معوقات مشارکة الشباب في برامج مراکز النشاط الاجتماعي (دراسة مطبقة على المراکز التابعة للجنة التنمية الاجتماعية الأهلية بأحياء شرق خليص)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم الاجتماع بقسم الخدمة الاجتماعية -جامعة أم القرى

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تحد من مشارکة الشباب في برامج مراکز النشاط الاجتماعي ، وتمثل مجتمع الدراسة في مراکز النشاط الاجتماعي التابعة للجنة التنمية الاجتماعية الأهلية بأحياء شرق خليص، واستخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي ، والاستبانة کأداة لجمع البيانات ، وطبقت الدراسة على عينة غير احتمالية ( عينة کرة الثلج ) من الشباب المترددين على المراکز موضع الدراسة  ، وقد أوضحت الدراسة أن معوقات مشارکة الشباب في برامج المراکز جاءت بمستوى متوسط، وبمتوسط حسابي (3,18) ، وقد جاء في الترتيب الأول المعوقات المرتبطة بالمجتمع بمتوسط حسابي(3,36) يليها المعوقات المرتبطة بالمرکز بمتوسط حسابي (3,21)، ومن ثم المعوقات المرتبطة بالموارد المتاحة للمرکز بمتوسط حسابي(3,15), وأخيرًا المعوقات المرتبطة بالشباب بمتوسط حسابي (3,01)، وتبين من الدراسة أنه لا توجد فروق جوهرية دالة إحصائياً تعزى لمتغيري (المؤهل التعليمي ، الحالة العملية) في جميع الأبعاد، في حين تبين وجود فروق جوهرية دالة إحصائياً تعزى لمتغيرات (العمر، المرکز، مستوى المشارکة) في جميع الأبعاد عدا البعد الرابع( المعوقات المرتبطة بالمجتمع).
Study summary:
The study aimed to identify the obstacles that limit the participation of young people in the programs of social activity centers, and the study community was represented in the social activity centers of the Community Social Development Committee in East Khulais neighborhoods. The study used the social survey method, and the questionnaire as a tool for data collection. The study was applied to a non-probability sample. (Snowball sample) of the youth belonging to the centers under study. Results of the study showed that the obstacles to youth participation in the centers’ programs came at an average level, with an arithmetic mean (3.18), and the society-related obstacles came in the first place with an arithmetic average (3.36). Followed by the obstacles related to the center with a mean of (3.21), then the obstacles related to the resources available to the center with a mean of (3.15), and finally the obstacles related to the youth with a mean of (3.01). For the two variables (educational qualification, work status) in all study dimensions, the study results indicated that there were significant statistically differences due to the variables (age, status, participation level) in all dimensions except for the fourth dimension (obstacles related to society).