استخدام الفصول الافتراضية في اکساب طلاب الخدمة الاجتماعية مهارات العمل مع الحالات الفردية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم خدمة الفرد بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بکفر الشيخ

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على استخدام الفصول الافتراضية في اکساب طلاب الخدمة الاجتماعية مهارات العمل مع الحالات الفردية، لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بأقسام وکليات الخدمة الاجتماعية في المملکة العربية السعودية، وقد استخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي على عينة من (45) عضو هيئة تدريس. وقد أوضحت الدراسة أن أهمية استخدام الفصول الافتراضية في اکساب طلاب الخدمة الاجتماعية مهارات العمل مع الحالات الفردية تتمثل في: أنه (يمکن من خلالها الوصول إلى الطلاب الذين على مسافات جغرافية بعيدة)، و(تقلل من الأعباء المالية) و(تتطلبها ضرورة التکيف مع المتطلبات الجديدة للممارسة في عصر المعلومات)، وبالنسبة لصعوبات استخدام الفصول الافتراضية في اکساب طلاب الخدمة الاجتماعية مهارات العمل مع الحالات الفردية تمثلت في: (انشغال الطلاب أثناء المحاضرات المباشرة بأشياء أخرى غير المحاضرة)، و(کثرة أعداد الطلاب بالقاعات يصعب من استخدام التعلم الالکتروني)، وبالنسبة لمتطلبات استخدام الفصول الافتراضية في اکساب طلاب الخدمة الاجتماعية مهارات العمل مع الحالات الفردية تمثلت في: (تجهيز المؤسسات التعليمية بالأجهزة اللازمة)، و(إجادة أعضاء هيئة التدريس للبرامج اللازمة للتدريس بهذه الطريقة).
الکلمات الافتتاحية: الفصول الافتراضية - الخدمة الاجتماعية  -المهارات
Summary:
      The study aimed to identify the use of virtual classrooms in providing social work students skills of working with individual cases, among a sample of faculty members in social work departments and colleges in Saudi Arabia. The study used the social survey method on a sample of (45) faculty members. The study showed that the importance of using virtual classrooms in providing social work students with skills to work with individual cases is represented in: (through which they can reach students who are at long geographical distances), (reduce financial burdens) and (required by the necessity of adapting to the requirements new practice in the information age), As for the difficulties of using virtual classrooms in providing social service students with work skills with individual cases, it was represented in: (students being occupied during direct lectures with things other than the lecture), and (the large number of students in the Classrooms makes it difficult to use e-learning), and with regard to the requirements of using virtual classrooms to acquire students Social work skills for working with individual cases were represented in: (equipping educational institutions with the necessary equipment), and (the faculty members' proficiency in the programs necessary to teach in this way).
Kay words: Virtual classroom - social work – skills
 

الكلمات الرئيسية