Quality of Work Life as an Entrance for Developing the Job Performance of The Employees in Social Work Education Institutions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Faculty of Social Work, Helwan University

المستخلص

Abstract
The study aimed to determine the level of the quality of work life and determine the level of job performance for workers in social work education institutions, and to determine the relationship between the quality of work life and the development of job performance for workers in social work education institutions, and to determine the differences between the averages of workers' responses about the quality of work life in social work education institutions according to the variables (type , age, years of experience, academic qualification), down to proposed planning mechanisms to improve the quality of work life to develop the job performance of workers in social work education institutions, and this study is a descriptive study, and the study relied on the scientific method using the comprehensive social survey method for workers at the College of Social Work University Helwan, their number is (83) single, and the study tool was a questionnaire for workers, and the results of the study found a statistically significant relationship between the quality of work life and the development of job performance for workers in social work education institutions, It also found that there were no statistically significant differences between the averages of workers' responses about the quality of working life according to the variables of gender, age, years of experience, and academic qualification.
Keywords: Quality of Work Life, job performance, employees.
 
 
 
 
الملخص
استهدفت الدراسة تحديد مستوى جودة الحياة الوظيفية وتحديد مستوى الأداء الوظيفي للعاملين بمؤسسات تعليم الخدمة الإجتماعية، وتحديد العلاقة بين جودة الحياة الوظيفية وتطوير الأداء الوظيفي للعاملين بمؤسسات تعليم الخدمة الإجتماعية، وتحديد الفروق بين متوسطات إستجابات العاملين حول جودة الحياة الوظيفية بمؤسسات تعليم الخدمة الإجتماعية وفقاً لمتغيرات (النوع، السن، سنوات الخبرة، المؤهل الدراسى)، وصولاً إلى آليات تخطيطية مقترحة لتحسين جودة الحياة الوظيفية لتطوير الأداء الوظيفي للعاملين بمؤسسات تعليم الخدمة الإجتماعية، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، واعتمدت الدراسة على المنهج العلمى باستخدام منهج المسح الاجتماعى الشامل للعاملين بكية الخدمة الإجتماعية جامعة حلوان وعددهم (83) مفردة، وتمثلت أداة الدراسة فى إستمارة إستبيان للعاملين، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة الوظيفية وتطوير الأداء الوظيفي للعاملين بمؤسسات تعليم الخدمة الإجتماعية، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إستجابات العاملين حول جودة الحياة الوظيفية وفقاً لمتغيرات النوع، والسن، وسنوات الخبرة، والمؤهل الدراسى.
الكلمات المفتاحية: جودة الحياة الوظيفية، الأداء الوظيفي، العاملين.