اختبار فعالية برنامج التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية في تنمية مهارة حل المشکلة لأسر الأطفال ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص:
تُعد الأسرة هي السياق الاجتماعي الأول في تکوين الشخصية الخاصة بالفرد ، فمن خلال الأسرة يتم إشباع حاجات الوالدين والأبناء ، و يميل أولياء الأمور إلى توقع أن يقدم الأطفال ذوى صعوبات التعلم بممارسة سلوکيات غير مرغوبة بالمقارنة بأطفالهم الآخرين الذين لا يعانون من صعوبات التعلم ، وقد أشارت بعض الدراسات إلى أن وجود أطفال ذوى صعوبات تعلم في الأسرة ربما يؤدي إلى تقييد الحياة الاجتماعية للوالدين والحد من أنشطتهم ، وقد يتعرض أولياء الأمور لمستويات منخفضة من الخبرات الحيوية في الأسر التي يوجد بها أطفال ذوى صعوبات التعلم .
لذا نؤکد على أهمية وجود البرامج التربوية للآباء والأمهات الذين لديهم أبناء ذوي صعوبات تعلم تلک البرامج القائمة تکون قائمة على تنمية المهارات الوالدية الخاصة بأساليب التنشئة ، وأساليب التعامل مع الأبناء وکيفية إدراک وتناول مشکلاتهم ، کما أن تعلم الوالدين طبيعة مشکلات الطلاب ذوي صعوبات التعلم أمر ضروري نظراً لما يحتاجونه من معاملة خاصة ، ومهارات والدية خاصة يمکن من خلالها جعل هؤلاء الطلاب من الطلاب المتميزين تعليمياً واجتماعياً.
حيث أن  تنمية مهارة حل المشکلة لها اهمية کبيرة في حياة الأسر بصفة عامة ، و أسر الاطفال ذوي صعوبات التعلم بصفة خاصة لأنها تعمل على تزويد الأسر بطاقة ، ومعلومات ومهارات،  ومعارف حول کيفية حل مشکلات الأبناء ذوي صعوبات التعلم على أسس صحيحة علمية قائمة على المعارف والعلم.
وهذا ما تسعى إليه الباحثة خلال دراستها الحالية القائمة على التدخل ببرنامج قائم على تنمية مهارات حل المشکلة مع أسر الطلاب ذوي صعوبات التعلم.
 
 
 
Summary
The family is the first social context in the formation of the personality of the individual, through the family, the needs of parents and children are satisfied, and parents tend to expect children with learning difficulties to practice undesirable behaviors compared to their other children who do not suffer from learning difficulties. Some studies indicate that the presence of children with learning difficulties in the family may lead to restricting the social life of parents and limiting their activities, and parents may be exposed to low levels of vital experiences in families where there are children with learning difficulties.
Therefore, we stress the importance of the existence of educational programs for parents who have children with learning difficulties. Those existing programs are based on developing parenting skills related to methods of upbringing, methods of dealing with children and how to recognize and address their problems. Also, parents’ learning of the nature of the problems of students with learning difficulties is necessary because they need special treatment, and special parenting skills through which these students can be made educationally and socially distinguished students.
As the development of problem-solving skill is of great importance in the lives of families in general, and families of children with learning disabilities in particular, because it works to provide families with a card, information, skills, and knowledge about how to solve the problems of children with learning difficulties on a sound scientific basis based on knowledge and science. . This is what the researcher seeks during her current study, which is based on interfering with a program based on developing problem-solving skills with families of students with learning difficulties.