Psychological Stress in light of Corona Pandemic and its relationship to Professional Performance Quality of the School Social Worker

المؤلف

Associate Professor, Department of Social Sciences, Social Work Program Qatar University Visitor professor at IUSB University

المستخلص

 
ABSTRACT
 
Psychological Stress in light of Corona Pandemic and its relationship to Professional Performance Quality
of the School Social Worker
 
    The results of many research and scientific studies conducted in the recent period indicate there are several psychological pressures facing the school social worker because of Covid 19, and these pressures may have different negative effects on the various personal and professional aspects of the school social worker, including his professional performance with students.
     The current study attempts to answer the following question: What is the relationship between psychological stress in context of Corona pandemic and professional performance quality the school social worker?
So the current study attempts to Identifying psychological stress level faced by the social worker, identifying professional performance quality level in the school social worker in light of Corona Pandemic and Identifying the relationship between psychological stress level and professional performance quality of the school social worker
 
 
This study is descriptive and analytical and  used the social survey approach via sample selection., It was conducted on a sample of independent schools of Ministry of Education and Higher Education in Qatar .and it was conducted on a sample of 144 school social workers who met the study scales items .The study concluded with many important results, the most prominent of which were the presence of negative statistically significant differences between the psychological stresses caused by the Corona crisis and the professional performance quality of the school social worker.
 
KEYWORDS: Psychological Stress – Professional Performance - Quality - Corona Pandemic - School Social Worker
 
العلاقة بين الضغوط النفسية في ظل جائحة کورونا وجودة الأداء المهني
لدى الاخصائي الاجتماعي المدرسي
 
    تشير نتائج العديد من البحوث والدراسات العلمية التي أجريت في الفترة الاخيرة إلى أن هناک مجموعة من الضغوط النفسية التي تواجه الأخصائي الاجتماعي المدرسي والناتجة عن تفشى جائحة کورونا کوفيد 19، وهذه الضغوط قد يکون لها تأثيرات سلبية مختلفة على مختلف الجوانب الشخصية والمهنية للأخصائي الاجتماعي المدرسي بما في ذلک أدائه المهني مع الطلاب. وفى ضوء ما سبق تحاول الدراسة الحالية الإجابة على التساؤل التالي :(ما العلاقة بين الضغوط النفسية في ظل جائحة کورونا وجودة الأداء المهني لدى الاخصائي الاجتماعي المدرسي؟)
 وعليه فقد استهدفت الدراسة التعرف على مستوى الضغوط النفسية التي تواجه الأخصائي الاجتماعي والتعرف على مستوى جودة الأداء المهني للأخصائي الاجتماعي المدرسي في ظل جائحة کورونا ثم التعرف على العلاقة بين مستوى الضغوط النفسية وجودة الأداء المهني لدى الأخصائي الاجتماعي المدرسي.
     وبناء على ذلک تعتبر الدراسة من الدراسات الوصفية التحليلية  والتي اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي بالعينة.، وقد استخدمت الدراسة کل من مقياس الضغوط النفسية الناتجة عن جائحة کورونا –کوفيد 19 کورونا ومقياس جودة الاداء المهني للأخصائي الاجتماعي المدرسي وقد طبقت عينة من المدارس المستقلة بوزارة التعليم والتعليم العالي بدولة قطر وذلک في مختلف المراحل الدراسية، کما طبقت الدراسة على عينة قوامها (144) أخصائي اجتماعي مدرسي والذين قاموا باستيفاء البنود الخاصة بمقياسي الدراسة، وانتهت الدراسة الى العديد من النتائج الهامة کان من ابرزها وجودة فروق سلبية ذات دلالة إحصائية بين الضغوط النفسية الناجمة عن أزمة کورونا وجودة الأداء المهني للأخصائي الاجتماعي المدرسي
الکلمات المفتاحية: الضغوط النفسية – جودة الأداء المهني -جائحة کورونا - الأخصائي الاجتماعي المدرسي
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية