أليات تفعيل الصحة التنظيمية بالمؤسسات الاکاديمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى التوصل إلى اليات تفعيل الصحة التنظيمية للعاملين بالمؤسسات الاکاديمية, وتفرع من هذا الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية تتمثل في :‑
1-  قياس قدرة العاملين بالمؤسسات الاکاديمية علي الالتزام التنظيمي.
2-  قياس قدرة العاملين بالمؤسسات الاکاديمية علي التماسک المؤسسي.
3-  قياس قدرة العاملين بالمؤسسات الاکاديمية علي تطبيق النزاهة المؤسسية.
4-  التعرف علي معوقات تفعيل الصحة التنظيمية بالمؤسسات الاکاديمية.
ومن أجل تحقيق هذه الأهداف تم تصميم استمارة قياس عن الصحة التنظيمية وزعت على عينة عشوائية من العاملين بکلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم ، والبالغ عددها (50) موظفاً, وقد تم استخدام مجموعة من  الاختبارات الإحصائية( معامل بيرسون- -الانحراف المعياري-الوزن المرجح – القوة النسبية) لاختبار الفرضيات وتحليل البيانات.
وتوصلت الدراسة الى ضرورة تفعيل ابعاد الصحة التنظيمية بالمؤسسات الاکاديمية , و أوصت الباحثة بإعادة النظر في الهيکل التنظيمي في المؤسسات محل الدراسة من أجل توفير المرونة والوضوح الکافيين، ومنح الموظفين الاستقلالية في العمل على أساس قاعدة "مرکزية التخطيط ولا مرکزية التنفيذ"، ووضع الموظف المناسب في المکان المناسب؛ بناء على متطلبات العمل, الي جانب ضرورة استخدام النمط القيادي الديمقراطي في المؤسسات محل البحث ، والتطوير والتفعيل لنظام شفاف وعادل في تقييم أداء الموظفين بها.
الکلمات الدالة:
"الصحة التنظيمية- النزاهة المؤسسية- المؤسسات الاکاديمية ".
 
 
 
 
Abstract
This study aimed to reach mechanisms for activating the organizational health of employees in academic institutions. Several sub-goals were branched from this main objective, namely:
1- Measuring the ability of employees in academic institutions to institutional cohesion.
2- Measuring the ability of employees in academic institutions to apply institutional integrity.
3- Measuring the ability of employees in academic institutions to organizational commitment.
4- Identifying the obstacles to activating organizational health in academic institutions.
To achieve these goals, an organizational health scale was built and distributed to a random sample of workers at the Faculty of Social Work, Fayoum University, of about (50) employees. A set of statistical tests were used (Pearson coefficient - standard deviation - weighted weight - relative strength) To test hypotheses and analyze data.
The study found the need to activate the dimensions of organizational health in academic institutions, and the researcher recommended reconsidering the organizational structure in the institutions under study in order to provide sufficient flexibility and clarity, and to grant employees independence at work on the basis of “centralization of planning and decentralization of implementation”, and placing the appropriate employee in the appropriate place; Based on work requirements, in addition to the need to use the democratic leadership style in the institutions under research, development and activation of a transparent and fair system in evaluating the performance of employees in them.
Key words:
Organizational health - institutional integrity - academic institutions.