دور طريقة خدمة الجماعة الرقمية وتدعيم قيم المسئولية الإجتماعية لدى الشباب بإستخدام منصات التعليم عن بعد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالمنصورة

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
أصبحت منصات التعليم عن بعد ضرورة لا غنى عنها وخاصة بعد انتشار جائحة فيروس کورونا، وذلک لضمان استمرارية العملية التعليمية بفاعلية خاصةً بعد قرار توقف الدراسة والقاء الدروس عن بعد للطلاب باستخدام برامج مثل : زووم. وفي سبيل ذلک إعتمدت العديد من المؤسسات التعليمية منصات رقمية، للانتقال إلى اللقاءات التفاعلية والفصول الإفتراضية ، إلا أن تغير العملية التعليمية المفاجئ يشکل تحديا کبيرا وافراز تداعيات اجتماعية واقتصادية لم يکن العديد من الدول جاهز للتعامل معها خلال هذه الأزمة.
وتسعى الدراسة الحالية إلي تحقيق الأهداف التالية :
1-    تحديد أبعاد استخدام منصات التعليم  عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب
2-    رصد الصعوبات التي تواجه استخدام منصات التعليم  عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب
3-    تقديم مجموعة من المقترحات لتفعيل استخدام منصات التعليم  عن بعد  لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب
4-    محاولة التوصل إلي تصور مقترح لأخصائي العمل مع الجماعات في التعليم  عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب.
وتحاول الدراسة الإجابة عن هذه التساؤلات :
1-          ما أبعاد استخدام منصات التعليم  عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب ؟
2-    ما الصعوبات التي تواجه استخدام منصات التعليم  عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب ؟
3-    ما مقترحات تفعيل استخدام منصات التعليم  عن بعد لتدعيم  قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب ؟
4-    ما التصور المقترح لأخصائي العمل مع الجماعات في تعزيز منصات التعليم عن بعد لتدعيم قيم المسئولية الاجتماعية لدى الشباب ؟
الکلمات المفتاحية:
التعليم عن بعد ،الجماعات، المسئولية الاجتماعية ، المنصة التعليمية.
The role of the digital social group work and strengthening the values ​​of social responsibility forYoung people using distance education platforms
Abstract
Distance education platforms have become an indispensable necessity, especially after the spread of the Corona virus pandemic, in order to ensure the continuity of the educational process effectively, especially after the decision to stop studying and deliver lessons on line to students using programs such as: Zoom. Many educational institutions have adopted digital or distance education platforms, to move to interactive meetings and virtual classes, but the sudden change of the educational process poses a great challenge and produces social and economic repercussions that many countries were not ready to deal with during this crisis.
The current study seeked to achieve the following aims: 1- Determining the dimensions of using distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people.
2- Monitoring the difficulties facing the use of distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people
3- Presenting a set of proposals to activate the use of distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people
4-Attempting to reach a suggested vision for social group workers in distance education to support the values ​​of social responsibility among young people.
The study attempted to answer these questions:
1-  What are the dimensions of using distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people?
2-  What are the difficulties facing the use of distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people?
3-  What are the proposals to activate the use of distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people?
4-  What is the proposed vision for the social group work in strengthen distance education platforms to support the values ​​of social responsibility among young people?
key words :
Distance education, groups, social responsibility, education platform.