عوامل تحدد تنمية وعى المراة بحقوقها الاقتصادية للتکيف مع المجتمعات العمرانية الجديدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث تحديد عوامل تنمية الوعي الاقتصادي للمرأة للتکيف في المجتمعات  العمرانية الجديدة , واجريت الدراسة علي سيدات بجمعية الأقصى لتنمية المجتمع / الصوفي / ارض مأمون بمدينة الفيوم ويبلغ عددهم 15 سيده وبينت نتائج البحث الاتي:
-       نسبة73.%  کانت متفقه  مع العبارة " مشارکتي في المشروعات الصغيرة يحسن دخل اسرتي " بينما نسبة 26.7% کانت محايده معها
-       نسبة 53.3% کانت متفقه مع العبارة " ساعدتني برامج الجمعية علي رفع مستوي معيشة اسرتي " بينما نسبة46.7% کانت محايده معها
-       نسبة 53.3% کانت محايده  مع العبارة " ساعدتني برامج الجمعية علي تلبية حاجتي الاساسية " بينما نسبة 46.7% کانت متفقه معها
-       نسبة 66.7% کانت موافقه مع العبارة " اتمني ان اشارک في برامج المؤسسات للمساعدة علي ادراکي بحقوقي الاقتصادية والاستفادة منها " بينما نسبة 33.3% کانت محايده  معها
-       نسبة 86.7% کانت غير متفقه مع العبارة " تيسر الجمعيات معاشي لحالات العجز والشيخوخة " بينما نسبة6.7%  کانت محايده معها
-       نسبة80%  کانت متفقه  مع العبارة " اسعي للحصول علي حقوقي الاقتصادية " بينما نسبة 20% کانت محايده  معها
-       نسبة 73.3% کانت محايده  مع العبارة " استطيع الوفاء بالتزاماتي الثانوية " بينما نسبة26.7% کانت متفقه معها
-       نسبة 73.3% کانت محايده  مع العبارة " ادرکت ما أعانيه من مشکلات اقتصادية تجعلني اهتم بالإنفاق الاستهلاکي " بينما نسبة  26.7% کانت متفقه  معها
-       نسبة 73.3% کانت محايده مع العبارة " " بينما نسبة 26.7% کانت متفقه معها
-       نسبة60% کانت محايده مع العبارة " توجهني الجمعيات الي المؤسسات التي تساعدني في حل مشکلاتي " بينما نسبة20 % کانت  متفقه معها
الکلمات المفتاحية: الوعي الاقتصادي للمرأة
 
 
Summary of the research
The objective of the research is to realize the factors responsible for raising economical awareness of women living in new housing settlements. The research pool included 15 women who are members of Al-Aqsa Association for Community Development (Al-Toukhy – Ard Mammon – El-Fayoum). The results of the study showed:
-     73.3% agreed with the phrase” taking part in small projects increases my family’s income” whereas 26.7% responded neutrally.
-     53.3% agreed with the phrase “the association’s programs helped me raise my family’s standard of living” while 46.7% responded neutrally.
-     53.3% responded with neutral to the phrase” the association’s programs helped me provide my basic needs” while 46.7% agreed.
-     66.7% agreed with the phrase” I hope to take part in the association’s programs in order to realize what my economical rights are and how to take advantage of them” whereas 33.3% responded neutrally.
-     86.7% disagreed with the phrase” the association provides pension in cases of disability and old age” whereas 6.7 % responded neutrally.
-     80% agreed with the phrase “I seek to take advantage of my economical rights” while 20% responded neutrally.
-     73.3% responded neutrally to the phrase” I can fulfill my secondary obligations” while 26.7% agreed.
-     73.3% responded neutrally to the phrase” I have realized my economic hardships which made me interested in consumer spending” whereas 26.7% agreed.
-     60% responded neutrally to the phrase” the associations direct me to establishments that can help me solve my problems” whereas 20% agreed.
Keywords: economical awareness for women.