطيطي لتعزيزمهارات المدافعة البيئية للشباب الجامعي, وتفرع من هذا الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية تتمثل في :‑
1-   قياس قدرة الشباب الجامعي علي الاتصال الفعال.
2-   قياس قدرة الشباب الجامعي علي التفاوض.
3-   قياس قدرة الشباب الجامعي علي التمثيل في التنظيمات البيئية.
ومن أجل تحقيق هذه الأهداف تم بناء مقياس المدافعة البيئية للشباب الجامعي وزع على عينة عشوائية من طلاب وطالبات الفرقة الثالثة والفرقة الرابعة بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم , والبالغ عددهم (150) طالب وطالبة , وقد تم استخدام مجموعة من  الاختبارات الإحصائية( معامل بيرسون- -الوسط الحسابي المرجح-الوزن المرجح – القوة النسبية) لاختبار الفرضيات وتحليل البيانات.
وتوصلت الدراسة الي اهمية مشارکة الشباب الجامعي في مشروعات حماية البيئة بالمجتمع المحلي ، الي جانب اهمية تفعيل مشارکة الشباب الجامعي في الأنشطة الجامعية التي تدعم روح الانتماء والولاء لديهم ، و اهمية إبراز نماذج القدوة الحسنة في المجتمع للشباب الجامعي, الي جانب الاهتمام بمهارات المدافعة البيئية من خلال برامج علمية ممنهجة  تمکنا من الحد من المشکلات البيئية التي تظهر علي الساحة.
الکلمات الدالة:
"المدافعة البيئية-الحقوق البيئية - الشباب الجامعي".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
This study aimed to reach to a planning model to enhance the environmental advocacy skills of university youth, and from this main objective several sub-goals are divided into:
1-     Measuring the ability of university youth to communicate effectively.
2-     Measuring the ability of university youth to negotiate.
3-     Measuring the ability of university youth to be represented in environmental organizations.
In order to achieve these goals, the Environmental Defense Scale for University Youth was built and distributed to a random sample of male and female students in the third and fourth grades of the Faculty of Social Work, Fayoum University, who is about  (150) male and female students, and a set of statistical tests was used (Pearson coefficient - - the middle Weighted arithmetic (weighted weight - relative strength) to test hypotheses and analyze data.
The study found out the importance of university youth’s participation in environmental protection projects in the local community, in addition to the importance of activating university youth’s participation in university activities that support the spirit of belonging and loyalty in them, and the importance of highlighting role models in society for university youth, in addition to paying attention to environmental advocacy skills through Systematic scientific programs enable us to reduce the environmental problems that appear on the scene.
Key words:
Environmental Advocacy - Environmental Rights - University Youth.