معوقات تحقيق التميز المؤسسى بمؤسسات الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث
بالرغم مما يبذل من جهود من جانب الأکاديميين المهتمين والممارسين فى مجال الخدمة الاجتماعية إلا أن عليه کثير من المآخذ ,حيث أن تحقيق جودة وتميز ممارسة مهنة الخدمة الاجتماعية لا يمکن أن يتم الا من خلال مواکبة ومواجهة التحديات المستقبلية التي تعترضها في المجتمع. وتسعي الدراسة الحالية إلي تحقيق هدفين رئيسيين هما :-
1- تحديد معوقات تحقيق التميز المؤسسي بمؤسسات الخدمة الاجتماعية في واقع الممارسة العملية و المتمثلة في :-
(أ) معوقات مرتبطة بالممارسة المهنية ( وترجع للأخصائيين الاجتماعيين  أثناء التدريب الميدانى).
(ب) معوقات مرتبطة بالممارسة المهنية ( وترجع للطالب أثناء التدريب الميداني)
2- التوصل إلى مقترحات تحقيق التميز المؤسسي لتخريج موارد بشرية متميزة مؤهلة وفق إحتياجات سوق العمل  .
کما تسعي الدراسة الحالية إلي الإجابة عن تساؤل رئيسي مؤداه : ما معوقات تحقيق التميز المؤسسي بمؤسسات الخدمة الاجتماعية فى واقع الممارسة العملية ؟ وينبثق من هذا التساؤل مجموعة من التساؤلات الفرعية وهي :
- ما المعوقات المرتبطة بالممارسة المهنية ( وترجع للأخصائيين الاجتماعيين  أثناء التدريب الميدانى) ؟
- ما المعوقات المرتبطة بالممارسة المهنية ( وترجع للطالب أثناء التدريب الميدانى)؟
الکلمات المفتاحية: التميز المؤسسي ، الممارسة المهنية ، الخدمة الاجتماعية.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
Despite the efforts made by interested academics and practitioners in the field of social work, it has many drawbacks, as achieving the quality and distinction of practicing the profession of social work can only be done by keeping pace with and facing the future challenges it faces in society. The current study seeks to achieve two main goals: 1- Determining the obstacles to achieving institutional excellence in social service institutions in the reality of practical practice, which are: (A) Obstacles related to professional practice (which are due to social workers during field training). (B) Obstacles related to professional practice (which are due to the student during field training) 2- Reaching proposals to achieve institutional excellence to graduate distinct and qualified human resources according to the needs of the labor market. The current study also seeks to answer a major question: What are the obstacles to achieving institutional excellence in social service institutions in practice? A number of sub-questions emerge from this question: - What are the obstacles related to professional practice (which are due to social workers during field training)? - What are the obstacles related to professional practice (which is due to the student during field training)?
Keywords: institutional excellence, professional practice, social service.