استقلالية إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية دراسة وصفية تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استقلالية إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية، والتعرف على متطلبات تطبيق استقلالية إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية. ووفق طبيعة الدراسة الحالية وهدفها فقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، بالاستناد على الدراسات السابقة والكتابات ذات العلاقة بموضوع الدراسة، وذلك بهدف تحليل واقع استقلالية إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية، وتحديد المتطلبات اللازمة لتحقيق هذه الاستقلالية. وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج ومن أبرزها: أن المملكة العربية السعودية تبذل جهوداً كبيرة نحو تطوير إدارات التعليم ومنحها مزيد من الصلاحيات لتعزيز استقلاليتها، وتستهدف المملكة العربية السعودية من تطوير الإدارات التعليمية تعزيز الاتجاه نحو اللامركزية الإدارية. وفي الواقع تعاني الإدارات التعليمية من مركزية اتخاذ القرار والاعتماد على هياكل تنظيمية هرمية، يصعب معها تبادل المعلومات بشكل سلسل. كما يوجد العديد من الصعوبات الإدارية والمادية والبشرية التي تواجه تطبيق استقلالية الإدارات التعليمية بالمملكة العربية السعودية. وتوجد العديد من المتطلبات اللازمة لتحقيق استقلالية إدارات التعليم ومن أبرز هذه المتطلبات: دعم اللوائح والنظام للتوجه الاستقلالي، توفير الموارد المالية والكوادر البشرية المتميزة. وتوصي الدراسة بضرورة إيجاد صيغة مناسبة لتعزيز صلاحيات إدارات التعليم في المملكة العربية السعودية بما يعزز التوجه نحو استقلالية هذه الإدارات. والعمل على توفير المتطلبات المادية والبشرية اللازمة لتحقيق استقلالية الإدارات التعليمية.
الكلمات المفتاحية
الاستقلالية-إدارات التعليم-متطلبات استقلالية إدارات التعليم-المملكة العربية السعودية.
Abstract:
The study aimed to identify the reality of the independence of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia, and to identify the requirements for applying the independence of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia. According to the nature and aims of the tudy, the analytical descriptive approach was used, based on previous studies and writings related to the subject of the study, with the aim of analyzing the reality of the independence of education administrations in the Kingdom of Saudi Arabia, and determining the requirements necessary to achieve this independence. The study reached many results, most notably: that the Kingdom of Saudi Arabia is making great efforts towards developing education departments and granting them more powers to enhance their independence, and the Kingdom of Saudi Arabia aims to develop educational departments to enhance the trend towards administrative decentralization. In fact, educational departments suffer from centralized decision-making and reliance on hierarchical organizational structures, with which it is difficult to exchange information smoothly. There are also many administrative, material and human difficulties facing the implementation of the independence of educational departments in the Kingdom of Saudi Arabia. There are many requirements necessary to achieve the independence of the education departments, the most prominent of these requirements: supporting the regulations and system for the independent orientation, providing financial resources and distinguished human cadres. The study recommends the need to find an appropriate formula to enhance the powers of the education departments in the Kingdom of Saudi Arabia, in order to enhance the trend towards the independence of these departments. And work to provide the material and human requirements necessary to achieve the independence of educational departments.
key words:
Independence - Education departments - Requirements for the independence of education departments - Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية