تصور تخطيطي لتعزيز الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية- جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى التوصل إلى تصور تخطيطي لتعزيز الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية , وتفرع من هذا الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية تتمثل في :‑
1-  قياس قدرة منظمات الخدمات الاجتماعية علي نشر الثقافة الرقمية.
2-  قياس قدرة منظمات الخدمات الاجتماعية علي رفع الکفاءة الرقمية.
3-  قياس قدرة منظمات الخدمات الاجتماعية علي دعم الکفايات الاجتماعية.
4-  التعرف علي معوقات تطبيق الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية.
5-  التوصل إلي آليات تعزيز الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية.
و من أجل تحقيق هذه الأهداف تم تطبيق استمارة قياس عن الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية , حيث وزعت على عينة عمديه من العاملين بمديرية التضامن الاجتماعي بالفيوم, والبالغ عددهم (211) مفردة , وقد تم استخدام مجموعة من  الاختبارات الإحصائية ( معامل بيرسون- -الوسط الحسابي المرجح-الوزن المرجح – القوة النسبية) لاختبار الفرضيات وتحليل البيانات.
وتوصلت الدراسة الي اهمية نشر الثقافة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية, ضرورة اتاحة دليل بمنهاج عمل لکيفية تطبيق الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية, و تعزيز التفکير النّقديّ عند استخدام التّقنيات الرّقميّة بمنظمات الخدمات الاجتماعية , مع ضرورة تهيئة البنية التحتية الملائمة لتطبيق الطلاقة الرقمية بمنظمات الخدمات الاجتماعية.
الکلمات الدالة:
"الطلاقة الرقمية– الکفاءة الرقمية – منظمات الخدمات الاجتماعية ".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
This study aimed to reach a schematic vision to enhance digital fluency in social service organizations. Several sub-goals were branched from this main objective, namely:
1- Measuring the ability of social services organizations to spread digital culture.
2- Measuring the ability of social services organizations to raise digital efficiency.
3- Measuring the ability of social services organizations to support social competencies.
4-  Identifying the obstacles to applying digital fluency in social services organizations.
5- Reaching a mechanisms to enhance digital fluency in social services organizations.
In order to achieve these goals, a digital fluency scale was built in social services organizations, where it was distributed to a deliberate sample of workers in the Directorate of Social Solidarity in Fayoum, who numbered (211) single, and a set of statistical tests were used (Pearson coefficient - weighted arithmetic mean - weighted relative strength) for hypothesis testing and data analysis.
The study found the importance of spreading digital culture in social service organizations, the need to provide a guide with a platform for how to apply digital fluency in social service organizations, and to enhance critical thinking when using digital technologies in social service organizations, with the need to create the appropriate infrastructure for applying digital fluency in social service organizations.
Key words:
Digital Fluency - Digital Competence - Social Services Organizations.